تماس با ما خانه
RSS

hhh1690

۱۰ راه برای مقابله با یبوست
دفعه بعد که خسته شدید، پف آلوده بودید، یا فشار کاری زیادی را تحمل کردید، این سوال را از خود بپرسید: آخرین باری که به حمام رفتید کی بوده است؟ ما فکر می کنیم علت همین است/ نکته همین جاست. یبوست می تواند ریشه در فشار به ناحیه کمر درطول روز، خواب نا آرام شب، و حتی جوش های روزهای بعد داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید که تمامی این موارد می تواند با کمک توصیه های تخصصی زیر برطرف گردد. توصیه هایی که با پیشگیری از مشکلات آتی، به شما آرامش خاطر می دهد.

۱- مصرف فیبر را آرام آرام افزایش دهید
مصرف بیش از حد فیبر به یکباره،تحریک کننده است، اما عواقبی چون پف آلودگی، گاز معده و اسهال را در پی خواهد داشت. اگر در گذشته رابطه خوبی با فیبر نداشته اید، مکمل هایی مانند متاموسیل، سیتروسل یا فیبرکن را امتحان کنید.

۲- به هیچ وجه وعده های غذایی را حذف نکنید
به گفته جوانا ای.پی.ویلسون، متخصص بیماری های گوارشی، غذا خوردن واکنش هایی که موجب حرکت مواد غذایی به سمت روده می شود را تحریک می کند. تا زمانیکه چیزی حرکت نکند، شما پیش نخواهید رفت. باخوردن صبحانه نیازهای اولیه بدن خود را تامین کنید. تحقیقات نشان می دهند که خوردن صبحانه ای که دارای پروتئین است می تواند از مصرف قند که موجب افزایش وزن می شود جلوگیری کند.

۳- در مصرف سبوس صرفه جویی کنید
الین فیلدمن، استاد بازنشسته دانشکده پزشکی جورجیا می گوید فیبر مدفوع را شل می کند، اما مجبور نیستید که روزانه یک بسته پوسته سبوس استفاده کنید. مصرف روزانه سه نوبت سبزیجات، دو مرتبه میوه و مقداری نان گندم (نان سفید) می تواند کافی باشد. ریواس، کنگر فرنگی و مغزها همگی یبوست را متوقف می کنند.

مصرف قهوه برای پیشگیری از یبوست مناسب است

۴- یک فنجان قهوه بخورید
تحقیقات و گزارشات بسیاری حاکی از آن است که مصرف یک فنجان قهوه کافئین دار می تواند فعل و انفعالات روده ای را تحریک کند. مادامیکه متخصصان در حال بحث پیرامون چگونگی عملکرد جادویی قهوه هستند، اگر شما به آن وابسته هستید و مشکلی با کافئین ندارید، مصرف مقدار کمی از آن می تواند امتحان ارزشمندی برای پیشگیری از یبوست باشد.

۵- ملین های طبیعی را امتحان کنید
به گفته دکتر ویلسون، اگر در سفر هستید و از یبوست رنج می برید و نمی توانید به باشگاه بروید یا میوه و سبزیجات مصرف نمائید، شیاف گلیسیرن، شیر منیزی (طباشیر) یا آب آلو را امتحان کنید، حتی گاهی اوقات یک کاسه غذای آبکی گرم (مثل سوپ، که شامل سبزیجات، گوشت و حبوبات باشد) می تواند کمک کند تا روده سریعتر تخلیه گردد.

۶- دستشویی رفتن خود را برنامه ریزی کنید
صبح بیدار می شوید، شاید دوش می گیرید، صبحانه می خورید و به سرعت از خانه بیرون می روید. این برای شما شاید خوب باشد اما برای دستگاه گوارش شما خوب نیست. وقتی صبح صبحانه میل می کنید، مثل این است که به روده بزرگتان بیدارباش می زنید و سرویس های عمومی معمولا برای اینکه شما بتوانید زمان مناسبی را برای اجابت مزاج داشته باشید، مناسب نیستند. لطفا صبح ها زمان مناسبی را برای این کار درنظر بگیرید. معمولا روده شما حدود یک ساعت و نیم بعد از اولین وعده غذایی آمادگی خارج کردن محتویات خود را دارد.

نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب برای پیشگیری از یبوست بسیار مفید خواهد بود

۷- آب زیاد مصرف کنید
رابین کارلست متخصص بیماری های معده و روده فارغ التحصیل از فیلادلفیا می گوید نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب سختی مدفوع را می گیرد. ۶۴ بطری کوچک لیموناد خالی را با آب پر کنید و روی میزتان بگذارید و سعی کنید تا آخر روز همه ی آنها را مصرف کنید.

۸- بنشینید و تقلا نکنید
فشار آوردن به خود، شما را از یبوست رها نخواهد کرد. در واقع حتی اوضاع را بدتر هم می کند. شما خودتان را در معرض خطر بواسیر پیشرفته یا پیش رفتگی بافت مقعدی قرار می دهید که بعنوان افتادگی مقعد نیز شناخته می شود.

۹- پاها را بالا نگه دارید
به گفته ژاکلین ولف متخصص بیماری های روده و معده و استاد طب هاروارد، اگر مبتلا به یبوست هستید هنگامیکه در توالت نشسته اید پاهای خود را به کمک یک صندلی بالا نگه دارید بطوریکه زانوها خم باشند و زاویه مستقیمی با شکم داشته باشند، این حالت به شما کمک می کند تا دفع سریع تری داشته باشید.

۱۰- وقتی همه راه کارها بی تاثیر بود، فعالیت بدنی داشته باشید
متخصصان کاملا به دلیل آن واقف نیستند اما ورزش عملکرد شکم را تحریک می کند. پیاده روی، شنا یا انجام هر نوع تمرینات ایروبیک دیگر به مدت ۳۰ دقیقه و سه بار در هفته می تواند به یبوست پایان دهد. فقط حواستان به آب بدنتان باشد.
منبع: seemorgh.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین