تماس با ما خانه
RSS

محصولات آلوده ای که هر روزه از آنها استفاده می کنیم

ما در طول روز، از صبح که بیدار می شویم تا شب لوازم و وسایل بسیاری را استفاده می کنیم  که ممکن است خطرات بسیاری برای سلامتی و بدن ما داشته باشد.

در دنیای امروز به نظر می‌رسد همه نگران مواد سمی پیرامون خود در زندگی روزمره‌شان هستند. از غذاهایی که می‌خوریم گرفته تا لباس‌هایی که می پوشیم و محصولاتی که استفاده می‌کنیم. انگار همه‌ی ما نسبت به مواد مصرفی‌مان بینهایت حساس و دقیق شده‌ایم. اما محصولاتی هستند که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم و هنوز نسبت به سمی بودن آنها آگاه نیستیم.

تشک‌

فکر می‌کنید کمرتان تنها چیزی است که می‌تواند قربانی یک تشک نامناسب شود؟ اینطور نیست، بسیاری از تشک‌ها، مخصوصا قدیمی‌ترها، حاوی مواد شیمیایی مضری به نام PBDE هستند. به مرور زمان این مواد شیمیایی شروع به خرد شدن و پخش شدن کرده و موجب اختلال در کار هورمون‌ها، عملکرد حافظه، توانایی باروری، سرطان و … می شوند. برخی از PBDE های خاص در آمریکا ممنوع شده اند، اما ممکن است هنوز در بسیاری از خانه‌ها موجود بوده و در بدن افراد تجمع یافته باشند.

خمیر دندان

اگر تا به حال نگاه دقیقی به خمیر دندان‌تان انداخته باشید حتما متوجه هشدارهایی که در صورت خورده شدن محصول داده است شده‌اید. البته این ویژگی برای محصولات پاک کننده و شوینده کاملا استاندارد است، اما محصولی که قرار است درون دهان‌تان را تمیز کند چطور؟! اگر خمیر دندان‌تان حاوی فلوراید یا تری کلوزان باشد می‌تواند بدن‌تان را مسموم کند. هرگز خمیر دندان را نخورید (البته معلوم است که این کار را نمی‌کنید!) و سعی کنید نوع بدون فلوراید یا بدون تری کلوزان را انتخاب کنید.

لپ تاپ

یک چیز دیگری که می تواند به سلامت تان آسیب بزند، لپ‌ تاپ تان است. هر چند شواهد قاطعی وجود ندارد که این را ثابت کند، اما نگرانی‌هایی در مورد خطرات بالقوه‌ی ابزار الکترومغناطیسی‌تان وجود دارد. سعی کنید کمتر از این وسایل استفاده کنید.

پودر رختشویی

محصول دیگری که می‌تواند به میزان قابل توجهی سمی باشد، پودر رختشویی است. مطالعه‌ای نشان داد برند معروف پودر رختشویی، Tide، حاوی مقادیر مشکل سازی از آلاینده‌های کارسینوژنیک (سرطانزا) است. پس بهتر است انواعی را انتخاب کنید که دارای این مواد مضر نباشند.

دئودورانت

دئودورانت و ضد بوها اخیرا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که دلیل خوبی هم دارد. بنا بر مقاله‌ای از مجله‌ی Time، شما می‌توانید عناصر مضری چون پاربِن، آلومینیوم و فتالات را در دئودورانت همیشگی‌تان پیدا کنید. برخی از این عناصر نه تنها منجر به سرطان سینه در خانم‌ها می‌شوند، بلکه معلوم شده که می‌توانند در تیروئید هم اختلال ایجاد کرده و به توانایی باروری نیز آسیب بزنند. بهتر است از دئودورانت‌های طبیعی استفاده کنید.

ضد آفتاب

البته ضد آفتاب می‌تواند از شما در برابر پرتوهای مضر آفتاب تا حدودی محافظت کند، اما ضررهایی برای بدن‌تان دارد. چند ماده‌ی شیمیایی فعال در محصولات ضد آفتاب وجود دارد، مانند اکسی بنزون و اوکتینوکساد که می‌تواند عوارضی چون اختلال هورمونی، حساسیت پوستی و … ایجاد کند.

سفید کننده و جرم گیر

بسیاری از محصولات معروف تمیز کننده حاوی ترکیبات سمی هستند. این ترکیبات موجب مشکلات تنفسی و آسم می‌شوند. حتی استفاده‌ی زیاد از این محصولات و استشمام مقادیر زیادی از آنها می‌تواند مسمومیت شدید در پی داشته باشد. بهتر است جایگزین‌های طبیعی را برای این شوینده‌های شیمیایی انتخاب کنید و یا حداقل همیشه ماسک بزنید تا دهان و بینی تان هنگام استفاده کاملا پوشیده باشد.

پرده حمام

پرده‌ی پلاستیکی حمام‌تان می‌تواند بیشتر مضر باشد تا مفید. البته همه‌ی انواع پرده‌های حمام خطرناک نیستند اما برخی ممکن است حاوی فتالات باشند که ماده‌ای شیمیایی است که برای نرم کردن پرده‌های پلاستیکی و وینیل پرده حمام کاربرد دارد. البته تاثیرات فتالات بر انسان هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما آن را سرطانزا می‌دانند که می‌تواند منجر به انواعی از سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها در انسان بشود.

عطر و ادکلن

عطر ممکن است بوی خوبی داشته باشد اما روی سلامتی‌تان اثر خوبی ندارد. عطرها حاوی عامل سرطان زایی به نام هیدروکسی‌ انیسول بوتیله ‌شده هستند که موجب رنگ زدایی پوست می‌شود. البته فقط همین نیست؛ مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده که BHA می‌تواند موجب سرطان معده، مشکلات باروری، تداخل در هورمون تیروئید و آسیب کبدی شود. این را هم حتما می‌دانید که بیشتر عطرها از رایحه‌های مصنوعی تشکیل شده اند.

محصولات آرایشی و مراقبت پوست

دیگر همه می‌دانند که لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوست، عناصر خطرناک و مضری در فرمولاسیون خود دارند. با وجود اینکه جایگزین‌های طبیعی بسیار زیادی در حال ارائه شدن است، اما متاسفانه بیشتر افراد همچنان مواد شیمیایی مضر را انتخاب می‌کنند.

اسپری حشره کُش

شاید اسپری حشره کُش یکی از آشکارترین مواد سمی و خطرناک در این لیست باشد، اما ارزش تکرار کردن را دارد. دی اﺗﯿﻞ ﺗﻮﻟﻮآﻣﯿﺪ (DEET)، عنصر فعالی که دافع حشرات بوده و در بیشتر حشره کُش‌ها موجود است، هر چند شهرت بدی پیدا کرده است اما همچنان مقادیر زیادی از آن در این محصولات وجود دارد. برخی عقیده دارند این ماده می‌تواند موجب سرطان شود. سعی کنید جایگزین طبیعی برای این محصولات پیدا کنید.

تمیز کننده‌ کاسه توالت

تمیز کننده‌ کاسه توالت ممکن است توالت‌تان را تمیز و درخشان کند، اما سمی هم هست و اگر توسط کودک بلعیده شود می‌تواند موجب سوختگی‌های شدید در ناحیه‌ی دهان، حلق و معده شود.

بطری های پلاستیکی آب

هشدار در مورد بطری‌های پلاستیکی آب، چیز تازه‌ای نیست. بسیاری از بطری‌های آب دیگر بدون BPA هستند؛ یعنی موجب ورود مواد سمی به داخل آب نمی‌شوند. اما به هر حال همیشه شیشه بهتر از پلاستیک است، هم به نفع شماست و هم به نفع محیط زیست. انتخاب بطری‌های شیشه‌ای به شما این کمک را می‌کند که نسبت به چیزی که وارد بدن‌تان و محیط زیست می‌کنید، اطمینان بیشتری داشته باشید.

منبع : زندگی ایده آل – bartarinha.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین