تماس با ما خانه
RSS

روزهای گرم تابستان که تیشرت یا تاپ را درون ماشین لباسشویی پرتاب می کردید تمام شده است. حالا شما با موادی مثل: پشم، پارچه کشمیر، چرم و پلاستیک طرف حساب هستید و این مواد در ماشین لباسشویی با هم کنار نمی آیند. مهمترین نکته در برخورد با لباس های زمستانی این است که قبل از تمیز کردن لیبل آنها را بخوانید. خرید یک سویی‌شرت کشمیر، کت پشمی یا کاپشن پلاستیکی می تواند یک سرمایه گذاری مفید باشد اما وقتی نوبت به نگهداری از آنها در زمستان می رسد گویا رازی در این میان نهفته است. آیا از ماشین لباسشویی استفاده بکنیم یا نه و …

برای افزایش طول عمر پوشاک زمستانی شما، ما تصمیم گرفته ایم تا یک راهنمای مفید برای شستشو و تمیز نگه داشتن این پوشاک را تهیه کند.

این یک راهنمای نهایی برای حفظ ظاهر لباس های زمستانی شما خواهد بود:

پارچه کشمیر یا ترمه

برخلاف آنچه روی لیبل‌ها می‌خوانید پارچه کشمیر را با دست، آب سرد و شامپوی بچه بشویید تا به نرمی و حفاظت در برابر موادشیمیایی برسید. در ضمن هر فصل ۲ بار بیشتر این نوع لباس‌ها را نشویید.

وقتی پارچه کشمیر را شستید چون خیس خواهد بود آنها را از دست خود آویزان نکنید چرا که آسیب خواهند دید. این پارچه را به صورت یک توده جمع شده به سمت محل خشک کردن لباس‌ها حمل کنید.

برای خشک کردن سریع پارچه کشمیر آنها را درون یک سطل سوراخ‌دار قرار دهید و سطل را تکان دهید تا آب اضافی گرفته شود یا اینکه روی زمین لباس را قرار بدهید و با یک حوله به آرامی لباس را فشار بدهید.

همیشه قبل از پایان زمستان لباس‌های کشمیر خود را بشویید چرا که در طول مدت استفاده این لباس‌ها بوهای مختلفی مثل: انواع عطر یا دود را به خود گرفته‌اند.

اگرپارچه کشمیرراخشک‌شویی می‌کنید بعد از اتمام کار به جای قرار دادن آنها در پوشش های پلاستیکی مخصوص لباس آنها را درون دستمال های کاغذی مخصوص لباس قرار بدهید.

پارچه های پشمی

در طول زمستان بعد از استفاده، لباس‌های پشمی خود را با یک برس پرزگیر یا دندانه چرمی تمیز کنید تا خاک و پرز اضافی را از روی این لباس ها بزدایید.

از چوب رختی‌های پهن برای آویزان کردن لباس‌های پشمی استفاده کنید تا این لباس‌ها در قسمت شانه کش پیدا نکنند.

لباس‌های پشمی را درون کمدهای تنگ نگهداری نکنید چرا که این لباس‌ها برای سالم بودن نیاز به تنفس هوا دارند.

لکه های روی لباس پشمی را با آب سرد از بین ببرید (بدون مالیدن) یا آب سودا و از پارچه‌های جاذب یا دستمال کاغذی استفاده کنید.

لباس های پشمی را اول و آخر فصل به خشکشویی بدهید. در آخر فصل به این علت باید این کار را انجام بدهید که بید و سایر حشرات به بوی بدن انسان و عطرها جذب می‌شوند.

جیب‌ کت یا شلوار پشمی خود را از هر وسیله‌ی اضافی خالی کنید چرا که شکل آنها را به هم می ریزد.

برای با دست شستن این لباس‌ها از یک ماده شوینده نیمه ضعیف و آب ولرم استفاده کنید و قبل از اینکه لباس را با آب سرد بشویید اجازه بدهید ۳-۵ دقیقه در آب خیس بخورند. برای خشک کردن به آرامی آنها را بفشارید و اجازه بدهید آب از درون لباس بیرون برود.

هرگز از آب داغ و مواد شوینده قوی برای پارچه‌های پشمی استفاده نکنید.

بین پوشیدن لباس پشمی و شستن آنها ۲۴ ساعت زمان بگذارید تا دوباره به شکل اولیه خود برگردند.

پشم مصنوعی

پشم مصنوعی سبک است و گرمای فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند و بعضی از آنها حتی عرق بدن را از خود دور می کنند تا شما همیشه خشک بمانید.

از آنجایی که این نوع پشم مصنوعی است و اغلب از پلی استر ایجاد می شود باید توسط آب گرم شسته و در آب سرد خشک شود. در ضمن میزان دوران ماشین نیز باید متوسط باشد.

می توانید از هوا برای شستشو استفاده کنید فقط حواستان باشد دمای هوا پایین باشد.

پشم مصنوعی برای پرز و موی حیوانات مثل یک آهن‌ربا عمل می کند مطمئن شوید که این لباس ها را همراه با لباس هایی بشویید که پرز ندارند.

ژاکت، جلیقه و پتوی پردار

کت‌های پردار خیلی سبک و در مقابل سرما هم مقاوم هستند. راز موفقیت آنها تمیز، خشک و پرزدار کردن آنهاست. حتی با این وجود که شاید شما داستان‌هایی در مورد خراب شدن آنها بر اثر شستن را شنیده باشید اما لباس‌های پردار را می‌شود با موفقیت شست و خشک کرد. البته توصیه می‌کنم لیبل لباس را حتماً بخوانید تا مطمئن شوید لباس قابل شستشو هست.

از ماشین های لباسشویی استفاده کنید که سطل لباس به جای بالا در روبه‌رو قرار دارد. چرا که این ماشین‌ها به لباس آسیب می زنند.

ماشین لباس‌شویی را برای شستن روی آب گرم و دور ملایم و برای خشک کردن روی آب سرد تنظیم کنید تا چروک اضافی روی لباس ایجاد نشود. از مقدار کافی ماده شوینده استفاده کنید. از ماده شوینده زیادی استفاده نکنید چرا که جلوی پف کردن این لباس‌ها را خواهد گرفت.

برای اینکه مطمئن شوید تمام مواد شوینده از لباس‌‌ها بیرون رفته‌اند یک دور دیگر بدون مواد شوینده لباس را بشویید.

خشک کردن برای این نوع لباس‌ها فرایندی آرام است چرا که حرارت می‌تواند باعث آسیب بشود. البته به کمی گرما نیاز خواهید داشت و گرنه این کار تا ابد طول خواهد کشید!

اگر بعد از فرایند خشک کردن در ماشین لباس‌شویی هنوز لباس شما نم دارد عصبانی نشوید دوباره لباس را در ماشین قرار داده و این بار کمی درجه گرما را بالا ببرید.

پارچه مخملی

همیشه لیبل لباس‌ها را بخوانید چرا که بعضی از لباس‌های مخمل نیاز به عملیات خشک‌شویی دارند اما بعضی دیگر را می‌توان با ماشین شست.

هرگز مخمل را اتو نکنید چرا که لباس چروک می‌شود و اتو هم اثر خود را روی پارچه خواهد گذاشت.

می‌توانید از یک بخارساز برای برطرف کردن چروک‌ها استفاده کنید. البته باید این کار را از داخل لباس انجام بدهید.

همچنین می‌توانید لباس مخمل را درون یک حمام مرطوب آویزان کنید تا چروک‌ها برطرف شود.

لباس مخمل را موقع انبار کردن تا نکنید. یک دستمال کاغذی پهن کنید و لباس مخمل را درون جعبه قرار بدهید.

پارچه مخمل به راحتی صاف می‌شود پس از هرگونه فشار خودداری کنید.

از یک پرزگیر برای رهایی از گرد و خاک و پرز استفاده کنید.

خز مصنوعی

کلید موفقیت در مواجه با لباس‌های خزدار همان‌طور که حدس زده‌اید خواندن لیبل روی لباس است. خز همیشه یک الیاف مصنوعی است که قابل شستشو است اما آستر داخلی این نوع لباس‌ها اغلب قابل شستشو نیست.

یکی از دشمنان اصلی خز استفاده از گرمای زیاد است. لباس خزدار خود را از گرمای مستقیم دور کنید و هرگز برای خشک کردن آن از گرمای زیادی استفاده نکنید.

خز طبیعی

خز طبیعی از پوست خام حیوانات درست می‌شود و خود یک پروتئین است درست مثل موهای انسان. با این حال باید موقع تمیز کردن آنها حاشیه احتیاط را از دست نداد. اجازه ندهید خز طبیعی بیش از حد خشک شود چرا که باعث ریختن آن می‌شود.

برای شستشوی خز باید از کمک یک فرد حرفه‌ای بهره بگیرید اما یک سری نکات روزانه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند:

لباس یا کت خز خود را از یک چوب رختی پهن آویزان کنید تا جلوی خراب شدن ساختار لباس را گرفته باشید.

لباس‌های خز را درون کیسه‌های لباس انبار نکنید مخصوصاً کیسه‌های پلاستیکی که لباس نمی‌تواند درون آن نفس بکشد. خز نیاز به هوا دارد تا جلوی ترک خوردن و خراب شدنش را بگیرد.

وقتی لباس خز می‌پوشید از عطر زدن و اسپری مو استفاده نکنید. درون اکثر این محصولات، الکل وجود دارد که می‌تواند لباس را خشک کند. هرگونه روغنی می‌تواند وارد خز شود و در نهایت آن را فاسد کند. اگر خز بود بگیرد تقریباً غیرممکن است تا از شرش خلاص شد.

وقتی برای مدت زمان زیادی یک جا می‌نشینید کت خز خود را در بیاورید چرا که خز را خراب می‌کنید. اگر نمی‌توانید کت را در بیاورید.

هرچند وقت یکبار جابه‌جا شوید تا یک نقطه از کت له نشود. کت را در بیاورید و روی پاهای خود پهن کنید.

اگر در یک باران و برف سبک گرفتار شدید به آسانی لباس خود را تکان بدهید تا جای ممکن از آب اضافی خلاص شوید. لباس را در یک اتاق با تهویه مناسب آویزان کنید. از سشوار، خشک‌کن لباس یا هر وسیله‌ی گرمازای دیگری استفاده نکنید. بعد از اینکه لباس خشک شد خزها را با دست خود پف بدهید از شانه استفاده نکنید.

لباس های ضد آب

بعد از اینکه لیبل لباس را به دقت مطالعه کردید بهترین راه برای مراقبت از لباس‌های ضد آب شستن آنها با آب سرد است. از مواد شوینده ملایم استفاده کنید که به لباس شما آسیب نمی‌زنند و این نوع لباسها را از گرما دور نگه دارید.

چرم مصنوعی

نگهداری از چرم مصنوعی خیلی ساده است. لکه‌ها معمولاً بوسیله یک پارچه نم‌دار جدا می‌شوند. لیبل این لباس‌ها را بخوانید اما اغلب آنها را می شود با ماشین لباسشویی شست. هرگز آنها را در خشک کن قرار ندهید چرا که گرما ممکن است باعث ذوب شدنشان بشود.

چرم طبیعی

برای محافظت از این نوع چرم کمی باید بیشتر تلاش کنید. لکه‌های زیادی را می‌شود با پارچه نم‌دار جدا کرد هرچند لکه‌هایی مثل:

کپک یا جوهر نیاز به تلاش بیشتری دارد. برای تمیز کردن این لباس‌ها باید از مواد شوینده مناسب استفاده کرد.

یک سری از پوشاک هستند که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند:

شال گردن

اگرچه خیلی‌ها شال خود را سالی یکبار می‌شورند اما این تکه از پوشاک می‌تواند در معرض عرق، آرایش و سایر مواد قرار بگیرد.

هر لباسی که به بدن نزدیک‌تر باشد باید بیشتر تمیز شود. شال گردن خود را ماهی یکبار تمیز کنید. اگر جنس شال‌ گردن شما حساس است از فرایند خشک‌شویی برای آن استفاده کنید.

دستکش

دستکش‌های چرمی دوام بیشتری نسبت به دستکش‌های پشمی دارند و به راحتی هم لکه‌ها از روی آنها پاک می‌شود. اما سالی یکبار دستکش های خود را توسط فرایند خشک‌شویی بشویید. دستکش‌های پارچه‌ای را می شود شست اما شکل خود را از دست می‌دهند.

منبع: tabnakbato.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین