تماس با ما خانه
RSS

مصرف آب‌های بسته‌بندی شده در ۶ماهه نخست سال و خصوصا در فصل تابستان به اوج می‌رسد. مردم با اعتماد به سلامت آب‌های معدنی آنها را مصرف می‌كنند اما آیا آنچه به‌عنوان آب‌های معدنی به‌دست مردم می‌رسد واقعا «معدنی» است؟ آیا در فرایند پركردن بطری‌های پلاستیكی فرایند تصفیه و گندزدایی رعایت می‌شود؟ ارزش املاحی كه روی بطری درج شده آیا واقعی است؟ این گزارش با ذره‌بین سراغ آب‌های معدنی رفته است.

 b (2)

دستور برای پیگیری

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت چند روز قبل به‌منظور بررسی هرچه بیشتر سلامت آب‌های معدنی و بسته‌بندی شده به سازمان غذا و دارو یك‌ماه فرصت داده تا مشخص شود كدامیك از آب‌های بطری شده واقعا آب معدنی هستند و كدام نیستند و آیا بطری و بسته‌بندی آنها برای سلامت مصرف‌كنندگان مضر هستند یانه؟

به‌دنبال دستور وزیر بهداشت آزمایشگاه مرجع كنترل سازمان غذا و دارو موظف به پیگیری این موضوع شد تا یك‌ماه آینده نتیجه بررسی‌های خود را به وزیر بهداشت اعلام كند. دكتر حسین رستگار، مدیركل آزمایشگاه مرجع كنترل سازمان غذا و دارو، از بررسی آب‌های معدنی و بسته‌بندی در كل كشور از زوایای مختلف خبر داد. دكتر حسین رستگار در این‌باره می‌گوید: «موضوع بررسی آب‌های بسته بندی و معدنی در برنامه‌های سال‌جاری وزارتخانه گنجانده شده بود و وزیر بهداشت به سازمان غذا و دارو اعلام كرد كه بررسی كاملی در این زمینه انجام شود. بر این اساس تمامی آب‌های معدنی از سراسر كشور نمونه برداری شده و از جنبه‌های مختلف آزمایش می‌شوند. امیدواریم زودتر از موعد تعیین شده نتایج این بررسی‌ها اعلام شود.»

به گفته مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو آب‌های معدنی به‌علت ویژگی‌هایی كه دارند در طول 4فصلی كه از منابع برداشت می‌شوند نباید مواد تشكیل‌دهنده‌شان تفاوتی با قبل داشته باشد و كیفیت آنها باید یكسان باشد اما این موضوع درخصوص آب آشامیدنی صدق نمی‌كند و این آب می‌تواند تغییر فصلی داشته باشد، یعنی املاح موجود در آن كم و زیاد شود. استانداردی كه برای این آب‌ها درنظر گرفته شده با یكدیگر متفاوت است و هر كدام براساس استانداردی كه دارند بررسی می‌شوند. مدیركل آزمایشگاه مرجع كنترل سازمان غذا و دارو هم هشدار می‌دهد:«مراكز تولید آب معدنی و آشامیدنی باید در محل مناسب باشند و اگر در مجاورت فاضلاب باشد، باید فاضلاب‌ها كاملا استاندارد باشد و فاصله آن نیز رعایت شود چراكه در غیراین صورت نیترات وارد آب شده و آن را آلوده می‌كند. همچنین در زمین‌های كشاورزی اطراف آن نباید از كود استفاده شود.» او البته تأكید می‌كند كه اكنون آب‌های معدنی موجود در بازار مشكلی ندارند و مردم نباید نگرانی درخصوص آلودگی آب‌های بسته‌بندی‌شده داشته باشند.

 

به شایعات توجه نكنید

مدتی قبل شایعه‌ای منتشر شده بود كه آب‌های معدنی صادراتی ایران به‌دلیل نداشتن استاندارد از كشور‌های مبدا برگشت داده شده‌اند. حالا هشدار وزیر بهداشت باعث شده، چنین اخباری در شبكه‌های مجازی دوباره منتشر شده و باعث نگرانی مردم شود. دكتر سهیل اسكندری، ‌معاون اداره كل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تأكید بر اینكه تمامی محصولات غذایی صادراتی به دقت كنترل می‌شوند، از مردم می‌خواهد نگران نباشند و می‌گوید:«این شایعات پایه و اساس درستی ندارند ولی ممكن است استاندارد هر كشوری با دیگر كشورها متفاوت باشد و محصولی كه در كشور مجوز استاندارد دارد با معیارهای استاندارد كشورهای وارد‌كننده محصول مطابقت نداشته باشد و این مسئله باعث بروز شایعاتی در این زمینه شود.»

 

استقبال از نظارت

دبیركل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران نیز با اشاره به اینكه از 130واحد فعال آب در كشور 35درصد تولید آب آشامیدنی و مابقی به تولید آب‌معدنی مشغولند، می‌گوید: «صنعت بسته‌بندی آب به‌دلیل سر و كار داشتن با سلامت مردم اهمیت زیادی دارد. این صنف هم با عوامل انسانی سرو كار دارد و هیچ‌گاه عامل انسانی بی‌خطا نیست. به همین دلیل ریزبینی‌های وزارت بهداشت نیز برای نظارت هر چه دقیق‌تر بر سلامت این آب‌ها چندان دور از ذهن نیست. اما این موضوع نباید اینگونه تلقی شود كه آب‌های بسته‌بندی حتما مشكلی دارند». پیمان فروهر با تاكید بر اینكه اگر در زمینه بهداشتی این محصولات كمترین كاستی وجود داشته باشد بلا فاصله با تغییر رنگ و مزه و بو مشخص می‌شود، می‌گوید:«امكان تقلب در این صنف بسیار كم است.برای اینكه شرایط نگهداری این آب‌ها رعایت شود چند سالی است كه برخی كارخانه‌ها به سمت بسته‌بندی‌های چاپدار رفته‌اند تا نور كمتری به این محصول برسد و از نور آفتاب در امان باشد ضمن اینكه الان امروزه سفارش و دریافت این محصولات توسط صاحبان فروشگاه‌ها به‌صورت روزانه انجام می‌شود و لذا نگهداری محصولات مذكور توسط فروشگاه‌ها حداكثر یك یا 2روز بیشتر طول نمی‌كشد.»

چه وزارت بهداشت كه پیگیر این ماجراست و چه صنفی كه تولید‌كننده این آب‌ها هستند، همه از مردم می‌خواهند كه نگران نباشند. حالا تنها باید منتظر ماند و دید آیا نتایج این آزمایش‌ها هم تأیید می‌كند كه مصرف آب‌های معدنی در ایران جای نگرانی دارد یا ندارد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین