تماس با ما خانه
RSS

عضلات می توانند برای مدت زمان محدودی بدون اکسیژن به سوزاندن سوخت ادامه دهند، اما سطوح اکسیژن پایین اگر حالت مزمن به خود بگیرد موجب ضعف عضلانی می شود. همچنین، مواجهه با تنگی نفس دور از انتظار نیست.

تنفس فعالیتی غیر ارادی است که بدن انسان چه آگاه باشیم و چه نباشیم آن را انجام می دهد. بدن انسان برای بقا به اکسیژن نیاز دارد تا نه تنها روند تنفس را حفظ کند، بلکه گردش اکسیژن از طریق خون که موجب انتقال اکسیژن به تمام اندام های حیاتی، سلول ها و بافت ها در بدن می شود، صورت بگیرد.

شرایطی که بدن به میزان کافی اکسیژن در اختیار ندارد به نام هیپوکسمی شناخته می شود. هیپوکسمی می تواند حاد بوده، و به ناگاه در نتیجه وضعیتی اضطراری رخ دهد، یا مزمن باشد که با گذشت زمان به دلیل شرایطی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) شکل بگیرد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین نشانه های کمبود اکسیژن در بدن بیشتر آشنا می شویم.

بدن انسان برای بقا به اکسیژن نیاز دارد تا روند تنفس را حفظ کند

ضعف یا سرگیجه

یکی از نشانه های شایع سطوح پایین اکسیژن در خون انسان احساس ضعف یا سرگیجه سریع‌تر از شرایط عادی است. برخی افراد زمانی که به ناگاه از جای خود بلند می شوند، سرگیجه یا تاری دید موقت را تجربه می کنند. اما افرادی که به میزان کافی در خون خود اکسیژن ندارند، اغلب هر روز با هر سطح از فعالیت سبک یا سنگین این شرایط را تجربه می کنند.

عضلات می توانند برای مدت زمان محدودی بدون اکسیژن به سوزاندن سوخت ادامه دهند، اما سطوح اکسیژن پایین اگر حالت مزمن به خود بگیرد موجب ضعف عضلانی می شود. همچنین، مواجهه با تنگی نفس دور از انتظار نیست.

از آنجایی که خون اکسیژن را به سراسر بدن انتقال می دهد، احساس ضعف یا سرگیجه سریع یکی از نشانه های عدم حمل اکسیژن کافی به بخش هایی است که به آن نیاز دارند.

خستگی

خستگی مزمن یکی از نشانه های اصلی سطوح پایین اکسیژن در بدن است. خستگی مرتبط با هیپوکسمی حالت مزمن و بی پایان دارد.

بدون تبادل مناسب گازها، بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. با گذشت زمان، سطوح پایین اکسیژن خون را تجربه خواهید کرد. زمانی که بدن با سطوح پایین اکسیژن مواجه است، احساس خستگی در شما شکل می گیرد. هنگامی که ریه ها نمی توانند هوا را به درستی فرو برده و به بیرون دهند، خستگی سریع‌تر شکل می گیرد. این در شرایطی است که خواب کافی نیز کمکی به بهبود شرایط نمی کند.

تپش یا ضربان سریع قلب

احساس اضطراب اغلب با ضربان سریع قلب همراه است. این نشان می دهد که قلب به سختی در تلاش است تا اکسیژن را به بخش های نیازمند ارسال کند، زیرا به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی کنند. اگر با اضطراب و استرس مواجه نیستید، اما افزایش ضربان قلب خود را تجربه می کنید، این شرایط می تواند نشانه ای از کمبود اکسیژن در خون باشد.

یکی از نشانه های شایع سطوح پایین اکسیژن در خون انسان احساس ضعف است

تنگی نفس

کمبود اکسیژن به معنای این است که در تنفس با دشواری مواجه خواهید شد. هنگامی که در تنفس با مشکل مواجه بوده و تشنه دریافت اکسیژن هستید، این می تواند نشانه ای از کمبود اکسیژن در خون باشد. افرادی که با کمبود اکسیژن در خون خود مواجه هستند، تنگی نفس بدون این که در حال انجام فعالیتی سنگین باشند را نیز گزارش می کنند.

سردرد و گیجی

همه ما در طول زندگی خود سردرد را تجربه می کنیم و اغلب آن را نشانه ای نگران کننده از کمبود اکسیژن در خون در نظر نمی گیریم. اما سردرد همراه با گیجی، سرگیجه، و عدم هماهنگی می تواند نشانه ای از کمبود اکسیژن مورد نیاز بدن در خون باشد.

مغز برای ارائه عملکرد درست خود به میزان مشخصی از جریان خون و اکسیژن نیاز دارد و اگر این مکانیزم دچار آسیب شود، مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که با کمبود اکسیژن مواجه هستید، تمرکز و هماهنگی بدن دشوار می شود که به سردرد و گیجی منجر می شود.

بدون اکسیژن کافی در ریه ها، اندام ها نمی توانند به درستی عمل کنند. در نتیجه، سموم در جریان خون جمع می شوند و سردردهای عروقی شکل می گیرند.

کمبود اکسیژن در خون می تواند عاملی نگران کننده باشد، زیرا اغلب موجب شکل گیری بیماری ها و ناخوشی های دیگر می شود. با مراجعه به پزشک می توانید بهترین روش درمان را برای این شرایط برنامه ریزی کنید.

منبع:asriran.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین