تماس با ما خانه
RSS

تنها نام کولونوسکوپی کافی است تا خاطر برخی از بزرگسالان مشوش شود، اما حقیقت این است که کولونوسکوپی فواید بیشتری نسبت به آسیب احتمالی دارد و حتی می تواند جان فرد را نجات دهد. طی انجام کولونوسکوپی ممکن است به ندرت متوجه شوید که چنین عملی در حال رخ دادن است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا انجام کولونوسکوپی هر ۱۰ سال یک بار پس از سن ۵۰ سالگی را برای بررسی ابتلا به بیمای های بالقوه مرگبار توصیه می کند. در ادامه با برخی دلایل که باید به پزشک اجازه دهید از طریق کولونوسکوپی نگاه دقیق‌تری به وضعیت مقعد و روده شما داشته باشد، بیشتر آشنا می شویم.

بررسی سرطان روده

اگر از مرز ۵۰ سالگی عبور کرده اید و در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ (به این معنا که با دیگر عوامل خطرآفرین ابتلا به سرطان روده بزرگ به استثنا سن مواجه نیستید) قرار دارید، باید انجام کولونوسکوپی را برای غربالگری این بیماری کشنده انجام دهید.

در همین راستا، باید این کار را هر ۱۰ سال یک بار انجام دهید. سرطان روده بزرگ که یکی از انواع مرگبار سرطان در جهان محسوب می شود، می تواند در قالب یک تومور در دیواره داخلی روده بزرگ ظاهر شود.

بررسی پولیپ ها

رشد پولیپ ها در روده بزرگ می تواند نشانه ای هشدار دهنده از سرطان روده بزرگ باشد، و همچنین می توانند موجب شکل گیری درد و ناراحتی بشوند. در برخی موارد، داشتن پولیپ بدون نشانه خاصی همراه است و از این رو، امکان دارد متوجه وجود آن نشوید.

انجام کولونوسکوپی می تواند به جمع آوری نمونه های بافت برای حصول اطمینان از سرطانی نبودن پولیپ ها کمک کند. هرچه پولیپ بزرگتر باشد، به طور کلی احتمال بیشتری وجود دارد که از نمونه های بدخیم باشد. در نتیجه، حتی اگر با نشانه ای مواجه نیستید، بهتر است با پزشک خود درباره بررسی مشکلات بالقوه پیش از آن که خیلی دیر شود، صحبت کنید.

مشاهده خون در مدفوع

کولونوسکوپی روشی ایده آل برای بررسی دلیل وجود خون در مدفوع و یا این که چرا خونریزی مقعدی دارید، محسوب می شود. در شرایطی که وجود خون در مدفوع می تواند نشانه ای از مشکلی جدی باشد، اما همواره این گونه نیست.

از جمله دلایل مشاهده خون در مدفوع می توان به خونریزی در بخشی دیگر از دستگاه گوارش اشاره کرد که می تواند در نتیجه مشکلی نسبتا بی ضرر مانند بیماری دیورتیکولی شکل گرفته باشد.

بررسی کمبود آهن

برخی افراد مبتلا به کمبود آهن (آنمی)، که نشانه هایی مانند خستگی شدید، سرگیجه، و حتی نیاز به خوردن خاک در آنها شکل می گیرد، می توانند از طریق کولونوسکوپی به درک بهتری از شرایط خود دست یابند.

آنمی یا کم خونی می تواند به دلایل مختلف شکل بگیرد، که التهاب در روده بزرگ و حتی سرطان روده بزرگ از آن جمله هستند. از طریق کولونوسکوپی می توان پولیپ ها یا زخم هایی که موجب از دست رفتن خون مرتبط با آنمی می شوند را بررسی کرد. هر چه زودتر دلیل اصلی مشکل مشخص شود، شانس دریافت درمان موثر نیز افزایش می یابد.

بررسی تغییر در اجابت مزاج

اگر به اسهال مبتلا شده اید و این شرایط به طور مداوم ادامه دارد، انجام کولونوسکوپی می تواند روش مناسبی برای شناسایی دلیل شکل گیری اسهال باشد.

در شرایطی که اسهال برای بیشتر مردم یک یا دو بار در سال رخ می دهد و مشکلی حاد در پس آن قرار ندارد، در برخی موارد دلایلی جدی‌تر موجب این شرایط می شوند که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو از آن جمله هستند، که در این قبیل موارد به مراقبت پزشکی نیاز است. انجام کولونوسکوپی یکی از روش های مورد استفاده توسط پزشکان برای تعیین علت زمینه ای مشکل است.

کاهش وزن

در شرایطی که رژیم غذایی عادی خود را دنبال می کنید، اما روند کاهش وزن غیر قابل توضیح را تجربه می کنید، انجام کولونوسکوپی می تواند برای بررسی و تشخیص علت این شرایط مد نظر قرار بگیرد.

روده شما برای انجام آزمایش باید به طور کامل تخلیه شده باشد، که این می تواند به معنای تنقیه از طریق مصرف مسهل ها یا پرهیز از مصرف مواد غذایی جامد برای دو تا سه روز پیش از انجام کولونوسکوپی باشد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین