تماس با ما خانه
RSS

fo4004

مواد لازم برای ۳ نفر برای ته مرغ در فر :

 سینه مرغ خرد شده ۲ عدد
 زرده تخم مرغ ۲ عدد
ماست ترش و کمی سفت و کمی پرچرب دو پیمانه
برنج دو و نیم پیمانه
زعفران به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
روغن مایع نصف پیمانه
کره آب شده ۲ قاشق غذاخوری در صورت تمایل
آب مرغ نصف پیمانه

طرز تهیه ته چین مرغ در فر :
من خودم همیشه مرغ را از شب قبل می پختم و در نصفی از ماست و زعفران می خواباندم و هنگامی که می خواستم داخل ظرفم برنج و بعد مرغها را بگذارم، مرغها را از داخل موادشان در می آوردم و دوباره ماست داخل مرغ  را با برنج مخلوط می کردم و بعد آنها را روی برنج می چیدم، ولی این دفعه ۱ ساعت قبل پختم و بعد خردش کردم و دیگر در ماست و زعفران نخواباندم و خیلی خوب شدش، ولی جفت آن راه خوبی است.

برنج را از چند ساعت قبل در مقداری آب ولرم و نمک خیس می کنیم.

قابلمه مناسبی را آب کرده و می گذاریم جوش بیاید و بعد آب و نمک برنج را خالی می کنیم و برنج را در آب جوش می ریزیم.

در فاصله جوشیدن گاهی کف آن را بر می داریم. مقداری روغن هنگام جوشیدن داخل برنجمان می ریزیم، زمان آبکش کردن برنج زمانی هست در ته چین که کمی بیشتر از برنجی که ساده می خواهید آبکش کنید نرم تر شود و بعد برنج را با ماست و زعفران و کره و روغن و نمک و زرده تخم مرغ خوب مخلوط کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم استفاده کنید.

مرغ را هم که از ۱ ساعت قبل با ۲ حبه سیر و پیاز و نمک و زردچوبه و زعفران و آب می پزیم و خردشان می کنیم و کنار می گذاریم.

اگر می خواهید در فر بپزید و طوری باشد که وقتی پخته شد بتوانید ته چین را برگردانید، باید از ظرفهای نچسبی که برای فر هست و ته چین در آن برمی گردد استفاده کنید. می توانید از ظرف های پیرکس هم استفاده کنید.

اگر می خواهید در قابلمه درست کنید، قابلمه باید نچسب باشد و خیلی هم نازک نباشد چون زود ته آن می سوزد و حرارت هم خیلی باید کم باشد.

اگر می خواهید داخل فر بگذارید، ظرفتان را چرب کنید و یک لایه از مخلوط برنجی بریزد طوری که در تمام سطح ظرف بطور یکنواخت باشد و با پشت قاشق روی آن فشار دهید و بعد یک لایه مرغ و دوباره برنج و دوباره با قاشق روی آن را فشار دهید تا کمی فشرده شود و روی ظرف را با فویل کاملا بپوشانید تا مثل یک دمکنی عمل کند.

بعد از ۴۵ دقیقه که از داخل فر گذشتنتان گذشت روی فویل را بردارید و با قاشق کمی دوباره روی برنج را فشار دهید و دوباره روی فویل را بگذارید و در طبقه وسط به مدت ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم با درجه حرارت ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد بگذارید تا بپزد (می توانید یک ساعت با درجه ۱۸۰ درجه بپزید) و در آخر فویل را برداشته و بگذارید روی ته چین طلایی شود و فر هم از قبل روشن کرده باشید که گرم باشد.

اگر می خواهید داخل قابلمه بپزید، وقتی که قابلمه گرم شد، مقداری روغن بریزید و یک لایه از مخلوط برنجی بریزد طوری که در تمام سطح ظرف بطور یکنواخت باشد و با پشت قاشق روی آن فشار دهید و بعد یک لایه مرغ و دوباره برنج و دوباره با قاشق روی آن فشار دهید تا کمی فشرده شود و در قابلمه را می گذارید و وقتی دم برنج بالا آمد آن را دم می کنید تا ته چین بپزد.

اگر ته چینی که در فر درست کردید قالبی درنیامد، آن را برش دهید و در دیس بچینید.

نکته برای پخت ته چین مرغ :

از موادتان (ماست و زرده تخم مرغ و روغن و زعفران و در صورت تمایل دارچین) قبل از اینکه برنج اضافه کنید مقداری نگه دارید و در آخر اطراف برنجتان در ظرف بریزید تا ته چین تان قالبی در بیاید.

اضافه کردن دارچین بوی زخم مرغ و تخم مرغ را می گیرد.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین