تماس با ما خانه
RSS

یک متخصص طب سنتی گفت: «پوسته‌های ظریف و کوچکی در سطح پوست سر هستد که اگرچه، در مراحل ابتدایی بی‌آزارند ولی می‌توانند پیشرفت کرده و نواحی عمقی‌تر پوست را در گیر کنند.»

دکتر شیربیگی، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی اظهار داشت: «علل متفاوتی در ایجاد شوره سر نقش دارند و از دیدگاه طب رایج، مهم‌ترین علت ایجاد شوره سر فعالیت بیش از حد قارچ‌های فلور نرمال بدن است. از دیدگاه طب ایرانی نیز خشک شدن پوست سر می‌تواند یکی از عوامل ایجاد آن باشد، اما در حال حاضر نیز بسیاری از افرادی که پوست سرشان چرب است، از شوره سر رنج می‌برند. اگر پوسته‌های کوچک سطح پوست سر، نواحی عمیق پوست را درگیر کند، می‌تواند باعث از بین رفتن پیاز مو شود و در نتیجه رویش مو را نیز مختل کند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از روغن‌های گیاهی می‌تواند در درمان شوره سر موثر باشد، توضیح داد: «یکی از راه‌های مبارزه با شوره سر به خصوص در مواردی که خشکی آزاردهنده کف سر وجود داشته باشد، استفاده از روغن‌های گیاهی مثل «روغن گل سرخ» است. برای این منظور باید ۱۵ قطره روغن گل سرخ را در نواحی مبتلا ریخته و کمی آن را با نوک انگشتان ماساژ  داد. این روغن باید حداقل ۴ ساعت کف سر بماند.»

دکتر شیربیگی همچنین تاکید کرد بهتر است که روغن مالی به کف سر ۴ تا ۵ ساعت قبل از حمام رفتن انجام شود و دو بار در هفته می‌توان این کار را تکرار کرد.

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، استفاده از گیاهان لعاب‌دار را نیز در درمان شوره سر چرب موثر دانست و گفت: «یکی دیگر از راه‌های مبارزه با شوره سر به خصوص در مواردی که چربی پوست سر غالب باشد، استفاده از گیاهان لعاب‌دار مانند «گل خطمی» است که می‌توان سه بار در هفته از آن استفاده کرد و باید یک ساعت قبل از حمام بر کف سر مالیده شود.»

وی در نهایت افزود: «برای استفاده از لعاب گل خطمی باید ابتدا آن را به صورت پودر درآورد. سپس یک تا دو قاشق غذاخوری از پودر آن را باید در یک لیوان ریخت و تا نصف به آن آب ولرم افزود. بعد مخلوط موردنظر را باید برای ۴ تا ۵ ساعت در آفتاب فرار داد. سپس آن را صاف کرده و لعاب حاصله را یک ساعت قبل از حمام روی کف سر مالید و بعد شست.»

منبع: سلامانه

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین