تماس با ما خانه
RSS

باور نادرستی وجود دارد که استرس و رضایت شغلی با هم همراه نمی شوند. ممکن است مشغول به انجام کاری باشید که به آن علاقه دارید با این حال همین کار، استرس فراوانی را به شما وارد کند. این امکان وجود دارد که چنین اضطراب و استرسی، سلامتی تان را به مخاطره بیاندازد بنابراین بسیار اهمیت دارد که قادر به تشخیص سریع این موضوع باشید و تا آنجا که می توانید میزان این استرس را کاهش دهید.

ra4-5912

در اینجا به بررسی برخی از نشانه هایی می پردازیم که اگرچه ممکن است به خوبی حس نشوند اما ایجاد استرس کنند:

مشکل خواب دارید 

تخقیقات نشان داده است، اختلال در خواب و دیدن کابوس های شبانه دو نشانه داشتن استرس هستند.

اگر برای خوابیدن دچار مشکل هستید تلاش کنید به این سئوال ها پاسخ دهید. آیا بیش از اندازه در محل کارتان مسئولیت دارید؟ آیا انتظارات رئیس تان از شما غیرمنطقی است؟ آیا عملکردتان در محل کار تا کنون مناسب و کافی بوده است؟ با پاسخ دادن به این سئوالات قادر خواهید بود دریابید که آیا علت اختلال در خواب تان، مربوط به کار می شود یا خیر و اگر چنین است در صدد رفع آن برآیید.

پرخوری می کنید 

ممکن است اخیرا در شغل تان ارتقاء پیدا کرده باشید و پول خوبی هم بگیرید با این حال ممکن است مدام در حال خوردن هله هوله و پر کردن معده تان باشید.

راشی گیلت از نویسندگان بیزنس اینسایدر، در این باره می گوید: ” پژوهش های اخیر نشان داده است که میان استرس حاصل از کار و رفلکس های چون سوزش بالای معده و حالت تهوع ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. اگر وضعیت معده تان به سلامتی گذشته نیست ممکن است، به دلایلی چون استرس هایی باشد که در محل کارتان تحمل می کنید. چنین استرسی می تواند در قالب نشانه جسمانی جدیدی در داخل بدن، نمود پیدا کند.”

دائم سردرد می گیرید 

سردرد مداوم می تواند دلایل بی شماری داشته باشد که باید حتما به پزشک مراجعه شود اما یکی از شایع ترین علت های آن استرس است.

کیمبرلی هُولند نویسنده وب سایت خط سلامت، معتقد است، استرس مداوم می تواند سبب بروز میگرن شود. استرس های خانوادگی و شغلی از جمله شایع ترین انواع استرس به شمار می روند که اگر به موقع کنترل نشوند می توانند به جسم و ذهن انسان آسیب فراوانی وارد کنند.

استرس های خانوادگی و شغلی از جمله شایع ترین انواع استرس به شمار می روند‎

دندان قروچه می کنید 

آیا تا کنون در حالی که روبروی کامپیوترتان نشسته اید، برایتان پیش آمده که دندان های تان را روی هم بفشارید و در اصطلاح دندان قروچه کنید؟ آیا این کار را موقع جلسات کاری تان هم تکرار می کنید؟ تحقیقات انجام گرفته در کلینیک مایو نشان داده که استرس و نگرانی، می تواند منجر به دندان قروچه شود و به دنبال آن، سبب درد در ناحیه فک و آسیب به دندان ها شود.

فراموشکار شده اید 

آیا زمان اتمام پروژه هایتان را فراموش می کنید؟ آیا قرارهای مهمی که با رئیس تان دارید را از یاد می برید؟ و یا به نوشته هایی که در دفترچه یادداشت تان می نویسید تا انجام شان دهید، اعتماد ندارید.

هایدی میتشل نویسنده مجله وال استریت، چنین می نویسد: 

فردی که استرس دارد بر کاری را که در حال انجام آن است تمرکز دارد اما عمدتا بر حواشی مرتبط به آن متمرکز نیست. فردی که دیر به یک قرار کاری می رسد، ممکن است فراموش کرده باشد که کلیدهایش را کجا گذاشته. تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که استرس های غیرقابل کنترل دارند، به بیماری هایی چون فراموشی که انواع گوناگونی نیز دارد، مبتلا می شوند. این نوع فراموشی ها در افراد مضطرب نسبت به سایرین به مراتب بیشتر دیده شده است.

بیشتر از گذشته عصبانی می شوید 

اگر فرد آرام و نسبتا شادی هستید اما در محل کار یا منزل یک دفعه عصبانی می شوید و یا در مواجهه با همکار یا یکی از اعضای خانواده، صبرتان لبریز می شود، می تواند دلیل واضح و مشخصی باشد که شما در محل کارتان دچار استرس هستید.

بر اساس مطالعات انجام گرفته در کلینیک مایو، عصبانیت های آنی، کج خلقی و خشم از نشانه های وجود استرس هستند.

بنابراین اگر اخیرا کمی آسیب پذیرتر از گذشته شده اید، علت آن را جستجو کنید. ممکن است ارتباطی میان اتفاقات محل کارتان با این وضعیت وجود داشته باشد.

دچار حمله عصبی می شوید 

اگر از شدت وحشت دچار حمله های عصبی در محل کارتان می شوید، این احتمال وجود دارد که دچار استرس باشید.

طبق نتایج بدست آمده از مطالعات کلینیک مایو، حمله های عصبی حاصل از ترس، به طور ناگهانی به وجود می آیند و از قبل خبر نمی دهند. از نشانه های این نوع حمله ها می تواند، ضربان قلب بالا، تعرق، لرزش، حالت تعوع، احساس سرما و درد در ناحیه سینه باشد. اگر این نشانه ها را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بعدازظهرهای جمعه افسرده می شوید

همه ما تا به حال، غمگینی عصر جمعه را تجربه کرده ایم. این اتفاق زمانی بیشتر می شود که تعطیلات طولانی تری داشتیم و یا می دانیم که هفته بسیار پرکاری پیش رو داریم. نظرسنجی های وب سایت مانستِر نشان داده که ۷۶ درصد از آمریکایی ها چنین حالتی را در عصرهای یکشنبه تجربه می کنند. (در بیشتر کشورهای جهان، روز یکشنبه تعطیلی آخر هفته به پایان می رسد که مشابه همان حسی است که برای بسیاری از ایرانی ها در عصر جمعه اتفاق می افتد.)

پس می توان گفت که بخشی از آن می تواند طبیعی باشد اما اگر هرهفته چنین حالتی را تجربه می کنید، یعنی مضطرب، افسرده و وحشت زده هستید، روی کاناپه نشسته اید و احساس می کنید که بیمار هستید، بدانید که وضعیت نرمالی را تجربه نمی کنید.

ممکن است حتی به کارتان علاقه زیادی داشته باشید اما اگر آخر هر تعطیلی چنین حسی را تجربه می کنید، بهتر است هرچه زودتر علت چنین احساسی را جستجو و در صدد رفع آن برآیید.

منبع: برترینها

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین