تماس با ما خانه
RSS

بین خانواده ترشی جات , ترشی های محلی از اهمیت زیادی برخوردارن مخصوصن هم که اگه خیلی پر خاصیت و خوشمزه باشن ! بیشتر ترشی ها تقریبن هیچ ویتامینی ندارن و تنها خاصیتشون به علت وجود سرکه , و یا موادی که داخل سرکه قرار میگیره , مثل سیر , باعث تصفیه کردن خون و ضد سرطان بودنشون میشه و اینکه اگه به همراه غذاهای سنگین و چرب مصرف بشن , به هضم اونها کمک میکنن ! اما ترشی ای که اینجا توضیح میدم تقریبن میشه اونو نوعی دارو نامید که خاصیت ضد فشار خون و ضد چربی خون , ضد سرطان و ضد میکروب و هضم کننده غذا رو داره و از همه مهمتر بسیار ملایم و خوش طعم هست و موادش در همه فصل سال و در هر جایی پیدا میشه و همه اینها رو در ترشی نازخاتون با اصلیت مازندرانی پیدا میکنین . یک توضیح هم بدم و اونم اینه که این ترشی رو معمولن با عدس پلو میخورن .

 

مواد لازم :
– ریحان سبز : 100 گرم .
– گلپر : به میزان دلخواه یا یک قاشق چایخوری .
– سیر خام پوست کنده : دو حبه .
– بادمجان گوشتی متوسط و ترجیحن بدون تخم : 3 عدد .
– آبغوره ترش : به مقدار لازم .
– نمک به میزان دلخواه .
– نعنا خشک : یک قاشق مربا خوری .
طرز تهیه :
بادمجون ها رو بدون پوست کندن و یا کندن دُم , روی آتش زغال بریان یا کبابی کنید ! باید طوری باشه که پوستش بسوزه و وا بره ولی داخل و مغزش نرم و سبز مایل به قهوه ای باقی بمونه و نسوزه . در صورت نداشتن زغال میتونید بادمجونها رو لای فویل آلومینیمی بپیچین و داخل فر قرار بدین و بعد از مغز پخت شدن با گریل اونها رو برشته و کبابی کنید طوریکه پوستشون قشنگ بسوزه و داخلشون نرم و کبابی بشه و کمی بوی دود بگیره .
حالا بادمجانها رو در حالیکه یک آبکش زیر دستتون قرار دادین , زیر شیر آب بگیرین و پوستهاش رو راحت بکنین و گوشت کبابی شده بادمجون رو داخل آبکش بذارین تا آبش بره .
حالا بادمجانها و سیر و سبزی رو با هم داخل چرخ گوشت یا میکسر بریزین و بصورت پوره در بیارین . اگه از چرخ گوشت استفاده میکنین 2 تا 3 بار عمل چرخ کردن رو انجام بدین تا مواد کاملن له و مخلوط بشن . حالا این مواد رو داخل یک کاسه ریخته و به اونها نمک و گلپر و آبغوره اضافه کنید . آبغوره هر چقدر ترش تر باشه خوشمزه تر میشه . برای این مقدار حدود نیم لیتر آبغوره لازمه . بهتره کم کم بریزین و مخلوط کنید و اگر کم بود دوباره اضافه کنید و در آخر نمک رو اضافه کنید و بچشین . این ترشی نباید خیلی شل و یا خیلی سفت باشه و از فرنی کمی سفت تره !
این ترشی رو میتونید تا یکهفته داخل شیشه در بسته در یخچال نگهداری کنید . مورد مصرف این ترشی با انواع برنجهای مخلوط و کباب و هر غذایی که خودتون مایل هستین هست ولی غذای اصلی ای که اونو با این ترشی میخورن عدس پلو هست .
این ترشی بخاطر وجود آبغوره چربی خون رو نابود میکنه و وجود سیر فشار خون رو پایین میاره و ضد سرطانه و گلپر هم تقویت کننده عمومی بدن هست و ریحان میکروب کش و دارای آنزیم هایی هست که باعث میشه سم غذاهای گوشتی رو از بین ببره . تهیه اون کمی دردسر داره اما مزه اون فراموش نشدنیه و با یکبار درست کردن مشتری همیشگی اون میشین . مخصوصن هم که خیلی ملایم و خوش طعمه .

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. فرنیارسگارونامزدم مجیدتجلی گفت:

    حفتمون پسندیدیم

  2. نگار و همسرش مهدي گفت:

    سلام ماندگاريش چقدر؟؟ تو يه سايتي خوندم فقط 3 هفته ميشه نگه داشت. من زياد درست كردم و نگرانم خراب نشه.
    تو يخچال بايد بمونه يا محيط بيرون؟

  3. علی گفت:

    حتما امتحانش کنید حرف نداره تازه بادمجان رو رو شعله پخش که روی اجاق گاز بزارید هم می توانید کباب کنید

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین