تماس با ما خانه
RSS

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته:

pickles-leyte22

بادمجان  یک کیلو
 سبزی معطر پاک کرده نیم کیلو
فلفل دلمه ی سبز یک عدد
 فلفل دلمه ی قرمز یک عدد
سیر رنده شده یک قاشق سوپ خوری
فلفل سبز ۵۰ گرم
هویج  ۳ عدد
 کلم پیچ سفید ۲۵۰ گرم
سرکه یک کیلو
ادویه ی ترشی یک قاشق سوپ خوری
نعنای خشک یک قاشق غذاخوری
 پونه ی خشک یک قاشق غذاخوری
 زرد چوبه یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه ترشی لیته:
۱) سبزی معطر شامل مرزه، ترخون، گشنیز، جعفری، نعنا و … است که آنها را کاملاً خرد می کنیم.

۲) بادمجان را همراه پوست با یک لیوان سرکه و یک لیوان آب می پزیم. سپس در صافی می ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود.

۳) سیر و بادمجان را با هم چرخ می کنیم.

۴) کلم، هویج، فلفل دلمه ای سبز، فلفل دلمه ای قرمز و فلفل سبز تند را به طور کامل خرد کرده، به بادمجان و سیر اضافه می کنیم. در صورتی که فلفل سبز مصرفی خیلی تند بود، مقدار آن را کمتر کنید.

۵)  سبزی معطر، ادویه ی ترشی، نمک، زردچوبه، نعنا و پونه ی خشک را ترکیب کرده و به مواد قبلی می افزاییم.

۶) سرکه را به همه ی مواد بالا اضافه کرده و مرتب هم می زنیم. حالا ترشی آماده است.

آیا میدانستید که:
لیته‌ترشی یا ترشی لیته یا لیته‌ی بادمجان یا به اختصار لیته، ترشی بادمجان است که بادمجان آن را کوبیده و له کرده باشند. این ترشی از بادمجان پخته‌شده و کوبیده‌شده و سرکه ساخته می‌شود.

اگرچه امروزه واژه ترشی تنها به انواع سبزیجات و صیفی جات ترشی شده اطلاق می شود، در قدیم از انواع غذاها ترشی تهیه می کردند (مخصوصا مردم آسیایی). برخی معتقدند که سابقه ترشی انداختن به ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و حتی از ۲ هزار سال پیش در هند ترشی شور و خیار شور مصرف می شده است.

ترشی ها از جمله چاشنی هایی هستند که در بیشتر کشورهای آسیایی از آنها استفاده می شود. ترکیب سبزی ها و میوه های مختلف با سرکه برای افزایش زمان نگهداری آنها و بهره مند شدن از این مواد غذایی در فصولی از سال که دسترسی به این مواد غذایی به صورت تازه وجود ندارد، از قدیم معمول شده است. به علاوه با ترکیب این مواد غذایی و در شرایط خاصی گاهی تخمیر هایی در آنها به وجود می آید که در برخی از موارد به افزایش ارزش تغذیه ای مواد اولیه منجر می شود.

درباره ترشی، فواید و مضرات آن اعتقادات و باورهای زیادی وجود دارد که برخی از آنها دلایل علمی اثبات شده ای ندارند. اعتقاد به سوزاندن چربی یکی از این باور هاست. آنچه که مسلم است بیشتر خواص ترشی ها به pH اسیدی آن وابسته است.

روش نگهداری ترشی لیته:
اغلب این سوال پیش می آید که چرا در قدیم ترشی ها و مرباها محفوظ می ماندند و به آسانی خراب نمی شدند. واضح است که وضع ساختمان های امروزی طوری است که با وجود بخاری و شوفاژ هوا همیشه گرمتر از ساختمان های سابق می شود. زیر زمین های وسیع و خشک سابق نیز که برای نگهداری اغذیه و ترشی ها از آن استفاده می شد، امروز وجود ندارد. به هر حال برای نگه داری این مواد باید از یخچال و یا جاهای خنک خارج از ساختمان مانند بالکن هایی که آفتاب نمی گیرند استفاده کرده و انواع ترشی و مربا را در آن نگه داری نمود.

قاشق یا ملاقه ای که با آن ترشی بر می داریم باید تمیز باشد و چرب و آلوده نباشد. ممکن است ترشی را با آب غوره و آب لیمو تهیه کرده و میوه های پخته و چرخ شده و سبزی های ترشی را آماده نمود و به جای سرکه روی آنها آب غوره یا آب لیمو ریخت، در این صورت آب غوره باید قبلا جوشانیده و آماده گردد.

هیچ گاه قاشق خیس یا چرب را در ظرف ترشی فرونکنید. برای تهیه یک ترشی خوب اولاً مواد باید کاملاً تازه باشد، ثانیاً مواد باید کاملاً خشک باشد و به هیچ وجه آب نداشته باشد تا ترشی کپک نزند.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین