تماس با ما خانه
RSS

سردردهای عصبی، سردردهای خوشه ای و سردردهایی که به علت فشار چشم رخ می دهند را میشناسیم و درباره شان می دانیم. بیشتر از این موارد سردرد های ناشی از سینوس ها، کافئین و میگرن هستند که در میان مردم شناخته شده اند. مسلما در طول زندگی یکی از این سردردها را تجربه کرده اید.

۱-۳

امروزه بسیاری از افراد دچار سردرد هستند و علتشان نیز معمولا یکی از مواردی است که بالا اشاره شد. در این میان قسمت کوچکی از افراد نیز وجود دارد که درگیر انواع غیر عادی سردرد هستند.

صدها نوع سردرد وجود دارد. برای جدا کردن سردردها پزشک معمولا از بیمار می خواهد سابقه سردردها و علائمی که احساس می کند را با جزئیات برایش شرح دهد، همچنین از بیمار خواسته می شود بگوید چه زمانی و هر چند وقت یکبار سردرد را تجربه می کند. هر کدام از انواع سردرد سابقه متمایز خود را دارد و این سابقه مشخص می کند چه نوع آزمایش هایی برای تشخیص علتش باید گرفته شود. بیمار هرچقدر بتواند بیشتر راجع به ویژگی ها و جزئیات سردرد به پزشک اطلاعات دهد امکان ارزیابی درست نیز افزایش پیدا می کند.

در اینجا می خواهیم سردردهای کمتر شناخته شده ای که باید از آنها آگاه باشید را به شما معرفی کنیم:

سردرد های فشاری
این سردردها در دقیقه و به علت یک فعالیت بدنی شدید رخ می دهند از جمله ورزش، نزدیکی، عطسه، خندیدن و یا حتی اجابت مزاج. به دلیل فشاری که در طول بیشتر این فعالیت ها تحمل می کنید، فشار مایع نخاعی در سر به مرور افزایش پیدا می کند. این فشار منجر به درد می شود که خوشبختانه در بیشتر مواقع دلیلی برای نگرانی ندارد و بعد از گدشت چند دقیقه خودش از بین می رود ( البته اگر روز خوش شانسی تان نباشد ممکن است بیش از نیم ساعت طول بکشد ).

در موارد نادر ممکن است مشکل یک رگ خونی باشد که منجر به این درد شده است. بنابراین اگر بعد از یک فعالیت شدید مانند ورزش کردن دردی فوق العاده قوی به سراغتان آمد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سردرد فشار خون بالا
درست همانطور که نامش می گوید این نوع سردرد دلیلش فشار خون است اما فشار خون معمولی مقصر نیست. این نوع سردرد به دلیل فشار بسیار بسیار بالای خون رخ می دهد. وقتی فشار خون خیلی بالا می رود، فشار روی مغز نیز افزایش پیدا می کند. رگ های خونی ممکن است جریان خون به مغز را محدود کنند.

سردرد ناشی از فشار خون بالا درد خاصی دارد مانند دردی که از بستن دستمال سر حس می کنید، یعنی روی نقاطی خاص وارد می شود. این نوع سردرد صبح ها بدتر می شود و در طول روز بهبود پیدا می کند. برای کاهش درد بسیار مهم است که فشار خون را تحت کنترل داشته باشید.

آرتریت سلول ژانت
علت این سردرد خسته کننده، سوزاننده یا تیر کشنده همچنان نامعلوم است اما این شرایط بسیار جدی است. این را می دانیم که آرتریت سلول ژانت به التهاب ربط پیدا می کند و تقریبا همیشه در افراد بالای ۶۰ سال دیده می شود که همیشه هنگام جویدن با این نوع سردرد در اطراف گوش ها احساس درد می کنند. حدود یک سوم افرادی که مشکل آرتریت سلول ژانت دارند نابینا می شوند بنابراین تشخیص این نوع سردرد بسیار اورژانسی است. پزشک ها برای درمان به سرعت از استروئید ها کمک می گیرند تا جلوی نابینا شدن را بگیرند و تا حدود زیادی درد را کنترل کنند.

نورالژی عصب سه قلو
هر چقدر سنتان بیشتر شود، احتمال اینکه این درد در ناحیه اطراف سر و فک افزایش پیدا کند بیشتر می شود. درد نورالژی عصب سه قلو بسیار تیز است ، درست مانند شوک الکتریکی و با کارهایی مانند لمس صورت یا مسواک زدن تحریک می شود. افرادی که از این سردرد رنج می برند ممکن است در طول روز چندین شوک را تجربه کنند. احتمالا علت این درد فشار آوردن یک شریان روی یکی از عصب ها است. شل کردن عضلات ممکن است کمک کند اما اگر بیماری که چنین دردی دارد سنش کمتر از ۵۵ سال بود ممکن است علت بیماری عصبی مانند MS نیز باشد.

منبع:salamatnews.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین