تماس با ما خانه
RSS

هرچند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می‌شود، اما مصرف آن در این روزهای گرم و آفتابی سال، کاملا ضروری است. در سال‌های اخیر، اخبار و باید و نبایدهای مختلفی درباره کرم‌های ضد آفتاب مطرح شده است که این اخبار، باعث سردرگمی مصرف‌کننده در انتخاب محصول نهایی شده‌اند. از این رو در ادامه این مطلب، با اشاره به چند نکته ساده اما کلیدی، یک راهنمای خرید کاربردی برای کرم‌های ضد آفتاب را به شما ارائه می‌دهیم:

ar4-6123

هرچند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می‌شود، اما مصرف آن در این روزهای گرم و آفتابی سال، کاملا ضروری است. در سال‌های اخیر، اخبار و باید و نبایدهای مختلفی درباره کرم‌های ضد آفتاب مطرح شده است که این اخبار، باعث سردرگمی مصرف‌کننده در انتخاب محصول نهایی شده‌اند. از این رو در ادامه این مطلب، با اشاره به چند نکته ساده اما کلیدی، یک راهنمای خرید کاربردی برای کرم‌های ضد آفتاب را به شما ارائه می‌دهیم:

کرم‌های طیف گسترده (broad spectrum) بخرید
کرم‌های ضد آفتاب طیف گسترده، به محصولاتی گفته می‌شود که پوست ما را هم در برابر اشعه UVA و هم در برابر اشعه UVB محافظت می‌کنند. این اشعه‌ها با تخریب سلول‌های پوستی، باعث ابتلا به پیری زودرس پوست، آفتاب‌سوختگی و در موارد شدیدتر هم سرطان پوست، می‌شوند. برخی از کرم‌های ضد آفتاب، پوست ما را تنها در برابر اشعه UVA محافظت می‌کنند و از این رو، خیلی مهم است که هنگام خرید این محصولات، حتما عبارت «broad spectrum» را روی آنها ببینید.

SPF‌های ۱۵تا ۵۰را انتخاب کنید
معمولا بیشتر افراد فکر می‌کنند که هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت اثر آن در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب هم بیشتر خواهد بود. این در حالی است که میزان SPF، نشان‌دهنده قدرت محافظت پوست در برابر نور افتاب است. به طور متوسط، ضد آفتاب‌هایی با SPF ۲۵حدود ۹۶درصد و ضد آفتاب‌هایی با SPF ۱۰۰حدود ۹۹درصد از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کنند. می‌بینید که درصد این تفاوت، به اندازه‌ای نیست که نیازی به خرید ضد آفتاب‌هایی با SPF های بالا داشته باشیم. فقط حواس‌تان باشد که همیشه تمام ضد آفتاب‌ها را هر ۳تا ۴ساعت یکبار روی پوست خود تجدید کنید تا بیشترین اثر ماندگار را از آنها بگیرید.

فاقد چربی‌ها را امتحان کنید
خیلی از افراد به بهانه چرب بودن کرم‌های ضد آفتاب و ابتلا به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می‌کشند و سلامت پوست‌شان را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی یا oil freeکه به وفور هم در بازار وجود دارند، استفاده کنند.

رنگی‌ها را متهم نکنید
برخی از افراد هم هستند که علاقه‌ای به استفاده از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ ندارند و به‌همین دلیل هم به‌طور کلی دور مصرف تمام آنها را خط می‌کشند. از طرف دیگر، چنین افرادی معتقدند که کرم‌های ضد آفتاب رنگی، همان کرم‌پودرهایی هستند که نمی‌توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند. بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه‌ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به برخی از کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شوند.

قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد

ترکیبات این محصولات را نادیده نگیرید
بهتر است که هنگام خرید کرم‌های ضد آفتاب، نگاهی هم به برچسب مواد تشکیل‌دهنده آنها بیندازید. محصولات حاوی زینک، دی‌اکسید تیتانیوم و مکسوریول، گزینه‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند. به‌طور کلی، بهتر است برای بچه‌ها هم فقط محصولاتی را خریداری کنید که حاوی زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم باشند. ضمن اینکه ضد آفتاب باید بعد از ۶ماهگی برای بچه‌ها استفاده شود.

با مشورت پزشک بخرید
ضد آفتاب‌ها جزو محصولات بدون نسخه هستند و در ۹شکل لوسیون، کرم، روغن، استیک، پماد، ژل، مایع، اسپری و پد در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. بهتر است درباره انتخاب نوع ضد آفتاب مناسب برای پوستتان با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت پوستی‌تان را نادیده نگیرید
اگر دارای پوست حساسی هستید، ممکن است با استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی یا معطر دچار التهاب و تشدید حساسیت پوستی‌تان شوید. از این رو، توصیه می‌شود که در صورت بروز علایم حساسیت مانند قرمزی، خارش یا التهاب در اثر استفاده از یک ضد آفتاب جدید، حتما مصرف آن را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

در دوران بارداری و شیردهی هم ضد آفتاب بزنید
با اینکه برخی از خانم‌های باردار و شیرده نسبت به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در این دوران مردد هستند، اما هنوز نتیجه هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که استفاده از ضد آفتاب‌ها در دوران بارداری و شیردهی، ضرر دارد. اگر خانم‌های باردار و شیرده بتوانند از ضد آفتاب‌های فیزیکی که حاوی زینک‌اکساید هستند، استفاده کنند، بهتر است؛ زیرا ترکیبات موجود در این محصولات جذب پوست و بدن نمی‌شوند.

ضد آفتاب مقاوم به آب بخرید
از آنجایی که تعریق یا شستن صورت می‌تواند اثر ضد آفتاب ما را به‌سادگی از بین ببرد، بنابراین توصیه می‌شود که محصولات مقاوم در برابر آب را خریداری کنید.

جنس پوست‌تان را در نظر بگیرید
اگر پوست چربی دارید، ضد آفتاب‌هایی بر پایه ژل یا الکل بخرید. اگر پوست‌تان خشک است، محصولات بر پایه چربی را انتخاب کنید. اگر هم پوست حساسی دارید، ضد آفتاب مخصوص پوست‌های حساس، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

ساعت ضد آفتاب را نادیده نگیرید
ضد آفتاب‌های حاوی اسید آمینوبنزوئیک، لیسادیمات، پادیمات و روکسادیمات را ۱ساعت قبل از خروج از منزل استفاده کنید؛ دیگر ضد آفتاب‌ها را نیم ساعت قبل. ضد آفتاب‌های مربوط به لب را هم باید ۴۵دقیقه تا ۱ساعت قبل به کار برد.

بلوک‌های نور خورشید را نخرید
شرکت‌های سازنده اجازه ندارند بر روی محصولات خود از عبارات SUN BLOCK (بلوک‌کننده نور خورشید) یا ALL DAY (تمام روز) استفاده کنند. چون هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند تمام پرتوهای فرابنفش را بلوک کند و از طرف دیگر، هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند تمام روز را در برابر نور خورشید دوام بیاورد.

منبع: سلامت نیوز

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین