تماس با ما خانه
RSS

مواد لازم جهت تهیه خمیر:

پودر نارگیل ……………….200 گرم

آرد برنج مرغوب………… 100گرم

آرد گندم قنادی……………200 گرم

روغن جامد………………….240 گرم

پودر قند…………………….. 240 گرم،الک ریز شده

نشاسته ذرت…………………. 100 گرم

 

09249227372347006447

مواد لازم برای هر قسمت:

ادویه یا اسانس دلخواه(پودر هل،پودر زنجبیل،دارچین ،جوز هندی،زعفران و…) : کمی

پودر پسته…………… 60 گرم

پودر بادام بدون پوست………………..60 گرم

پودر گردو یا گردوی بسیار ریز خرد شده…………………..60 گرم

 

 

طرز تهیه:

پودر نارگیل را با آرد برنج و نیمی از آرد گندم مخلوط وتوسط دستگاه آسیاب برقی آن را میکس کنید. تابراده های نارگیل تقریبا حالت پودری شود.

در حین آسیاب کردن چند بار دستگاه را خاموش و محتویات آن را هم بزنید تا کل مواد به طور یکدست آسیاب شود.اگر دستگاه شما محفظه کوچک دارد

پودر نارگیل رابه دفعات در آن بریزید.روغن و پودر قند را با هم مخلوط کرده و حدود یک تا دو دقیقه با همزن برقی بزنید تا سفید رنگ شود.سپس همزن را کنا ر بگذارید. حال نشاسته ذرت و باقی آرد گندم را به مواد اصافه کرده وکمی مواد را با دست به خورد هم دهید سپس مخلوط نارگیل را به مواد اضافه کرده و با دست مخلوط کنید.

 

ورز دادن راتا جایی ادامه دهید که خمیر حالت منسجمی پیدا کند و تقریبا از کاسه جدا شود. این خمیر اصلا نیاز به ورز زیاد نداردو باید دقت کنید تا به روغن نیفتد. در صورتی که کل روغن مصرفی روغن صاف است میتوانید یک دور از چرخ گوشت رد کنید اما اگر از مخلوط روغن های جامد معمولی آشپزی و روغن صاف استفاده می کنیدخمیر تا حدی چسبناک است و نیازی به چرخ گوشت نیز ندارد .

پس آرد مازاد اضافه نکنید. خمیر را وزن کرده و آن را به 4 قسمت مساوی قسیم کنید و هر قسمت را در یک کاسه قرار دهید (تقریبا وزن هر قسمت 250 تا 260 گرم خواهد شد.) قسمت اول خمیر را ساده نگه دارید و به آن چند قطره اسانس مرغوب وانیل یا یک چهارم فاشق چایخوری پودر هل ،یاکمی وانیل و یا حتی چند قطره

محلول زعفران غلیظ اضافه کنید و روی آن را با کیسه نایلون بپوشانید.به بخش دوم پودر پسته با حدود یک چهارم قاشق چایخوری پودر هل سبز خانگی مرغوب الک شده اضافه کرده و روی آن را بپوشانید. میتوانید میزان هل را کمی افزایش دهید . برای داشتن پودر پسته مرغوب خلال پسته فریزر شده سرد را با آسیاب برقی ، آسیاب کنید.به بخش سوم پودر بادام را به همراه چهارم قاشق چایخوری پودر هل و یا چند قطره اسانس بادام مرغوب و یا حتی چند قطره محلول زعفران غلیظ اضافه کنید.

از آنجا که بادام زود به روغن می افتد ، خمیر را خیلی کم و با سر انگشتان با بادام مخلوط کنید. بعد روی آن را بپوشانید.

دقت کنید که بادام را باوسیله ای پودر کنید که به روغن نیفتد و کاملا به حالت پودر نرمی در آید. در نهایت به بخش آخر گردو (ویامخلوط گردو ریز خرد شده و پودر فندق)

را به همراه ادویه دلخواه ( مانند یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل یا دارچین یا جوز هندی ) بیفزایید. مواد را آرام به خورد هم دهید ودقت کنید زیاد ورز نخورد جون

گردو زود به روغن می افتد .

دقت کنید که گردو را باوسیله ای پودر یا خرد کنید که به روغن افتاده و خمیری نشود . زیرا طعم تلخی پیدا می کند.روی خمیر را با کیسه نایلون بپوشانید.خمیر را 2 ساعت تا یک شبانه روز در دمای محیط استراحت دهیدسینی مناسبی را آماده کنید.در فر های گازی سینی های گالوانیزه ضخیم برای این کاربرد نتیجه بهتری خواهندداشت سینی را چرب نکنید و نیازی به انداختن کاغذ روغنی نیزنمی باشد اما اگر تجربه کافی برای کار با فر را ندارید کف سینی یک قطعه کاغذ روغنی بیندازید تا مانع تیره شدن رنگ کف شیرینی ها شوید .نگران چسبیدن شیرینی به سینی نباشید زیرا پس از پخت به راحتی جدا می شود.

اگر شیرینی با مواد مناسب و روند صحیح و بالاخص دمای مطلوب فر تهیه شود ، بایستی بافت آن پس ازسرد شدن کاملا پودری بوده و به محض گذاشتن در دهان آب گردد و ضمنا به هیج عنوان مرکز شیرینی نباید از اطراف آن سفت تر شود.

منبع: سرآشپزصورتی

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین