تماس با ما خانه
RSS

یکی از رایج‌ترین اقداماتی که در آرایشگاه‌ها روی ناخن‌های دست و پا صورت می‌گیرد، مانیکور و پدیکور کردن است.اما ضربه به کوتیکول ناخن و کندن آن باعث ایجاد زگیل‌های ویروسی اطراف ناخن می‌شود.

ar4-5204

اگر شما هم جزو کسانی هستید که تمایل زیادی به انجام مانیکور و پدیکور ناخن‌ها دارید، پیشنهاد می‌شود صحبت‌های دکتر فریده مهتی‌پور، جراح و متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بخوانید.

کوتیکول نقش کلیدی در حفاظت ناخن دارد

متاسفانه امروزه یکی از رایج‌ترین اقداماتی که در آرایشگاه‌ها روی ناخن‌های دست و پا صورت می‌گیرد، مانیکور و پدیکور کردن است و معمولا طی پروسه مانیکور و پدیکور، به وسیله دریل‌های الکتریکی خاص هم لایه سطحی ناخن تراشیده و صاف می‌شود و هم بافت حفاظتی اطراف ناخن به نام کوتیکول از اطراف آن کنده می‌شود یا به اطراف ناخن تا حد امکان رانده می‌شود. درحالی که بد نیست بدانید بافت کوتیکول نقش کلیدی در حفاظت ناخن و بافت‌های نمایای آن دارد.

درواقع ناخن و بافت‌های نمایای ناخن به کمک بافت کوتیکول، از عوامل میکروبی و قارچی و همچنین عوامل آلرژی‌زای اطراف آن محافظت می‌شود و نبود آن می‌تواند باعث شود ناخن به راحتی در معرض عفونت‌های مختلف و همچنین به طور راحت‌تر در معرض مواد آلرژی‌زا قرار بگیرد.در اغلب کسانی که اقدام به مانیکور و پدیکور ناخن‌ها می‌کنند، انواع درماتیت‌های تحریکی یا آلرژیک در آنها مشاهده می‌شود. علاوه براین، برداشتن کوتیکول می‌تواند باعث ایجاد خطوط فرورفته عرضی در عرض یک یا چند ناخن شود یا خطوط سفیدرنگ عرضی در آنها ایجاد کند.

برداشتن لایه‌های سطحی ناخن به وسیله تراشیدن یا با استفاده مکرر از حلال‌های شیمیایی مانند استون نیز باعث شکنندگی بیش‌ازحد ناخن می‌شود. ضمن اینکه پاک کردن ناخن‌ها و زیر ناخن‌ها از قسمت انتهایی که با اشیای نوک تیز یا موادشیمیایی انجام می‌شود می‌تواند باعث جداشدن ناخن از بستر شود. این جداشدن ناخن از بستر را در افرادی که دارای ناخن مصنوعی یا ناخن‌های آکریلیک هستند، می‌توان به طور شایع مشاهده کرد. ضمن اینکه ضربه به کوتیکول ناخن و کندن آن باعث ایجاد زگیل‌های ویروسی اطراف ناخن می‌شود.

منبع:salamaneh.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین