تماس با ما خانه
RSS

در این مقاله  با گیاهان دارویی مناسب کاهش فشار خون آشنا می‌شویم. این گیاهان عبارتند از سیر، پیاز، گریپ‌فروت، انار و … .

hee845

دکتر صالحی سورمقی؛ متخصص گیاهان دارویی،‌ در مورد گیاهان موثر بر فشار خون، بیان کرد: «تمام گیاهان و میوه‌جات به علت داشتن فیبر یا الیاف، دارای اثر کاهش فشار خون هستند، اما خیلی از گیاهان به دلیل داشتن مواد دیگری دارای اثرات متوسط یا گاهی قدرتمند در کاهش فشار خون می‌باشند.

به هر حال، همه گیاهان و میوه‌جات، به میزان کم یا متوسط اثر مثبت بر روی فشار خون دارند».

وی افزود: «از جمله گیاهان در دسترس برای همه افراد، می‌توان انار را نام برد. انار میوه‌ای بسیار ایده‌آل و خوب از نظر چندین خاصیت است.

یکی از خواص انار، خاصیت کاهش‌دهنده فشار خون این میوه است که بیشتر به دلیل مواد قرمز رنگ آن است. در واقع، انارهای قرمز، آثار کامل‌تر و بهتری دارند».

قرص سیر می‌تواند فشار خون را در حد یک یا دو واحد پایین بیاورد

دکتر صالحی اظهار داشت: «میوه دیگری که در کاهش فشار خون موثر می‌باشد، گریپ‌فروت است. اصولا همه مرکبات می‌توانند فشار خون را کاهش دهند، ولی در بین مرکبات، گریپ‌فروت اثر بیشتری دارد.

البته باید توجه داشت که نباید در مصرف آن زیاده‌روی نمود و یا داروهای فشار خون را کنار گذاشت و به جای داروها روزانه چند عدد گریپ‌فروت مصرف کرد! ولی مصرف متعادل گریپ فروت می‌تواند در افرادی که فشار خون‌شان خیلی بالا نیست، موثر باشد و فشار خون را کاهش دهد».

این استاد دانشگاه گفت: «گیاه دیگری که خیلی موثر می‌باشد، پیاز است.

مصرف پیاز به دلیل دارا بودن ترکیبات بودار و گوگردی کاهش فشار خون را به دنبال دارد، اما بین گیاهانی که در دسترس بوده و از همه قوی‌تر می‌باشند، می‌توان به سیر اشاره نمود.

سیر هم دارای ترکیباتی مانند پیاز است، اما پیاز حدود ۹۶-۹۷ درصد آب دارد، ولی میزان آب سیر کمتر و میزان مواد موثر آن خیلی خیلی بیشتر است.

به همین دلیل می‌توان از سیر تازه و یا سیر ترشی استفاده نمود که همان خاصیت را دارد.

ولی امروزه به دلیل راحتی مصرف‌، بیش از ۱۲۰ کارخانه در دنیا از سیر، قرص یا کپسول‌هایی را تهیه نموده‌‌اند که به راحتی می‌توان آنها را مصرف کرد که بوی آنها هم مقداری کمتر از سیر تازه است و در همه جا حتی در مسافرت می‌توان آن را به راحتی به دنبال خود داشت.

از قرص‌های سیر موجود در بازار می‌توان روزی یک یا دو یا سه عدد مصرف نمود، البته افرادی که فشار خون‌شان خیلی بالا است،‌ نمی‌توانند فقط با قرص سیر فشار خون خود را کاهش دهند.

قرص سیر می‌تواند فشار خون را در حد یک یا دو واحد پایین بیاورد و یا به عنوان کمکی با داروهای شیمیایی مصرف شود، چون تداخلی با آنها ندارد.

به هر حال، همه فرآورده‌های سیر کاهش دهنده نسبتا خوب فشار خون هستند و از همه آنها می‌توان استفاده نمود».

دکتر صالحی در پایان یادآور شد: «باید توجه داشت که هر چه بیشتر به سیر گرما بدهیم، مواد موثر سیر که مواد گوگردی و بودار آن هستند، تبخیر می‌شوند و اثر آن کمتر می‌شود، البته نه اینکه بگوییم سیر پخته یا سرخ شده اثری ندارد یا اثر کمی دارد، ولی به هر حال هر چه بیشتر به سیر حرارت بدهیم، مواد موثر آن کمتر می‌شوند.

بنابراین هر چه کمتر سیر را بپزیم یا کمتر سرخ کنیم، مواد موثر آن کمتر دستخوش تغییرات می‌شوند و آثار بهتری خواهند داشت».

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین