تماس با ما خانه
RSS

images

نخستین روز آغاز سال تحصیلی، یکی از خاطره انگیزترین روزها است. کلاس اولی ها این روز را هرگز فراموش نمی کنند و والدین با آگاه سازی و زمینه سازی مناسب نقش مهمی در شیرین ساختن این خاطره دارند.

فضای مدرسه حتی برای آن دسته از دانش آموزان کلاس اولی که تجربه آموزش در مهد کودک یا پیش دبستانی را داشته اند، ممکن است عجیب یا هولناک به نظر برسد. رویارویی با افزایش ساعت درس، تغییر فرم لباس، کلاس های بزرگ تر و زیاد شدن تعداد دانش آموزان، برای کلاس اولی ها غیر منتظره است.

اما خوب است والدین قبل از بردن دانش آموز کلاس اولی خود به مدرسه با فضای ذهنی آن ها آشنا باشند.

در این جا برخی از این دغدغه ها و راه حل برای رفع آن ها ذکر شده است. امید است با مطالعه دقیق این مقاله والدین و اولیا مدرسه بتوانند شرایط مناسبی را برای این آینده سازان ایران فراهم کنند.

نکته اول: برای اولین بار خروج از منزل به تنهایی

کلاس اولی برای نخستین بار از خانواده و محیط خانه دور می شود و قدم های اولیه برای استقلال را برمی دارد. احساسات تازه ای را تجربه می کند، با دوستان جدیدی آشنا می شود. می آموزد که به قوانین و مقررات خارج از خانه پایبند باشد.

نکته دوم: اغراق در توصیف مدرسه توسط والدین

معمولاً والدین در توصیف مدرسه، سعی می کنند فقط موارد و نکات مثبت موجود در فضای مدرسه را برای دانش آموز خود بیان می کنند، ولی آن ها به این نکته توجه ندارند که اگر فقط از خوبی های مدرسه تعریف کنند موقعی که دانش آموز با واقعه ناخوشایندی مواجه شود، ناراحت می شود و ممکن است که نتواند با سایر کودکان بازی کند و یا با معلم خود ارتباط برقرار کند.

نکته سوم: دور شدن از مادر و بیرون کردن او از خانه

یکی از دلشوره های دانش آموز کلاس اولی خصوصاً در مورد خانواده هایی که نوزاد جدیدی به آن ها افزوده شده است. ممکن است این حس در وجودش ایجاد شود که مادرش دیگر به او اهمیت نمی دهد و او مجبور است در خارج از منزل در کلاسی حضور یابد که معلمی ترسناک در آن قرار دارد و به نیازهای او توجه نمی کند.

راه کار برای دلشوره های کلاس اولی ها

1- در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی والدین همراه کودک به دبستان و خیابان های اطراف رفته و با او در مورد فضای مدرسه صحبت کنند.

2- بازی در حیاط مدرسه، مشاهده کلاس ها و صحبت با آموزگار در صورت امکان قبل از آغاز کلاس ها از اضطراب کودک می کاهد.

3- ترسیم نقشه ساختمان مدرسه و نشان دادن محل دستشویی، غذا خوری و آب خوری و آشنا کردن او با چگونگی استفاده از ابزار مختلف، در کاهش استرس دانش آموز موثر است.

یکی دیگر از مشکلات و نگرانی های دانش آموز در نخستین روزهای سال تحصیلی چگونگی برقراری ارتباط با همکلاسی ها بوده و اکثر آن ها از والدین خود می پرسند باید با چه کسی دوست شوم و اگر هیچ یک از بچه ها مرا دوست نداشته باشند چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است برای او توضیح داده شود”مطمئن باش که با تعداد زیادی از دانش آموزان ارتباط برقرار خواهی کرد.” در خصوص ویژگی های بغل دستی او در کلاس توضیح داده و اگر کودکی خجالتی است با تمرین کردن قصه های کوتاه یا اجرای نمایش او را بیشتر با فضای کلاس آشنا کنید.

به کودک باید آموزش داد برای ارتباط با هم کلاسی های خود از چه عباراتی استفاده کند.

نگرانی از تاخیر والدین پس از پایان کلاس از دیگر دغدغه های دانش آموز است، والدین باید به فرزندان خود اطمینان دهند در ساعات مشخص او را ملاقات خواهند کرد بهتر است روز های اول والدین فرزند را به مدرسه برده و پس از اتمام کلاس او را به خانه ببرند.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین