تماس با ما خانه
RSS

هر آشپزی و هر انسانی گاهی اشتباهات بدی در آشپزخانه انجام می دهد. ولی خوب است که اشتباهاتمان را بدانیم و راه حل هایی برای آنها بیابیم. در زیر لیستی از اشتباهات رایجی که اکثر مردم در آشپزخانه مرتکب می شوند را مشاهده می کنید.

hou5649

نکات مهم آشپزی:

1. قبل از شروع آشپزی، کل دستور پخت غذا را نمی خوانید.
حتی بهترین دستورها هم ممکن است همه اطلاعات را اول دستور ننوشته باشند. آشپز عاقل اول کل دستور را می خواند و همه مواد لازم را آماده می کند و بعد شعله اجاق را روشن می کند.این یکی از نکات مهم آشپزی میباشد.
2. می جوشانید در حالیکه باید نیمجوش کنید.
این یکی از رایج ترین اشتباهات در آشپزی است. مثلاً وقتی قرار است که گوشت را چند ساعت روی شعله کم نیمجوش کنید، در عرض یک ساعت می گذارید روی شعله بالا بجوشد و بپزد. بدین ترتیب گوشت سفت و خشک می شود.
3. در اندازه گیری و پیمانه ها چشمی عمل می کنید.
در نتیجه کیک شما خشک و سفت می شود یا غذای شما مزه خوبی ندارد. یادتان باشد که پیمانه ها را درست انتخاب کنید. به خصوص در کیک پزی، اندازه ها اهمیت زیادی دارند.
4. ماهیتابه را پر می کنید.
غذا وقتی می پزد، رطوبت پخش می کند، پس باید برای خارج شدن بخار جا بگذارید. وقتی ماهیتابه را پر می کنید و عجله دارید، همه جای مواد خوب نمی پزد و نتیجه خوبی نمی گیرید.
5. زود به زود غذا را بر می گردانید.
وقتی این کار را می کنید، غذا خشک می شود، تکه تکه می شود یا پوشش آن کنده می شود. به خصوص برای غذاهای سوخاری نباید این کار را کرد.
6. قبل از اضافه کردن غذا، ماهیتابه را به اندازه کافی داغ نمی کنید.
یکی از نکات مهم آشپزی اینکه آشپزهای تازه وارد قبل از اضافه کردن روغن و ریختن پیاز برای سرخ کردن، آن را خوب داغ نمی کنند. برای تفت دادن سبزیجات باید ماهیتابه داغ باشد.
7. بعد از پختن گوشت باید بگذارید استراحت کند.
وقتی گوشت را کبابی، گریل یا تفت می دهید، باید بگذارید تا مدتی بعد از برداشتن از روی حرارت، در دمای اتاق بماند. این زمان سرد شدن باعث می شود که آب گوشت به مغز و جاهای دیگر آن بطور یکنواخت پخش شود.
8. از دماسنج گوشت استفاده نمی کنید.
در نتیجه گوشت را زیادی می پزید یا اصلاً مغز گوشت شما نپخته است. دماسنج گوشت قیمت زیادی ندارد، ولی خیلی بکار می آید.
9. گوشت را در جهت رشته های آن می برید.
یکی از نکات مهم آشپزی  این که گوشت را باید در جهت عمود بر رشته های آن برش زد. برای گوشت های استیک و غیره همیشه جهت رشته ها را پیدا کنید و مخالف آن برش بزنید.
10. سبزیجات را بعد از رسیدن به پخت دلخواه، شوکه نمی کنید.
لوبیاسبز، بروکلی یا مارچوبه را 3 تا 7 دقیقه در آب جوش می اندازید و به بافت و پخت دلخواه شما می رسند، ولی بعد از پخت آنها را با قاشق درنمی آورید و در آب یخ نمی اندازید. انداختن سبزیجات در آب یخ یا آبکشی آنها با آب سرد باعث می شود که روند پخت آنها متوقف شود و بیشتر از آن نرم نشوند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین