تماس با ما خانه
RSS

عفونت‌ چشمی چنین تعریف می‌شود: چشم قرمز شود، پلک‌ها متورم شود و چشم دارای ترشحات چرکی باشد، یا اینکه آن‌ قدر ترشح زیاد باشد که صبح‌ها هنگام بیدار شدن، چشم‌ها به سختی باز شوند. چشم عضوی از بدن است که اگر روزی دچار اختلال شود، بخش عمده ای از زندگی ما را با مشکل مواجه می کند. یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است.

 he3535

علایم عفونت چشم
• رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود.

• ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود.

 

• مرتب از چشم اشک می آید.

• هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.

• پلک ها هنگام خواب خشک می شوند.

• در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد.

• یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.

• در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.

• هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود

 

پیشگیری از عفونت چشم
عفونت چشم به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بنابراین اگر کسی که زیاد با او در تماس هستید، مثل اعضای خانواده، به عفونت چشمی مبتلا می باشد، با رعایت نکات زیر از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید :

 

• دست های خود را با آب و صابون بشویید. این کار در عین راحت بودن، موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت چشمی می باشد. دست ها مرتبا در تماس با آلودگی های باکتریایی و ویروسی و قارچی قرار می گیرند و باید قبل از تماس با چشم، آنها را شست.

 

• از دست زدن به صورت و چشم های خود بپرهیزید . اگر باید دارویی را به داخل چشم خود بریزید و یا کرمی را برای دور چشم خود استفاده کنید، حتما قبل از این کار،  دست های خود را با آب و صابون بشویید.

 

 

ورم چشم یکی از علائم عفونت چشم می باشد.

 

• از آرایش کردن چشم پرهیز کنید و از برخورد لوازم آرایش با چشم جدا پرهیز کنید . ممکن است مواد آرایشی فاسد شده باشند و یا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسیت داشته باشد.

 

• لوازم بهداشتی شخصی خود را به فرد دیگری ندهید. حوله شخصی داشته باشید و لوازمی مانند حوله، لباس و بالش خود را هر چند وقت یک‌بار بشویید.

 

• در صورتی که عفونت چشمی دارید، هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید و اگر لنزهای شما آلوده شده اند، قبل از استفاده مجدد آنها را ضدعفونی کنید. در مورد نحوه  ضدعفونی کردن لنزهای خود از پزشک سئوال کنید.

 

• هرگز از لنزهای چشمی افراد دیگر (حتی اگر به سالم بودن آنها اطمینان دارید) استفاده نکنید، زیرا لنز، یک وسیله شخصی است.

 

• در محیط های با آب و هوای گرم و خشک، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم های خود محافظت کنید.

 

• اگر در محیطی کار خود با مواد شیمیایی سروکار دارید، حتما از عینک های مخصوصی که محافظت کننده چشم شما در برابر آسیب مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید.

 

• در صورت بروز هر گونه مشکل و علامت غیرطبیعی در چشم خود، سریعا به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

 

 

عفونت چشم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

 

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
 چشم‌تان قرمز و متورم بود، چراکه ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید و نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید.

در ناحیه چشم‌ها احساس درد داشتید.

به نور خورشید حساسیت داشتید.

در بینایی خود احساس اختلال کردید.

مردمک‌هایتان تغییر اندازه داده بودند.

 حس می‌کردید یک جسم خارجی در چشمتان وجود دارد.

 اگر هر گونه عارضه‌ای بعد از چهار روز هنوز بهبود نیافته بود.

 اگر از لنز استفاده می‌کنید و دچار عفونت چشم شده‌اید، حتما تا مراجعه به چشم پزشک آنها را در بیاورید و پس از مشورت با وی، مجددا لنزها را داخل چشم بگذارید.

همچنین، طبق دستورات پزشک خود عمل و کلیه داروها را مصرف نمایید.

با مشاهده علائم عفونت چشم (در بالا گفته شد)، برخی بیماران با چشم‌های بسته به چشم پزشک مراجعه می‌کنند که این خود سبب تشدید عفونت‌ می‌شود. توصیه این است که در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم نیز خودداری شود.

 

درمان دارویی عفونت چشم
عفونت های چشمی در اثر باکتری ها و ویروس ها بروز می کند که باید درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، این عفونت برطرف می شود.

 

درمان عفونت‌های چشم معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی انجام می گیرد.
لازم به یادآوری است که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک، بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد.

 

در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

 

درمان خانگی عفونت چشم
-استفاده از چای تازه دم و بدون عطر و سرد، درمان بسیار خوبی برای رفع عفونت چشمی است. چای یک ضدعفونی کننده بسیار خوب است که افراد در موارد معمولی هم می توانند از آن برای شستشوی چشم خود استفاده کنند.چای کیسه ای آویشن وحشی کمپرس موثری برای درمان عفونت چشم است

 

افراد می توانند از شامپوی بچه نیز برای شستشوی مژه های خود استفاده کنند که درمان بسیار موثری است، چرا که بسیاری از عفونت های چشمی از زیر مژه ها شروع می شود.

 

نکته: در انتها، با توجه به شروع فصل گرما و افزایش تمایل افراد به شنا کردن در این فصل، مطلبی را جهت یادآوری و تذکر برای شما بیان می کنیم.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین