تماس با ما خانه
RSS

طرز تهیه آش شله قلمکار نذری
آش شله قلمکار نسبت به بقیه آش ها سخت تر و غلظت آن شبیه به حلیم است. این آش بیشتر برای مراسم نذری و مناسبتهای مذهبی استفاده می شود و یکی از آش های ایرانی است که برای نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد.
fo4135
مواد لازم برای آش شله قلمکار نذری :

نخود  یک لیوان
 لوبیا چیتی  یک لیوان
 لوبیا قرمز  یک لیوان
 لوبیا چشم بلبلی  نصف لیوان
ماش نصف لیوان
برنج ۵ لیوان
گوشت گوسفند (ترجیحا ران بهتر است) ۲ کیلو
نعنا نیم کیلو
جعفری یک کیلو و نیم
ترخون خشک نصف یک دوم لیوان
مرزه یک چهارم لیوان
قلم گوساله ۲ عدد
فلفل سیاه، نمک، زردچوبه به میزان لازم
روغن یک چهارم پیمانه
پیازمتوسط ۴ عدد

طرز تهیه آش شله قلمکار نذری :
ابتدا لوبیا قرمز، نخود و لوبیا چیتی را با هم به مدت ۲۴ ساعت خیس می کنید و بعد می پزید. ماش را جدا خیس کرده و می گذارید تا بپزد. پس از آنکه پوستهایش جدا شده پوست آن را دور بریزید.

لوبیا چشم بلبلی را نیز بپزید. آب آن را دور بریزید چون آش را سیاه می کند. برنج که از قبل خیس شده است و کمی نمک زده اید را با حبوبات روی حرارت درون قابلمه ریخته، آب آن در حدی باشد که روی حبوبات را بگیرد.

وقتی که برنج از هم باز شد. نعنا، جعفری خرد شده، زردچوبه، روغن، نمک و فلفل را ریخته، چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید. گوشت را با ۲ عدد پیاز درسته بگذارید تا بپزد.

قلم ها را نیز همراه با کمی نمک و سه عدد پیاز کاملا بپزید. گوشت را که کاملا پخته شده از استخوان، پوست و چربی جدا کرده، با گوشت کوب بکوبید. آب باقیمانده را در آش بریزید و گوشت ها را به ۴ یا ۵ قسمت جدا تقسیم کرده و جدا بگذارید. قلم را از آب در آورده، آب آن را صاف کنید و مرحله مرحله به آش اضافه کنید.

ترخون و مرزه خشک را نیز اضافه کنید. گوشت ها را نیز مرحله به مرحله به آش اضافه کرده، آش را مدام هم بزنید. نمک و فلفل آش را اندازه کنید. مابقی گوشت و آب قلم و بقیه روغن را اضافه کرده، هم بزنید تا آش کاملا جا بیفتد. در آخر می توانید آن را با نعنا داغ تزئین کنید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین