تماس با ما خانه
RSS

مواد غذایی کلاژن‌ساز

بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کند، اما با افزایش سن از میزان تولید این ماده کاسته می شود.

کلاژن یکی از مکمل های پر طرفدار در جهان محسوب می شود. این پروتئین ساختاری فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است، که در پوست و دیگر بافت های همبند یافت می شود. کلاژن در حال حاضر یکی از موضوعات داغ در دنیای مکمل ها است و شرکت های مختلف محصولات خود را برای جوانسازی پوست، بهره‌مندی از استخوان ها و غضروف هایی سالم و مو و ناخن هایی قوی روانه بازار می کنند.

بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کند، اما با افزایش سن از میزان تولید این ماده کاسته می شود. کاهش در میزان تولید کلاژن موجب از دست رفتن انعطاف پذیری و ساختار بدن می شود و شکل گیری نشانه هایی مانند چین و چروک و افتادگی پوست را در پی دارد. فرض بر این است که با مصرف کلاژن شما می توانید از پیری پوست یا فرسودگی غضروف ها پیشگیری کنید. با این وجود، برخی کارشناسان تردید دارند که مصرف مکمل ها بهترین روش برای حفظ کلاژن باشد.

به گفته اشلی برینت، متخصص تغذیه، خرید مکمل های کلاژن صرف هزینه ای بیهوده است، زیرا بدن کلاژن اضافی را مورد استفاده قرار نمی دهد. در مقابل، یک رژیم غذایی متعادل سرشار از پروتئین بدون چربی، چربی های دوستدار قلب، میوه ها و سبزیجات تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تولید کلاژن را در اختیار بدن قرار می دهد.

فلفل دلمه ای قرمز

ویتامین C برای تامین کلاژن ضروری است و فلفل دلمه ای قرمز سرشار از این ماده مغذی است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که تولید کلاژن را بهبود می بخشد. در غیاب ویتامین C، بدن نمی تواند به طور موثر کلاژن تولید کند. تنها نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز خام ۱۵۸ درصد از دوز روزانه ویتامین C را تامین می کند. از دیگر منابع خوب برای ویتامین C می توان به گریپ فروت، کیوی، فلفل های سبز، بروکلی، توت فرنگی، و پرتقال اشاره کرد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که تولید کلاژن را بهبود می بخشد

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است و می تواند به محافظت از چرخه تامین کلاژن در برابر آسیب زیست محیطی کمک کند. جدا از کاهش تولید، یکی از دلایلی که با افزایش سن کلاژن از دست می دهید، آسیب ناشی از آلاینده ها و پرتو فرابنفش است. این آسیب تجزیه کلاژن را تسریع می کند. لیکوپن می تواند به محافظت از پوست کمک کند و سطوح مناسب کلاژن را حفظ کند. از دیگر منابع خوب برای لیکوپن می توان به سبزیجات قرمز و نارنجی، مانند هندوانه و گریپ فروت صورتی اشاره کرد.

ماهی سالمون

برای بهره‌مندی از چربی های دوستدار قلب یکی از بهترین گزینه ها مصرف ماهی های چرب است، اما آیا می دانستید آنها می توانند از پوست شما در برابر شکل گیری چین و چروک و خطوط نیز محافظت کنند؟ به طور خاص، ماهی سالمون، یک منبع عالی برای اسیدهای چرب امگا-۳ است، که التهاب را کاهش می دهند و از تجزیه کلاژن به واسطه آسیب زیست محیطی پیشگیری می کنند. قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر نور خورشید می تواند به سنتز کلاژن آسیب وارد کند و التهاب در پوست را افزایش دهد. مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ که در غذاهای دریایی به وفور یافت می شوند، به واقع در مقابله با التهاب و محافظت از کلاژن موفق عمل می کند. از دیگر منابع خوب برای چربی های سالم می توان به آووکادو، گردو، و دانه های چیا اشاره کرد.

سیب زمینی شیرین

با خوردن تنها یک عدد سیب زمینی شیرین پخته می توانید تا شش برابر ارزش مصرف روزانه ویتامین A را دریافت کنید و سلامت پوست و مفاصل خود را حفظ کنید. ویتامین A بدن را برای تولید کلاژن بیشتر تشویق می کند. همچنین، این ویتامین از رشد سلولی پشتیبانی می کند و نقش مهمی در شکل گیری طبیعی و حفظ اندام های بدن که بزرگترین آنها پوست است، ایفا می کند. از دیگر منابع خوب برای ویتامین A می توان به هویج، طالبی، انبه، و زردآلو اشاره کرد.

گوشت بوقلمون

اسید آمینه های بسیاری در تولید کلاژن نقش دارند. به همین دلیل، مصرف پروتئین به میزان کافی که از اسید آمینه شکل گرفته است، اهمیت دارد. گوشت بوقلمون منبع خوبی برای پروتئین بدون چربی و همچنین لیزین، یکی از اسید آمینه های اصلی که تولید کلاژن را تسهیل می کند، است. سه اسید امینه اصلی که در سنتز کلاژن نقش دارند شامل پرولین، گلیسین، و لیزین می شوند. لیزین یک اسید آمینه اساسی است، به این معنی که بدن ما به طور طبیعی آن را تولید نمی کند و از این رو برای تامین آن به مواد غذایی مصرفی متکی است. همچنین، گوشت بوقلمون سرشار از کولین است، که برای تولید کلاژن به گلیسین تبدیل می شود. اگر گیاهخوار هستید می توانید لیزین را از منابع گیاهی مانند سویا و بادام هندی تامین کنید.

مصرف مواد غذایی سرشار از کولین می تواند به تولید کلاژن کمک کند

تخم مرغ

تخم مرغ را کامل مصرف کنید. زرده تخم مرغ سرشار از کولین، یک ویتامین B، است که به گلیسین، اسید آمینه ای که در تولید کلاژن نقش دارد، تبدیل می شود. بر همین اساس، مصرف مواد غذایی سرشار از کولین می تواند به تولید کلاژن کمک کند. آیا نگران کلسترول هستید؟ افراد سالم می توانند روزانه ۳۰۰ میلی گرم کلسترول مصرف کنند و افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا، یا بیماری قلبی می توانند تا ۲۰۰ میلی گرم مصرف کنند. یک تخم مرغ بزرگ دارای ۱۸۷ میلی گرم کلسترول است. از دیگر منابع خوب برای کولین می توان به لوبیا سفید، گوشت بوقلمون، ماهی سالمون، و گل کلم اشاره کرد.

دانه های آفتابگردان

تنها یک اونس (۲۸ گرم) دانه آفتابگردان بو داده می تواند ۳۷ درصد از نیاز روزانه ویتامین E شما را تامین کند. همانند آنتی اکسیدان های دیگر، ویتامین E به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و از آسیب ناشی از آنها پیشگیری می کند. این آسیب می تواند موجب شکل گیری چین و چروک روی پوست شود. از دیگر منابع خوب برای ویتامین E می توان به روغن جوانه گندم، بادام، فندق، و کره بادام زمینی اشاره کرد.

۲- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.

۳- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.

منبع:jamejamonline.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین