تماس با ما خانه
RSS

fo1680

مواد لازم برای تهیه غذای رژیمی لاغری 2 نفر :

 عدس یك سوم پیمانه
 آب  2 پیمانه
بلغور یك سوم پیمانه
روغن زیتون  3 قاشق غذاخوری
 پیاز خردشده  یك دوم بزرگ یا یك عدد متوسط
زیره سبز یك دوم قاشق چایخوری
جعفری خردشده 3 قاشق غذاخوری
نمك و فلفل به مقدار لازم
موسیر و آبلیمو به مقدار دلخواه

مواد لازم برای تهیه غذای رژیمی

 
طرز تهیه  غذای رژیمی لاغری :
ابتدا عدس را بشویید، با آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. اگر روی آن كف كرد با قاشق بگیرید. شعله‌ آن را كم كنید، نمك بزنید و بگذارید 30 دقیقه بپزد تا نرم شود. نگذارید تمام آب عدس بخار شود.

حالا بلغور را درون ظرف بریزید و به‌ آن نمك بزنید. سپس آن را درون قابلمه عدس بریزید. اگر آب كم است می‌توانید اضافه كنید. با هم مخلوط كنید و 30 دقیقه دیگر بگذارید بپزد تا بلغور نرم شود و آب اضافی هم كم شود.

در همین حین روغن را درون یك ظرف بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید سپس پیاز را درون روغن بریزید و 15 ـ 10 دقیقه بگذارید تا طلایی شود. سپس زیره را درون ظرف ریخته و كمی تفت دهید.
وقتی عدس و بلغور پخته شد همه را درون ظرف بریزید و با هم مخلوط كنید.
همه مواد را درون یك كاسه بریزید. دستان خود را كمی خیس كنید و 5 ـ 3 دقیقه مواد را ورز دهید. اگر مواد به دستتان می‌چسبد كمی دست خود را خیس كنید و اگر مواد به نظرتان خشك شده كمی آب به آن اضافه كنید. جعفری را نیز به مخلوط اضافه كنید. نمك و فلفل آن را اندازه كنید. در نهایت مواد را به صورت كوفته به اندازه‌های دلخواه درون ظرف چیده و با جعفری غذای رژیمی خودرا تزیین كنید.
  چرا از عدس برای تهیه غذای رژیمی  لاغری استفاد کنیم
عدس حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین (26 درصد)‌، اسیدفولیك و فیبرهای محلول و نامحلول غذایی است. از ویتامین‌های موجود در عدس می‌توان به ویتامین‌های C و B اشاره كرد. فیبر محلول موجود در عدس همراه كلسترول باعث كاهش سطح كلسترول خون می‌شود. علاوه بر آن این فیبر موجب كاهش هضم و جذب كربوهیدرات‌ها می‌شود. بنابراین از تغییرات سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌كند.

عدس به جلو راندن غذا در لوله گوارش سرعت می‌بخشد، بنابراین از یبوست جلوگیری می‌كند. از آنجا كه فیبرهای نامحلول موجود در عدس قابل هضم نیستند و بدون تغییر از بدن دفع می‌شوند، بنابراین كالری اندكی را به بدن می‌رسانند و در عین حال قسمتی از حجم غذای رژیمی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین این غذای رژیمی انتخاب خوبی برای افرادی كه قصد لاغر شدن دارند به شمار می‌رود. همچنین به این ترتیب افرادی كه قصد لاغر شدن دارند می‌توانند به علت پروتئین بالا، عدس را جایگزین گوشت قرمز كنند. بعلاوه عدس غذای مناسبی برای افرادی است كه از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌كنند.

هر پیمانه عدس (198 گرم)‌ پخته شده و بدون نمك حاوی 230 كالری، 16 گرم فیبر و 18 گرم پروتئین است. همچنین این مقدار عدس حاوی 37 درصد آهن است كه به غنی‌شدن ذخایر آهن بدن كمك می‌كند. مزیت آهن عدس نسبت به آهن موجود در گوشت این است كه مجبور نیستید به همراه آهن، چربی و كالری بالایی دریافت كنید.

آهن هم در ساختار هموگلوبین كه برای نقل و انتقال اكسیژن لازم است شركت می‌كند و هم جزء كلیدی آنزیم‌هایی است كه در تولید انرژی و سوخت و ساز نقش دارند.

عدس پخته نشده را در صورتی كه در جای خشك، خنك و تاریك قرار دهید تا 12 ماه قابل نگهداری است. از آنجا كه انواع مختلف عدس زمان طبخ متفاوتی دارند، آنها را با هم مخلوط نكنید. عدس پخته شده را می‌توان تا 3 روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری كرد.

منبع : تبیان زنجان

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین