تماس با ما خانه
RSS

با گرم تر شدن کره ی زمین و تبدیل شدن تغییرات آب و هوایی به یک تهدید واقعی، تلاش برای کاهش مصرف انرژی و کاهش اتلاف انرژی در خانه و ادارات اهمیت روزافزونی یافته است. با کمی تغییر در خانه و محل کار می توانید تاثیری مثبتی در کاهش آلودگی و گرم شدن هوا و کاهش مصرف انرژی در جامعه داشته باشید.

hou16927

صرفه جویی در محل کار

۱: در پایان شب تمام چراغ های دفتر خود را خاموش کنید

برای صرفه جویی در مصرف برق، خاموش کردن تمام چراغ ها از دستشویی تا دفاتر محل کارتان الزامی است. همچنین اگر قصد دارید بیش از چند دقیقه بیرون از اتاقی بمانید باید چراغ آن را خاموش کنید. در طول روز، می توانید از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. به جای با استفاده از چراغ های فلورسنت پرده ها را باز کنید یا میز خود را زیر پنجره قرار دهید. خاموش کردن یک چراغ فلورسنت به مدت یک ساعت در روز می تواند ۳۰ کیلوگرم دی اکسید کربن کمتری در سال وارد هوای زمین کند. همچنین در صورتی که نور فضا کافی است می توانید از یک برق کار بخواهید تعداد لامپ ها را کمتر کند. علاوه بر این می توانید لامپ های خود را با لامپ های LED تعویض کنید تا در مصرف برق حداکثر صرفه جویی را داشته باشید.

۲: مانیتور کامپیوتر را در حالت ذخیره ی انرژی قرار دهید

اغلب کامپیوترهای جدید ویژگی ذخیره ی باتری دارند که می تواند مصرف برق دفتر شما را کاهش دهد. بنابراین اگر بیش از ده سال است که از یک کامپیوتر استفاده می کنید بهتر است برای کاهش مصرف برق آن را عوض کنید. علاوه بر این برخی آپشن ها مانند screen saver را خاموش کنید. این گزینه تنها انرژی مصرفی کامپیوتر شما را دو برابر می کند. به همه یادآوری کنید که در زمان هایی که از وسایل برقی و کامپیوتر استفاده نمی کنند، آن را خاموش کنند. خاموش کردن کامپویتر عمر آن را کاهش نمی دهد، اما مقدار زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کند.

۳: در مورد استفاده از انرژی سبز فکر کنید

انرژی سبز برنامه ای برای کاهش مصرف انرژی در خانه و ادارات و استفاده از برق تمیز و تجدید پذیر است. در مورد امکان استفاده از آن و هزینه های لازم با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

۴: از سرویس شرکت، دوچرخه یا حمل و نقل عمومی استفاده کنید

با تنظیم رفت و آمدهای روزانه می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. با همکاران قرار بگذارید که از یک ماشین استفاده کنید. دوچرخه نیز وسیله ای است که نه سوختی مصرف می کند و نه باعث آلودگی هوا می شود. حمل و نقل عمومی نیز در کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد.

صرفه جویی در خانه

۱: خاموش کردن تمام چراغ ها و لوازم برقی

خاموش کردن تمام چراغ ها و لوازم برقی را پس از مصرف تبدیل به یک عادت در خانه کنید. این کار باعث صرفه جویی چند صد هزار تومنی در قبض برق سالانه ی شما و کاهش مصرف انرژی در جامعه می شود.

لوازم الکترونیکی که به ندرت استفاده می کنید، برای مثال فریزری کوچک در زیرزمین یا قهوه ساز آشپزخانه، را از برق بکشید. به همه یاد بدهید که پس از خروج از اتاق چراغ ها را پشت سر خود خاموش کنند. لامپ های خانه را با لامپ LED تعویض کنید. این لامپ ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تا ۸۵ درصد نسبت به لامپ های معمولی در مصرف برق صرفه جویی می کنند. علاوه بر این مراقب مصرف برق لوازم در حالت خاموش نیز باشید. برخی لوازم حتی در حالت خاموش نیز کمی برق مصرف می کنند. آنها را به یک چندراهی متصل کنید تا در زمانی که خاموش هستند، همه را با یک کلید از برق جدا کنید.

۲: برچسب مصرف انرژی A

از لوازم خانگی استفاده کنید که برچسب مصرف انرژی A دارند. درجه حرارت یخچال را در ۳۸-۴۲ درجه فارنهایت و دمای فریزر را در ۰-۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر یخچال شما حالت صرفه جویی در انرژی دارد، آن را فعال کنید. همواره نوار دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری کنید.

۳: ظرفی با اندازه ی مناسب

برای پخت غذا از ظرفی با اندازه ی مناسب استفاده کند. جوش آمدن آب در قابلمه ای بزرگ به مقدار زیادی انرژی گرمایی نیاز دارد. علاوه بر این برای گرم کردن مواد غذایی کم به جای گاز از مایکروفر استفاده کنید.

۴: از ماشین ظرف شویی استفاده کنید

برای شستن ظرفها بهتر است از ماشین ظرف شویی استفاده کنید و به جای آبکشی ظرف ها پیش از قرار دادن در ماشین، روی آنها را با دستمال تمیز کنید. ماشین را تنها زمانی روشن کنید که پر شده است.

۵: شست و شوی لباس در آب سرد

از ماشین لباس شویی هایی استفاده کنید که لباس ها را در آب سرد هم می توانند بشویند. این کار در مصرف برق صرفه جویی زیادی می کند. فیلتر لباس شویی و نوار دور در را هر شش ماه بررسی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

۶: از درز گیر استفاده کنید

وجود شکاف در در و پنجره یا دیوار باعث هدر رفت انرژی می شود. استفاده از پنجره های دوجداره نیز در حفظ گرما یا سرمای خانه کمک زیادی می کند.

۷: درجه حرارت متعادل

درجه حرارت خانه را در زمستان و تابستان روی ۲۰ درجه تنظیم کنید. راهروها همواره سردتر از فضاهای داخلی هستند، برای گرم کردن آنها نیازی نیست دمای وسایل گرمایشی را افزایش دهید. در اتاق هایی را که استفاده نمی کنید ببندید تا خانه زودتر گرم یا سرد شود. در زمستان جلو پنجره ها از پرده های ضخیم استفاده کنید و در طول روز برای گرم کردن خانه پرده ها را کنار بزنید و از نور خورشید استفاده کنید.  پوشاندن دریچه ی کولر نیز برای کاهش هدر رفت انرژی موثر است.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین