تماس با ما خانه
RSS

دکتر صائمی، روانپزشک و روان‌درمانگر: تمایل به توهین و تحقیر و سوء استفاده روانی از همسر با به کارگیری جملات زشت و لحن بی‌ادبانه در حین مشاجرات زناشویی مثل اینکه «او احمق است»، «نمی‌فهمد و مسخره و عقده‌ای است»؛ همچون تیری زهرآگین است که به قلب همسرتان فرو می‌کنید.

زمانی که تحقیر و توهین می‌کنید، آنقدر حس ناراحتی و آشفتگی به شما روی آورده تا جایی که نمی‌توانید حتی یک صفت یا عملکرد مثبت از همسرتان را به خاطر بیاورید.

وقتی منفی‌گرایی در رابطه‌تان برجسته می‌شود، هماهنگی بین نکات منفی و مثبت در این رابطه به هم می‌خورد و بسته به شخصیت خاص شما و شرایط محیطی، این منفی‌گرایی باعث می‌شود بیشتر به سمت انتقاد پیش بروید، بد زبان شوید یا سکوت اختیار کنید. پس  مثبت‌اندیشی در مورد همسرتان، از مهم‌ترین تکنیک‌ها و پرقدرت ترین پادزهر برای از بین بردن تحقیر و تهمت و توقف مشاجرات با  همسرتان است. باید یاد بگیرید که به شخصیت همسرتان حمله نکنید و او را تحسین کنید ( نقطه مقابل تحقیر ).

البته لازم است پایه احساسی خوبی در مورد همسرتان وجود داشته باشد که در اغلب زندگی‌ها، این پایه واقعا وجود دارد. ولی همسران به راحتی این پایه احساسی و دیدگاه خوب را در طول زمان از دست می‌دهند و به افکار منتقدانه در مورد زندگی مشترک و آن چه همسرشان ندارد بیشتر می‌اندیشند.

مهارت تحسین و تصدیق: 

تغییر بسیار سخت است و افراد تغییر نمی‌کنند مگر آنکه حس کنند آنگونه که هستند پذیرفته شده‌اند. آنچه که شما در مورد همسرتان تحسین می‌کنید همان است که در او حس پذیرش را ایجاد می‌کند. تحسین باید واقعی باشد، نه القاب و تعاریفی تهی از واقعیت. ارتباطتان را با تحسین و تصدیق هوشمندانه بیشتر کنید که در این صورت حالت تدافعی همسرتان کاهش خواهد یافت.

فهرستی از نکات مثبت همسرتان تهیه کنید؛ چیزهایی که او برای بهبود زندگی مشترکتان انجام می‌دهد. این فهرست را به حافظه بسپارید. فکر کنید بدون این نکات مثبت، زندگی چقدر می‌تواند سخت باشد. زمانی که در مورد همسرتان با افکار انتقادی مواجه می‌شوید، از عناصر موجود در فهرست استفاده کنید تا این افکار شما خاتمه یابد. سعی کنید هر روز در مورد افکار مثبت همسرتان بیندیشید و تحسینش کنید و این هدیه را هر روز به او بدهید حتی زمانی که با هم نزاع و مشاجره دارید. این پروسه را به عادت تبدیل کنید تا بدانید که تغییر در این حالت شگرف خواهد بود.

منبع: salamaneh.com

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین