تماس با ما خانه
RSS

بعد از ظهر یک روز خنک و دلنشین بهاری را در نظر بگیرید : حتماً دلتان می‌خواهد که با باربکیو غذاهای لذیذ و خوشمزه درست کنید. چند توصیۀ ساده برای موفقیت تان در این لحظات داریم تا بتوانید بدون ایجاد خطر برای سلامتی و امنیت تان به راحتی آشپزی کنید!

hou6765
_ تمیز کردن توری به طور منظم ضروری است، حتی بهتر است بعد از هر بار استفاده، این کار را انجام دهید زیرا باقی مانده های مواد خوراکی که به توری چسبیده اند، توده های متراکمی از هیدروکربورها هستند و می‌توانند به مواد خوراکی تازه نیز منتقل شوند.

_ برای رعایت بهداشت، از هر گونه تماس بین مواد خوراکی خام و خوراک های پخته شده، جلوگیری کنید.

_ اگر از باربکیوهای قدیمی تر استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود زغال های مناسبی را انتخاب کنید که فاقد مواد آلوده و آفت کش ها باشند.

_ از تنفس هوای گرم که توسط باربکیو تولید می‌شود، خودداری کنید زیرا حتی اگر بسیار ضعیف هم باشند، باز هم گازهای دی اکسین در آنها وجود دارد. (منابع تولید دی اکسین برای مثال عبارتند از: احتراق چوب در شومینه، دود سیگار، و البته دود برخاسته از آتش در جنگل ها و آتش فشان ها).

_ مواد خوراکی را در فاصلۀ 10 سانتی متری از توری قرار دهید :
پخت مواد غذایی در دمایی بین 300 تا 600 درجۀ سانتیگراد باعث رشد هیدروکربورهای سرطان زا می‌شود. بنابراین نپختن بیش از حد مواد خوراکی بسیار مهم است. تحقیقات در این رابطه نشان داده اند که اگر گوشت را در فاصلۀ 10 سانتی متری از توری نگه دارید، این هیدروکربورها به وجود نخواهند آمد. بنابراین توصیه می‌شود که شعلۀ آتش را با یک لایۀ نازک از خاکستر بپوشانید. به عبارت دیگر خوراکی ها باید توسط گرمای توری پخته شوند نه در تماس با شعلۀ آتش.

_ استفاده از این روش آشپزی یک تا دو بار در هفته بی خطر است. اگر توصیه هایی را که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم، رعایت کنید، می‌توانید این تعداد دفعات را افزایش دهید. بهتر است برای حفظ سلامتی تان، هنگام استفاده از باربکیو چربی کمتری مصرف کنید!

برای تهیۀ یک غذای لذیذ و سالم …
_ حتماً می‌دانید که شعلۀ آتش توسط چربی هایی که از گوشت می‌چکد برافروخته تر می‌شود. برای کم کردن این حالت، بهتر است از گوشت های بدون چربی (مثل گوشت مرغ، گوشت گوساله و …) استفاده کنید، یا حداقل چربی ها را برای اسیتک یا سیخ های کباب بگذارید؛

_ برای نخوردن چربی بیش از حد، از مالیدن کره و روغن بر روی گوشت ها خودداری کنید. بهتر است تکه های گوشت را با ترشی جات ملایم و یا سبزیجات معطر، مزه دار کنید؛

_ به خوراکی های لذیذتان تنوع بدهید :
می‌توانید محصولات دریایی یا سبزیجات را (که سرشار از ویتامین اند) هم روی باربکیو کباب کنید، حتی می‌توانید به برشته کردن پنیرها هم فکر کنید…

_ دسر را فراموش نکنید :
سیخ های کوچک از میوه هایی که خوب کبابی شده اند را با کمی عسل آغشته کنید.

حواس تان به سوانح باشد!
پخت و پز با باربکیو به معنای ایجاد لحظاتی خوش و دلپذیر در کنار دوستان یا اعضای خانواده است، با این حال این لحظات خوش ممکن است به ناگاه تبدیل به یک فاجعه بشوند! بله ممکن است. عدم رعایت اصول ضروری امنیتی، می‌تواند باربکیو را به منبع حوادث ناگواری تبدیل نماید (سوختگی توسط شعله های آتش بسیار رایج است خصوصاً در بین بچه ها). برای همین خیلی مواظب باشید تا لحظاتی که با خوشی شروع شده اند، به همان ترتیب به پایان برسند! با به کار بستن این چند توصیه، باربکیو در شرایط مناسب امنیتی خواهد بود.

_ قبل از روشن کردن باربکیو، بررسی کنید که به خوبی سر جایش محکم شده باشد (خصوصاً مدل هایی که بر روی یک ستون یا سه پایه سوار شده اند). یک باربکیوی متزلزل هر لحظه ممکن است واژگون شود یا حتی بر روی افرادی که اطرافش هستند بیفتد، به طور خلاصه، خطر این نوع باربکیوها زیاد است.

_ باربکیو را روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید، جایی که هم از مهمانان تان دور باشد و هم از بچه های تان؛ ضمناً باید در فاصلۀ مناسبی از پرچین ها، خار و خاشاک، درختان و تمام چیزهای قابل اشتعال دیگر (مثل روزنامه، دستمال کاغذی، جعبه کبریت و…) قرار داشته باشد: برای اطمینان خاطر، یک کپسول آتش نشانی و یا یک سطل آب نزدیک تان باشد.

_ حواس تان باشد که بچه ها اطراف باربکیو بازی نکنند؛ از دور به آنها نشان بدهید که باربکیو چه قدر داغ است (حیوانات خانگی را هم از باربکیو دور نگه دارید).

_ برای تقویت شعله های ضعیف از هیچ مایع قابل اشتعالی (مانند الکل قابل اشتعال) استفاده نکنید.
وسایلی مانند یک بشقاب بزرگ برای نگه داری گوشت های پخته شده، انبر، دستکش های آشپزی، تخته برش، یک چاقوی خوب، و یک چنگال بزرگ دم دست تان داشته باشید.

_ برای آشپزی از پوشیدن لباس هایی از جنس فیبرهای ترکیبی یا لباس های آستین بلند خودداری کنید.
حواستان به نوک سیخ های کباب باشد، آنها می‌توانند سوزاننده باشند.

_ برای خاموش کردن آتش، ابتدا ذغال ها را پهن کنید، سپس روی آنها آب بریزید و در نهایت آنها را تا حد ممکن دور از خود قرار دهید.

_ تا باربکیوی تان به طور کامل خاموش نشده، آن را جابه‌جا نکنید.

_ به طور کلی، هیچ وقت بعد از استفاده از باربکیو، آن را چندین ساعت بدون مراقبت رها نکنید و مدام حواستان به آن باشد.

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین