تماس با ما خانه
RSS

آیا می‌دانید كه هر نوع سبزی روش خاص خود را برای منجمد كردن دارد؟ تقریبا تمام سبزیجات خام را می‌توان در فریزر نگهداری كرد و ارزش غذایی آنها نیز از بین نخواهد رفت.

hou8398
برای این كار مقدماتی لازم است. در زیر فهرستی از سبزیجات كه به خوبی می‌توان آنها را منجمد كرد ملاحظه می‌‌ كنید و روش منجمد ساختن آنها نیز ذكر شده است.

1 – چغندر
برای منجمد ساختن چغندر ابتدا آن را بپزید. چغندر را درسته بپزید و سر و ته آن را نگیرید زیرا برش دادن چغندر ، سبب می‌شود رنگ قرمز آن به هنگام پخت ، خارج و مزه آن تغییر كند.

چغندر را می‌توان به روش‌های زیر پخت:
در آب جوش و بر روی گاز، در فر و در مایكروفر، برای پختن در آب، آن را می‌توانید در آب جوش بگذارید، طوری كه آب روی آن را بپوشاند سپس حدود پنجاه دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید. اگر چغندر بزرگ بود این زمان را بیشتر كنید. به منظور پختن در فر، فر را با حرارت 150 درجه سانتی‌گراد گرم كنید. چغندرها را دانه دانه در كاغذ فویل بپیچید و بنا به نسبت درشتی و ریزی آن از یك تا سه ساعت در فر بگذارید و در طول این مدت یك‌بار آن را پشت و رو كنید. به هنگام استفاده از مایكروفر چغندر را در كاسه‌ای قرار دهید و دو قاشق آب در آن بریزید. مایكروفر را به مدت هشت تا ده دقیقه با قدرت حداكثر روشن كنید. در این مدت یك بار چغندر را پشت و رو كنید. وقتی چغندرها كاملا پخته شد آنها را برش دهید و بگذارید خنك شوند. سپس آنها را دانه‌دانه در كیسه فریزر و یا سلفون بپیچید. نام ماده غذایی و تاریخ شروع انجماد آن را روی بسته‌ها بنویسید و در فریزر قرار دهید. این چغندرها تا سه ماه خواص خود را كاملا حفظ خواهند كرد.

2 – بروكلی و انواع كلم ها
كلم بروكلی را به اندازه دلخواه خرد كنید. سپس آنها را به مدت سه دقیقه در آب در حال جوش بریزید. كلم‌ها را آبكش كرده و یك دقیقه زیر آب سرد بگیرید. بعد آنها را كاملا خشك كنید و در كیسه فریزر قرار دهید. فراموش نكنید نام ماده غذایی و تاریخ شروع زمان انجماد را روی آنها بنویسید. كلم‌های شما سه ماه بدون هیچ صدمه‌ای باقی خواهند ماند.

3 – هویج
سطح بیرونی هویج‌ها را با چاقوی تیز بتراشید و با آب سرد بشویید. بعد آنها را داخل آب در حال جوش قرار دهید. این عمل باید برای هویج‌های حلقه‌حلقه شده دو دقیقه و برای هویج‌های درسته پنج دقیقه طول بكشد. آنها را آبكش و به مدت یك دقیقه زیر جریان آب سرد بگیرید و هویج‌ها را خشك كنید. سپس آنها را در ظروف مخصوص یا كیسه فریزر قرار دهید و نام ماده غذایی و تاریخ شروع انجماد را روی آن بچسبانید. در این حالت هویج‌ها به مدت سه ماه بدون این‌كه خواص خود را از دست بدهند سالم خواهند ماند.

4 – لوبیا سبز
لوبیا سبز‌ها را با آب سرد بشویید و سر و ته آن را كوتاه كنید یا اگر مایل بودید آنها را به طول دو سانتی متر قطعه قطعه كنید سپس آنها را به مدت دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و یك دقیقه زیر آب سرد نگه دارید. آنها را آبكش و با حوله تمیزی خشك كنید. سپس لوبیا سبزها را در كیسه فریزر قرار داده و زمان آغاز انجماد را روی بسته‌بندی‌ها قید كنید. زمان نگه‌داری این سبزیجات سه ماه است.سبزیجات دیگری كه شبیه لوبیا سبز هستند نظیر نخود فرنگی و باقلا سبز را نیز می‌توانید به همین ترتیب برای انجماد آماده كنید.

5 – فلفل
فلفل‌ها را بشویید و با حوله تمیزی خشك كنید. سپس آنها را به دو نیم كرده و دانه‌های سفید درون آنها را خارج كنید. آنها را در یك سینی بریزید و به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید. بعد فلفل‌های یخ زده را در كیسه فریزر ریخته و برچسب بزنید. این مواد تا سه ماه سالم خواهند ماند.

6 – اسفناج
اسفناج‌ها را با آب سرد بشویید و ساقه‌های اضافی و زیر آن را جدا كنید. بعد آنها را در آب جوش بریزید و به مدت یك دقیقه با حرارت بالا بجوشانید. سپس بلافاصله آنها را به مدت یك دقیقه زیر آب سرد بگیرید. آب اضافی را كاملا بگیرید. بعد آنها را در یك سینی پهن كرده و به مدت سی دقیقه در فریزر قرار دهید اسفناج‌های یخ زده را در كیسه فریزر ریخته و پس از درج نام و زمان شروع انجماد در فریزر قرار دهید و تا سه ماه با خیال راحت نگه دارید.

7 – گوجه فرنگی
اگر می‌خواهید پوست گوجه‌فرنگی‌هایتان را قبل از انجماد بگیرید خیلی ساده آنها را یك دقیقه در آب‌جوش بیندازید. پوست آنها به آسانی كنده خواهد شد. بعد بگذارید حدود ده دقیقه بمانند تا خنك شوند. اگر می‌خواهید گوجه‌فرنگی‌ها با‌ پوست باشند تنها آنها را با آب سرد بشویید. گوجه‌فرنگی‌های پوست گرفته یا بدون پوست را در یك سینی پهن كنید و مدت 45 دقیقه در فریزر قرار دهید. آنها در یك فریزر استاندارد به مدت سه ماه سالم خواهند ماند و كلیه مواد غذایی خود را حفظ خواهند كرد.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین