تماس با ما خانه
RSS

برخی از صداهایی که بدن تولید می‌کند از جمله سکسکه حقایقی را راجع به افراد و سلامتی‌شان می‌گوید.
شاید شما نیز تا به حال تجربه کرده باشید که سکسکه کردن هنگام سخنرانی یا گفت‌و‌گو تا چه اندازه دشوار و در عین حال خجالت‌آور است. در این لحظه افراد به هر راه و ترفندی متوسل می‌شوند تا سکسکه خود را قطع کنند. حبس نفس، آب نوشیدن و غافلگیر شدن از جمله این راهکارها است که در برخی موارد نیز با شکست روبه ‌رو می‌شود.

he4443

سکسکه می‌تواند یکی از علائم سکته قلبی باشد به همین دلیل اگر علائم دیگری همچون تنگی نفس و درد با سکسکه همراه شد، فورا به پزشک مراجعه کنید. شایع‌ترین علل سکسکه ناراحتی‌هایی است که به معده و مری وارد می‌شود.

علاوه بر این، سکسکه بر اثر شوک عصبی و تحریک اعصاب نیز ممکن است بوجود آید. در واقع توصیه می‌شود که علل سکسکه‌های ناگهانی و مزمن که با درد قفسه سینه همراه است، هرچه زودتر نزد پزشکی مشخص شود.

سکسکه زمانی اتفاق میفتد که عضلات دیافراگم منقبض می‌شود و موجب نوعی وقفه در تنفس می‌شود. دیافراگم از طریق برخی سلول‌های عصبی کنترل می‌شود که می تواند از طریق هیجان، داروها یا برخی تغییرات در شکم بعد از غذا خوردن تحت تاثیر قرار گیرد و تحریک شود.

گاهی اوقات حبس نفس می‌تواند سکسکه را متوقف کند زیرا دی‌اکسید کربن افزایش‌یافته در ریه‌ها دیافراگم را آرام می‌سازد. به طور معمول، سکسکه مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد اما اگر سکسکه بیش از ۴۴ دقیقه طول بکشد باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا این مشکل نشان‌دهنده تحریک اعصاب است.

چطور دچار سکسکه می‌شویم؟
حتما برای شما هم پیش آمده که در کلاس یا یک جلسه رسمی حضور دارید و ناگهان، صدای هق و دوباره یک هق دیگر و همینطور پشت سر هم، سکسکه پشت سکسکه! هیچ کاری هم از شما ساخته نیست،‌ چون سکسکه از آن اتفاقاتی است که هیچ کنترلی روی آن ندارید.

سکسکه می‌تواند یکی از علائم سکته قلبی باشد

برای دانستن علت سکسکه باید مختصری در باره کار پرده دیافراگم بدانیم.
پرده دیافراگم، پرده ماهیچه عضلانی طبل مانندی است که در عرض بدن، بین شش‌ها و معده گسترده شده است. وقتی این پرده عضلانی جمع می‌شود، باعث کاهش فشار هوای داخل شش‌ها شده، در نتیجه هوا به داخل شش‌ها کشیده می‌شود و عمل دم انجام می‌شود.

با آزاد شدن پرده دیافراگم، هوا از داخل شش‌ها خارج می‌شود که همان عمل بازدم نامیده می‌شود.
اما وقتی پرده دیافراگم دچار اسپاسم (گرفتگی) عضلانی شود و کار طبیعی خود را انجام ندهد،‌ سکسکه اتفاق می‌افتد.

ایجاد اسپاسم در پرده دیافراگم علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از آن جمله می‌توان به سرما اشاره کرد. هوای سرد می‌تواند عامل ایجاد اسپاسم عضلانی در پرده دیافراگم شود اما دلیل مهم‌تر و شایع‌تر پر خوری است.

خوردن و نوشیدن بیش از اندازه باعث حجیم شدن معده می‌شود که در نتیجه این افزایش حجم معده، به پرده دیافراگم فشار وارد می‌شود و  پیام‌هایی الکتریکی نا به جایی تولید می‌شود. این پیام‌ها از طریق اعصابی که حرکت دیافراگم را کنترل می‌کند، منتقل شده و باعث گرفتگی ناگهانی دیافراگم می‌شود.

گاهی هم اگر کسی هنگام غذا خوردن صحبت کند، باعث ورود هوای اضافی به معده می‌شود و همان نتیجه را به بار می‌آورد. بنابراین از راه‌های نتیجه بخش اجتناب از سکسکه، پرهیز از پرخوری و صحبت کردن با دهان پر، است.

بلندترین سکسکه جهان
بر اساس اطلاعات مندرج در کتاب رکوردهای جهانی گینس، در سال ۱۷۶۹ مردی از اهالی نورتامبرلند، از سکسکه در عذاب بوده است. سکسکه این مرد از فاصله ۱٫۶ کیلومتری شنیده می‌شده است.

آرام‌ترین سکسکه
آرام‌ترین سکسکه‌ها مربوط به جنین است. جنین انسان پیش از به دنیا آمدن، در شکم مادر، هم سکسکه می‌کند به طوری که بسیاری مادران قادر به شنیدن صدای سکسکه جنین خود هستند.

طولانی مدت‌ترین سکسکه جهان
آقای چارلز اسبورن از ایلت آیووا، بیش از ۶۰ سال مبتلا به سکسکه بوده و در این مدت تقریبا ۴۲۰ میلیون بار سکسکه کرده است.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین