تماس با ما خانه
RSS

متاسفانه بسیاری از افراد شناختی در این باره ندارند و این شیوه را بدون رعایت اصول درست دائم در منزل، محل کار، گردش و سفر به کار می‌گیرند. به همین دلیل در ادامه ۶ مورد از خوراکی‌هایی را که اصلا نباید با مواد پلاستیکی تماس داشته باشند، معرفی می‌کنیم.

ظروف پلاستیکی جزو ظروف پرکاربرد آشپزخانه هستند که برای نگهداری انواع مواد غذایی خام و پخته ایده‌آل به نظر می رسند. علاوه بر تنوع شکل، اندازه و سهولت مصرف، قیمت مناسب آنها در مقایسه با ظروف آلومینیومی یا مواد دیگر علت دیگر وجود این ظروف در کابینت همه آشپزخانه هاست، اما مشکل اینجاست که همه خوراکی‌ها را نمی توان در ظروف پلاستیکی نگه داشت زیرا ترکیبات آنها قابلیت تجزیه سریع یا حتی آلودگی با باکتری ها را دارند.

تخم‌ مرغ خام

تخم مرغ خام و دیگر خوراکی های حاوی آن مانند سس مایونز، املت و… نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند زیرا ممکن است ظروف با باکتری هایی مانند سالمونلا (باکتری‌ای است که معمولا در جوجه و تخم‌مرغ وجود دارد و عامل شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است.

این باکتری با پختن غذا از بین می‌رود اما ممکن است در تخم‌مرغ خام و خوراکی‌های حاوی آن که حرارت نمی‌بینند، یافت شود) و اشریشیا کُلی (بیشتر گونه‌های این باکتری بی‌آزار هستند اما بعضی از آنها عامل بسیاری از مسمومیت‌های غذایی و اسهال‌اند) آلوده شوند. در واقع، این میکروارگانیسم‌ها به راحتی از طریق این غذاها منتقل می‌شوند و در تماس با مواد پلاستیکی می‌توانند تکثیر بی‌‌حد و مرزی داشته باشند. تنها روش مطمئن برای نگهداری چنین خوراکی‌هایی استفاده از ظروف شیشه‌ای و مقاوم به حرارت است.

گوشت های فرآوری‌ شده

علت عدم توصیه نگهداری گوشت‌های فرآوری‌ شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و… در ظروف پلاستیکی کاهش خواص تغذیه ای آنهاست. حتی زمانی که این محصولات برش زده می‌شوند یا در ترکیب غذاهای حاوی سس به کار می‌روند، خیلی سریع تغییر می‌کنند و طعم و بافت اصلی خود را از دست می‌دهند.

سوپ ها و غذاهای حاوی سس

این غذاها معمولا با حرارت بالا طبخ می‌شوند و اگر در ظروف پلاستیکی سرو شوند، با ترکیبات آن واکنش داده و طعم و خواص خود را از دست می‌دهند. البته اگر غذا کاملا خنک شود می‌توان آن را در ظروف پلاستیکی دربسته ریخت و در یخچال نگهداری کرد. در واقع، گرمای پخش شده در ظرف عامل مشکل زا در مواد غذایی خواهد بود.

شیر و فرآورده های لبنی

ظروف پلاستیکی شرایط لازم برای نگهداری مطلوب شیر و دیگر فرآورده‌های آن را ندارند. گرچه شاید بتوان چند ساعت این خوراکی‌ها را در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد اما برای مدت طولانی اصلا توصیه نمی‌شود زیرا خطر آلودگی با باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند. ظروف پلاستیکی روند تغییرات دمایی را در خوراکی‌ها آسان می‌کند، به تجزیه آنها سرعت می‌بخشد و خطر ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی و معده را افزایش می دهد.

پنیر در این خصوص حساسیت بیشتری دارد زیرا با قرارگیری پنیر ظرف حالت تعریق پیدا می‌کند و زمینه رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌شود و این موضوع موجب بروز ناراحتی‌های گوارشی پس از یک بار مصرف می‌شود. بنابراین بهترین ظروف برای نگهداری شیر و فرآورده‌های آن ظروف آلومینیومی و لعابی هستند زیرا زمان ماندگاری ماده غذایی یادشده را افزایش می دهند.

سالاد و سبزیجات

بیشتر مردم تصور می‌کنند ظروف پلاستیکی بهترین انتخاب برای نگهداری سبزیجات تازه به‌خصوص انواع سالاد هستند. گرچه ممکن است بتوان مانع از آلودگی شد اما اصلا نمی توان سبزیجات را مدت طولانی تازه نگه داشت. در کل، تماس سبزیجات خردشده و آغشته به سس با ظروف پلاستیکی هم باعث تغییر طعم و هم از دست دادن خواص تغذیه ای شان می‌شود بنابراین آنها را در ظروف شیشه ای بریزید.

قهوه و چای

گر چه امروزه انواع لیوان و فنجان برای چای و قهوه موجود است اما اگر ضرورتی برای استفاده از لیوان های پلاستیکی بود حتما باید اجازه داد ابتدا نوشیدنی کاملا خنک شود. در واقع، دمای بالا روی پلاستیک تاثیر می‌گذارد و خطر آلودگی با باکتری ها را هم افزایش می دهد و طعم و خواص نوشیدنی را نیز عوض می کند.

حرف آخر

در پایان باید گفت گرچه ظروف پلاستیکی برای خوراکی های ذکر شده اصلا مناسب نیستند اما بهتر است برای نگهداری دیگر مواد غذایی نیز ظروف با شرایط نگهداری بهتر به خصوص ظروف شیشه ای انتخاب شوند. در واقع، استفاده از مواد پلاستیکی تهدیدی جدی برای محیط‌ زیست است که با آلودگی منابع آب و خاک زمینه بروز بیماری‌های مختلف را در طولانی مدت افزایش می دهد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین