تماس با ما خانه
RSS

سم بوتولینوم (botulinum toxin)  که غالباً آن را با نام بوتاکس می‌شناسیم، برای درمان بسیاری از اختلالات مانند اختلالات چشمی، پلک زدن های کنترل نشده، اسپاسم عضلانی، اختلالات حرکتی و کاهش چروک‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ابتدا بین میان سالان رواج پیدا کرد. با این وجود، استفاده از آن در میان نسلها روبه افزایش است. استفاده از این دارو بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، با ۴۱ درصد رشد مواجه بوده است و تا سال ۲۰۱۶ ، ده درصد دیگر افزایش یافته که از این میان، ۴۵ هزار نفر از بیماران مردان بوده‌اند. انجمن جراحان زیبایی آمریکا گزارش کرده است که حدود ۱۵ درصد بیماران بین سنین ۱۹تا ۳۴ سال قرار داشتند.

جراحان پلاستیک دپارتمان اوتولارینولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید که بسیاری از افراد، خطوط طبیعی خود را نمی‌خواهند و خطوط ساختگی، برای مثال ابروهای بلند، را ترجیح می‌دهند. آنها می گویند روند روبه فزونی این درمان در میان سنین مختلف به دلیل پذیرش آن از سوی جامعه و دسترسی آسان به آن، سهولت پیدا کرده است.

بوتاکس چگونه اثر می‌کند

بوتاکس حاوی پروتئینی است که توسط باکتریهای نوروتوکسین تولید می‌شوند و کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) نام دارد. این پروتئین عضلات متعددی را که باعث چروک صورت می‌شوند، سست می‌کند. تزریق بوتاکس آسان و سریع است و کمترین اقدام، چشمگیرترین نتایج را به همراه دارد. نتایج سه روز بعد از تزریق ظاهر می‌شود. بنابراین، ماهیچه ها منقبض نمی‌شوند و ظاهری جوان و زیبا خلق می‌کنند که بسته به بیمار، بین شش الی هشت ماه پایدار می ماند. این درمان دو یا سه بار در سال انجام می‌شود تا اثر بهتری داشته باشد.

بوتاکس با میزان کم تزریق می‌شود. غلظت‌های بالا برای انسان سمی است. برای منقبض کردن عضلات، عصب‌ها استیل کولین (acetylcholine)، یک انتقال دهنده‌ی عصبی در سیناپس، جائیکه انتهای عصب‌ها و سلولهای ماهیچه‌ای به هم می‌پیوندند، ترشح می‌کنند. استیل کولین به گیرنده‌های سلولی عضلانی متصل و در نهایت باعث انقباض می‌شود. بوتاکس ترشح استیل کولین از اعصاب کنترل کننده‌ی حرکت عضلانی را مسدود می‌کند و در نتیجه از انقباض ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند. در نهایت، از تشکیل چین و چروک جلوگیری بعمل آمده و پوست جوانتر به نظر می‌رسد.

روش کار

درمان با استفاده از یک روش ساده انجام می‌گیرد. پودر در محلول نمک – که معمولاً کلرید سدیم است رقیق می‌شود و مستقیماً به بافت عصبی ماهیچه‌ای تزریق می‌گردد. برای کاهش درد، از محلول های نمک نگهداری شده و کیسه‌های سرد به جای کرمهای بی حس کننده‌ی موضعی استفاده می‌شود. به بیمار توصیه می‌شود عضلات مورد معالجه را چند ساعت بعد از درمان برای افزایش اثر دارو حرکت دهد.

نتایج

فرایند درمان حدود ۲۴ الی ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد که نسبی است و به زمان ظاهر شدن نتایج بستگی دارد. با این وجود، در برخی از موارد، پنج روز طول می‌کشد تا نتایج خود را نشان دهند. مادران باردار یا افرادیکه با آلرژی های بالا دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

قسمتهای قابل درمان

بیشترین قسمت های مناسب صورت برای استفاده از بوتاکس خطوط اخم بین دو ابرو، خطوط خنده، بالای ابرو و خط اخم پیشانی است. بوتاکس همچنین در دیگر قسمتها مانند نوارهای گردن، خطوط بینی، کاهش تعرق زیاد، کانتورینگ ساق، کانتورینگ خطوط فک کاربرد دارد. قیمت تزریق غالبا بسته به قسمت مورد مراقبت، قدرت ماهیچه که مردان را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می‌کند- و بسته به بیمارستان متفاوت است.

با این حال، پیچیدگی‌هایی نیز مانند تورم خفیف، قرمزی،  پلک‌های و پیشانی آویزان و افکنده، ضعف، تهوع، خشکی دهان، و سردرد می‌تواند اتفاق بیافتد. علیرغم سادگی فرایند درمان، رژیم غذایی و ورزش نقشی قابل توجه را در مراقبت از پوست دارد. اگرچه بوتاکس در میان میان سالان محبوبیت فراوانی دارد، اما امروزه افراد در سنین جوانترهم به مراقبت از پوست توجه زیادی نشان می‌دهند.

منبع: banooyeshahr.com

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین