تماس با ما خانه
RSS

آماده سازی : 90 دقیقه  

پخت : 20 دقیقه  

fo2643

مواد لازم :

 روغن جامد صاف 80 گرم
 کره نرم 80 گرم
 پودر قند 50 گرم
 تخم مرغ ( مخلوط زرده و سفیده )  30 گرم
وانیل 1/2  قاشق چایخوری
عسل 30 گرم
شیر 3 قاشق غذا خوری
آرد گندم 300  گرم

 

* آرد گندم ( از آرد نان سنگک هم میشه استفاده کرد که در اون صورت شیرینی تیره تر و خوش طعم میشه در غیر اینصورت استفاده از آرد سفید بلامانع می باشد ) .

 

مواد لازم برای تزیین شیرینی مشهدی:

 عسل یا ژله مغزی بی رنگ یک چهارم پیمانه
 پودر پسته خلال پسته و بادام پودر نارگیل و کنجد  به میزان لازم
مارمالاد یا ژله مغزی یک دوم پیمانه
شکلات شیری و سفید ذوب شده  برای تزیین

 

* ( استفاده از مارمالاد ، شیرینی را نرمتر میکند ولی ماندگاری شیرینی با ژله مغزی بیشتر خواهد شد ) .

 

طرز تهیه :

روغن و کره و پودر قند را با همزن برقی بزنید تا سبک شود. تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده دوباره قدری هم بزنید . عسل و شیر را اضافه و مخلوط کنید. آرد را افزوده و با کمک قاشق چوبی مواد را با هم ترکیب کنید ( فقط و فقط درحدی که آرد جذب مواد شود ) خمیر نیاز به ورز دادن ندارد و مخلوط کردن زیاد باعث میشود خمیر به روغن بیفتد.

 

خمیر را داخل کیسه فریزر به مدت 1 الی 2 ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این زمان ،خمیر را از یخچال خارج کرده و مابین دو قطعه نایلون به ضخامت نیم سانتیمتر پهن وصاف کنید و با قالب دلخواه برش بزنید. تعداد شیرینی ها حتما زوج در نظر بگیرید. میتوانید نیمی از شیرینی ها رو حفره دار درست کنید.

 

توجه کنید که حتما شیرینی های حفره دار را جداگانه در سینی فر قرار داده و شیرینی های بدون حفره را در سینی دیگری بپزید زیرا زمان پخت شیرینی های حفره دار سریع تر میباشد.

 

سینی ها را در فر از پیش گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد (اگر از فر برقی استفاده میکنید و همزمان 2 یا 3 سینی در فر قرار میدهید. از حرارت 150 درجه سانتی گراد و فقط از فن استفاده کنید) به مدت 12 تا 15 دقیقه تا زمانی که شیرینی ها کمی طلایی شوند قرار دهید.

 

بعد از خنک شدن شیرینی ها ، با کمک قلم مو مقداری عسل یا ژله مغزی بی رنگ را که گرم کرده اید تا روان شود، روی شیرینی های حفره دار مالیده و با پودر پسته و … تزیین کنید.

 

شیرینی های ساده را در سینی کنار هم بچینید بطوری که قسمت روی شیرینی در زیر قرار بگیرد باکمک قیف مقداری مارمالاد یا ژله مغزی رنگی روی هر کدام از شیرینی ها ریخته و شیرینی حفره دار تزیین شده را روی قسمت زیری قرار دهید تا شیرینی ها جفت شوند. میتوان مقداری از شیرینی های مشهدی را بجای تزیین با مغزها با شکلات ذوب شده تزیین کرد.

 

مواد لازم برای مارمالاد سیب برای وسط شیرینی مشهدی:

سیب 3 کیلو
شکر 1/5 کیلو
 وانیل  1 قاشق چای خوری
 ژلاتین  3 ورق
آبلیمو نصف استکان

 

طرز تهیه مارمالاد سیب برای وسط شیرینی مشهدی:

سیب رو پوست میکنیم هسته ها رو هم در میاریم. با 3/4 لیوان آب میزاریم بپزه بعد از صافی ردش میکنیم و شکر رو میریزیم بعد تو ظرف لعابی میزاریم رو حرارت گاهی هم میزنیم تا بجوش بیاد و کاملا سفت بشه بعد ژلاتین و آبلیمو رو میریزیم و از روی حرارت برمیداریم.

 

بعد از سرد شدن باید کاملا غلیظ و بدون آب باشه.

 

بریونی

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین