تماس با ما خانه
RSS

به یکی از بهترین میوه های زمستانی است. در سفره های ایرانی با به غذاهای خوش طعم و مقوی زیادی درست می شود. این غذاها عبارتند از :

fo2867

«به» سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد، «به» تقویت‌کننده قلب است و اثر مثبت بر فکر و ذهن دارد. مصرف«به» برای تجدید و احیای روحیه بسیار مؤثر است.
موجب خوشحالی شده و از بین برنده افسردگی است. برای معده و زخم‌معده هم مفید است. میوه «به» دارای مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم، قند و ویتامینC بوده و فاقد چربی است. بیشتر خانم‌ها معمولا با این میوه فقط مربا درست می‌كنند، به همین‌خاطر ما امروز می‌خواهیم چند مورد از كاربردهای دیگر «به» را به شما پیشنهاد بدهیم.

خورش «به»
از «به» معمولا نوعی خورش هم تهیه می‌شود كه قبلا آموزش داده‌ایم اما به‌صورت مختصر دوباره یادآوری می‌كنیم: پیاز و گوشت را تفت می‌دهیم. به آن ادویه و رب می‌زنیم، مقداری آب اضافه می‌كنیم و اجازه می‌دهیم بپزد. «به» را نگینی خرد و سرخ می‌كنیم و حدودا 40دقیقه آخر به را به خورش اضافه می‌كنیم و صبر می‌كنیم تا خوب جا بیفتد. چاشنی خورش به هم آبلیمو و شكر است.

«به» پلو
به پلو به این صورت آماده می‌شود كه اول باید عدس پلو ساده را آماده كنید و موقع دم دادن لابه‌لای پلو «به» سرخ شده بگذارید. این پلو خیلی خوشمزه و خوش‌عطر است.

«به» پخته
یكی از مصارف قدیمی «به» كه فراموش شده، «به» پخته است. به این صورت كه در اجاق آن را می‌پختند و شب‌های سرد سال برای جلوگیری از سرماخوردگی، مصرف می‌كردند. شما می‌توانید یک عدد «به» را خوب بشویید و درون یك تكه كاغذ فویل بپیچید و آن را در فر بگذارید تا خوب بپزد و نرم شود. اگر تمایل دارید كه از اجاق گاز استفاده كنید، «به» را كه توی فویل گذاشتید، باید در قابلمه آب جوش بگذارید و حرارت را خیلی كم كنید تا بپزد. «به» پخته یكی از درمان‌های قدیمی سرماخوردگی و سینه درد است.

دمنوش «به»
یكی دیگر از مصارف قدیمی این میوه، چای و دمنوش آن است. این دمنوش كه طعم عالی و دلپذیری دارد به‌شدت آرام‌بخش است. برای آماده‌كردن این میوه برای دمنوش باید ابتدا «به» را رنده كنید و در یك سینی پخش كنید و بگذارید 2 تا 3 روز خشك شود. یادتان نرود روزی 2بار «به»‌های رنده‌شده را زیر و رو كنید تا خوب خشك شود. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و «به»‌های خشك شده را در آن تفت دهید تا تغییررنگ بدهند و قهوه‌ای شوند. بعد از تفت دادن اجازه دهید كه خنك شوند، می‌توانید آنها را در یك شیشه نگهداری كنید. برای دم كردن هم باید مثل چای معمولی عمل كنید و اجازه دهید خوب دم بكشد.

 

سیمرغ

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین