تماس با ما خانه
RSS

پیش از این تصور می‌شد که تکامل هوش بشر به اندازه مغز بستگی دارد اما محققان دانشگاه آدلاید به تازگی دریافته‌اند که این فرگشت بیشتر به منبع خونی که وارد مغز می‌شود بستگی دارد و به عبارتی، مغزهای باهوش تر، منبع خون بیشتری دریافت می کنند.

روند فرگشت جمجمه انسان، از چپ به راست

محققان استرالیایی و آفریقای جنوبی با همکاری هم نشان داده‌اند که مغز انسان به گونه‌ای است که نه تنها قابلیت بزرگ‌تر شدن دارد، بلکه می‌تواند از نظر ژنتیکی غنی‌تر شود و بیشتر از حد تصور تشنه خون باشد. این گروه تحقیقاتی با استفاده از دو اندازه حفره‌ای که در پایه جمجمه‌های مورد بررسی قرار دارد و عروق خونی را به مغز می‌برد، میزان جریان خون به مغز انسان‌های نخستین را محاسبه کردند. یافته‌های به‌دست آمده در بررسی افزایش هوش بشر در گذر زمان کمک می‌کند.

بررسی ها نشان می دهد که اندازه مغز انسان طی فرگشت حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته است، اما محققان دانشگاه آدلاید دریافتند که در این مدت فرگشت، جریان خون ورودی به مغز با افزایش ۶۰۰ درصدی مواجه شده است. آنها بر این باورند که ممکن است این مقدار افزایش جریان خون با نیاز مغز به جبران ارتباطات فعال بین سلول های عصبی که به تکامل مجموعه تفکر و یادگیری می‌انجامد، مرتبط باشد.

در جمجمه انسان دو حفره برای عبور عروق داخلی وجود دارد که با میزان متابولیک مغز در ارتباط است

در جمجمه های انسان دو حفره برای عبور عروق داخلی شریان کاروتید وجود دارد که با میزان متابولیک مغز در ارتباط است.

برای این که مغز هوشمند شود، باید به طور مداوم اکسیژن و مواد مغذی را از مغز دریافت کند. هر چه مغز از نظر متابولیکی فعال‌تر باشد، خون بیشتری نیاز دارد بنابراین عروق تأمین‌کننده خون بزرگ‌تر هستند. حفره‌های موجود در جمجمه‌ها نشان‌ دهنده اندازه دقیق عروق هستند. جمجمه‌های قدیمی فسیل‌ شده که از آفریقا به دست آمده، حفره‌هایی را نشان می‌دهد که در آنجا عروق، خونی را که باید از مغز عبور کند، فراهم می‌‌کند. اندازه این حفره‌ها چگونگی افزایش این جریان خون را از سه میلیون سال پیش تا انسان‌های امروزی نشان می‌دهد.

در فرآیند فرگشت، به نظر می‌رسد پیشرفت عملکرد مغز انسان به زمان طولانی‌تری مرتبط است که از کودکی تا بزرگسالی طول می‌کشد. پیشرفت مغز همچنین به همکاری خانواده در امر شکار، دفاع از قلمرو و مراقبت از جوانان نیز مربوط می‌شود. ضرورت این ویژگی‌ها در ظاهر عامل بالا بردن نیاز مغز به خون و انرژی به شمار می‌رود.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین