تماس با ما خانه
RSS

با اینکه کودکی دوره ی داشتن پاهای لاغر و رشد و قدی است اما شرایط و موقعیت هایی هست که کودک باید وزن اضافه کند. با استفاده از متد هایی که در این مقاله ارائه میشود میتوانید وزن کودک خود به دلایل پزشکی یا سلامت بالا ببرید.

متد یک: به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید
برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر ، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد میتواند منبع خوبی از آنرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک میخواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه میشود به عنوان نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان نوشیدنی میان وعده استفاده شود.

آب میوه ها: با فراهم کردن مواد مغذی و کالری مورد نیاز کودک به رشد وزنی و قدی او کمک میکند. شیر کامل یا شیر ۲% چرب : اگر شدت کمبود وزن کودکتان زیاد است ، میتوانید با استفاده از نوشیدنی های سالم مانند شیر میزان چربی و کالری اضافی به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. دقت داشته باشید که شیر بدون چربی یا کم چرب شانس جذب کالری کافی را از کودک میگیرد.

متد شماره دو : به کودک خود غذا های پر انرژی بدهید
به کودک خود غذایی بدهید که از نظر کالری و مواد مغذی غنی باشد. این نوع غذا میتواند برای عضله سازی و همچنین ذخیره چربی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را مهیا کند.

غذای سالم : غذای سالم غذایی است که دارای مواد مغذی و کالری مناسب باشد و میزان شکر، چربی اشباع و سدیم آن کم باشد.

کودک را از غذای مغذی محروم نکنید: غذاهای پر انرژی شامل مواد مغذی مانند ویتامینها ، مینرالها و فیبر هستند.

به کودک خود مقادیر زیادی میوه ، سبزیجات و لنیات بدهید زیرا این موارد سرشار از کالری های مفید و مواد مغذی هستند و به رشد کودک کمک میکنند.

کودکان علاقه بسیار زیادی به غذاهایی مانند توت فرنگی ، سینه ی مرغ و همچنین غذای بسیار مقوی که از شیر کم چرب به همراه برنج قهوه ای و عسل درست میشود دارند.

غذاهای سالمی که به کودک خود میدهید را مدیریت کنید: غذاهای سالم و پرکالری بسیار به افزایش وزن سالم کودک شما کمک میکنند اما باید مدیریت شوند مثلا برای هر سه وعده به کودک خود ماکارونی ندهید و یا هر میان وعده او نباید یک کاسه تخمه آفتابگردون باشد.

چند نمونه از غذاهای مغذی: آجیلها ، ماکارونی با گوشت ، استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز ، میوه های خشک شده و آب میوه های ۱۰۰% طبیعی.

متد سوم : به وعده ها و میان وعده های کودک خود کالری اضافه کنید
میتوانید با اضافه کردن چیزهایی به وعده اصلی یا میان وعده ی کودک خود کالری غذای دریافتی کودک خود را بدون آنکه کودک متوجه شود غذایش بیشتر شده بالا ببرید.

مثلا میتوانید وقتی به کودک خود سیب میدهید آن را قطعه قطعه کنید و روی آنها کره بادام زمینی بمالید و یا میتوانید به ساندویچ کودک خود پنیر هم اضافه کنید.

بسیاری از چاشنی ها دارای کالری هستند و میتوانند طعم خوبی به غذای کودک اضافه کنند تا بیشتر لذت ببرد . این چاشنی ها عبارتند از: کره ، مربا ، کره بادام زمینی ، پنیر خامه ای و دیگر چاشنی ها. چنین چاشنی هایی میتواند کاری کند میل کودک به غذا بیشتر شود و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کند.

کودک خود را با آزاد گذاشتن در انتخاب چاشنی غذا یا سالادش به خوردن بیشتر تشویق کنید مثلا به او اختیار بدهید از میان سس ها ی سالاد یکی را برای خود انتخاب کند تا روی سالادش بریزد. اضافه کردن چنین چاشنی هایی کمک میکند به شیوه ای سالم وزن کودک بالا رود.

متد چهارم: میان وعده ها را قطع نکنید
میان وعده ها باعث میشوند کودک بین وعده های اصلی نیز غذا بخورد و در نتیجه در طول روز کالری بیشتری جذب کند. سعی کنید وعده های اصلی را منظم به کودک خود بدهید تا با میان وعده ها تداخلی نداشته باشند.

برای صبح یا عصر که فرزندتان به مدرسه میرود میان وعده درست کنید و در کیف او بگذارید ، مطمئن شوید که در زمان مشخص میان وعده را استفاده میکند. حتی اگر احتیاج بود از معلم فرزند خود اجازه بگیرید تا میان وعده در بین کلاس بخورد. قبل از مدرسه یا قبل از ناهار سعی کنید یک میان وعده هرچند کوچک هم شده به کودک خود بدهید.

میتوانید چنین مواردی را به کودک بدهید نصف ساندویچ ، میوه ، سیب زمینی پخته با پنیر و یا دیگر غذاهایی که کودکان دوست دارند. کلوچه کشمشی با شیر پر چرب هم یک میان وعده پر انرژی و سالم برای کودکان است.

هرگز اجازه ندهید کودکتان یک وعده اصلی غذایی را از دست بدهد. صبحانه یک وعده ی الزامی برای کودک است و برای فعالیت در طول روز به او انرژی میدهد همینطور به کودک برای اضافه کردن وزن سالم کمک میکند.

برای صبحانه غلات ، نان تست ، آب میوه طبیعی ، ساندویچ کره بادام زمینی و شیر میتوانند منبع مناسبی برای تامین انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن کودک باشند.

اگر کودک شما بعد از خوردن یک وعده اصلی همچنان احساس گرسنگی میکرد میتوانید به او سالاد میوه ، بستنی میوه ای ، یا یک مشت آجیل بدهید.

متد پنجم : مشورت با یک متخصص حرفه ای
مشکلات جسمی و روانی میتواند باعث کاهش وزن شدید در کودکان شود. اگر توان افزایش وزن کودک خود را ندارید و یا کودک دچار بیماری شده است حتما با یک متخصص صحبت کنید. متخصص تغذیه میتواند مانع افزایش وزن کودک را شناسایی کند و یا راه لی برای افزایش وزن ارائه کند. برخی اختلالات روحی در کودک مانند استرس شدید، غم و اندوه، و یا اختلال در غذا خوردن باعث کاهش وزن سریع میشود.

 به وعده ها و میان وعده های کودک کم وزن، کالری اضافه کنید

همچنین برخی اختلالات جسمی مانند فیبروز کیستیک و یا نوزادان نارس باعث بروز کاهش وزن در کودک میشود.

مزایای مشورت با یک متخصص تغذیه : متخصص تغذیه با مشاهده تغذیه و فعالیت روزانه کودک میتواند نقاط ضعف برنامه تغذیه کودک را شناسایی کند و برای بهبود آن پیشنهاد هایی را به شما ارائه دهد.

نکات مهم
وقتی فرزند شما به مدرسه میرود مطمئن شوید که وعده غذایی را جا نمی اندازد ( مطمئن باشید این اتفاق وقتی مشغول بازی میشود رخ میدهد ) به کودک خود یک صبحانه ی کامل بدهید و حتما روزی ۳ لیوان شیر را در برنامه غذایی او جای دهدید. ناهار و شام کودک هم باید مغذی و متعادل باشد.

کودک خود را به ورزش کردن تشویق کنید مخصوصا ورزشهای عضله ساز زیرا هم در افزایش وزن به او کمک میکند هم اشتهای بیشتری به خوردن پیدا میکند.

هشدارها
از دادن غذاهای دارای چربی مضر و شکر مانند چیپس ، کیک های غیر خانگی ، آبنباتها و نوشابه برای اضافه شدن به کالری دریافتی کودک جدا بپرهیزید. این موارد غذایی شاید وزن کودک را بالا ببرند اما آسیب های جبران ناپذیری به دندانها ، سوخت و ساز بدن ، رشد عضلات ، قلب و مغز کودک وارد میکنند.

منبع:kermany.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین