تماس با ما خانه
RSS

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماریها در سفرهای نوروزی

برخلاف کشور ما که معمولا توصیه می‌شود افراد غذاهای بین راهی و رستوران‌های شهرهای دیگر را نخورند، در همه جای دنیا غذا خوردن یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها و لذت‌های سفر است. البته نگاهی به کیفیت خدمات رستوران‌های بین راهی و جاده‌ای در کشور ما نشان می‌دهد که ذهنیت عمومی درباره آنها چندان بیراه نیست. با این حال در سال‌های اخیر با شدت گرفتن نظارت‌ها و رقابتی‌تر شدن فضا در اغلب جاده‌ها و شهرهای کشور، شاهد افزایش کیفیت غذاها هستیم. خصوصا در رستوران‌های شهری که اغلب‌شان به نقش کیفیت در جذب گردشگر پی برده‌اند.

 

با تمام این اوصاف ولی از آنجا که ما به عنوان گردشگر در طول سفر، دسترسی‌‌مان به امکانات بهداشتی و درمانی محدود است، حتما باید نکاتی را در زمینه تغذیه رعایت کنیم. بخشی از این نکات را در ادامه می‌خوانید:

 

میان‌وعده ممنوع!
لواشک، باقلا، لبو، پیراشکی، سمبوسه و چیزهایی از این قبیل را حتی در شهر خودتان هم نباید بخرید، مگر این‌که از سلامت و کیفیت تهیه‌اش اطمینان صد درصد داشته باشید. حتی اگر حین تهیه این‌گونه موارد از روش‌های بهداشتی و سلامت استفاده شود، به دلیل نگهداری در فضای آزاد برای مدت‌های طولانی، امکان آلودگی و ناسالم شدن آنها وجود دارد. از همین رو در طول سفر از خرید این‌طور میان‌ وعده‌ها مطلقا خودداری کنید.

 

لبنیات و مواد پروتئینی تازه بخرید!
هنگامی که در سفر هستید برای خرید لبنیات و مواد پروتئینی از قبیل گوشت، حساسیت بالایی داشته باشید. اگر امکانات خنک‌کننده دارید، این مواد را از مبدا با خودتان بردارید، اما اگر ندارید، حتما سعی کنید موادی که می‌خرید تازه و استاندارد باشد. تازه بودن این مواد مستلزم این است که، شما نسبت به کیفیت فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، اطمینان داشته باشید. خلاصه کلام این‌که از خرید چیزهایی که نمی‌توانید از کیفیت‌شان اطمینان حاصل کنید، جدا خودداری کنید.

 

هنگامی که در سفر هستید حتما از لبنیات تازه استفاده کنید

 

به تاریخ انقضا مواد غذایی دقت کنید
این توصیه البته صرفا برای سفر نیست، در محل زندگی خودتان هم حین خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده حتما باید به تاریخ انقضای آن دقت کنید. با این تفاوت که در طول سفر، خصوصا در اماکن جاده‌ای، به دلیل این‌که حمل و نقل و دسترسی بعضا دشوار است، احتمال منقضی شدن مواد بیشتر از فروشگاه‌های شهری است، لذا حساسیت تان در خصوص تاریخ انقضای مواد خوراکی را در طول سفر تقویت کنید.

 

آب را از منبع کاملا مطمئن تهیه کنید
یکی از مهم‌ترین منشأ مسمومیت در طول سفر و مکان‌های ناآشنا، مصرف آب آلوده است. نسبت به آبی که می‌خورید، دقت فراوان داشته باشید. یا آب را از منبع کاملا مطمئن تهیه کنید یا اگر نمی‌توانید، حتی‌الامکان از بطری‌های آماده آب معدنی استفاده کنید. در خرید آب معدنی هم حتما دقت کنید، بطری پلمپ بوده و علائم استاندارد داشته باشد. در مورد برند هم سعی کنید، آب معدنی ناشناخته نباشد.

 

یکی از مهم‌ترین منشأ مسمومیت در طول سفر و مکان‌های ناآشنا، مصرف آب آلوده است

 

در سفر سعی کنید خودتان غذا درست کنید
پیش از این هم گفته شد، اگر امکانش را دارید خودتان مواد غذایی را از مبدا بردارید. برای جاده هم اگر از وجود رستوران صد درصد استاندارد مطمئن نیستید، سعی کنید خودتان غذا درست کنید. البته در طول سال‌های اخیر، مجتمع‌های خدماتی رفاهی که در بعضی جاده‌های کشور تاسیس شده‌اند، تحت نظارت مراجع بهداشتی هستند و معمولا از کیفیت غذایی بالایی برخوردارند. رستوران‌های معروف دیگری هم در بعضی جاده‌هاست که می‌شود به کیفیت غذاشان اطمینان داشت. طبعا اگر کیفیت رستوران بر شما محرز شده و قبلا آنجا غذا خورده اید، مشکلی نیست. در غیر این صورت اگر خودتان غذای خانگی درست کنید بهتر است.

 

در سفر اگر از وجود رستوران صد درصد استاندارد مطمئن نیستید، سعی کنید خودتان غذا درست کنید

 

در صورت درست کردن غذا هم حتما باید حواستان باشد، تا زمان استفاده آن را در شرایط خنک نگه دارید. ضمنا نوع غذا در طول سفر مهم است. چون رطوبت زیاد محل مناسبی برای تکثیر میکروب است، بهتر است غذاهای نیمه مرطوب مانند عدس پلو، لوبیا پلو و ماکارونی را انتخاب کنید. علاوه‌ بر آن هنگام توقف برای صرف غذا، غذا را به طور کامل حرارت دهید، زیرا در زمان نگهداری غذا در سفر (فاصله بین خوردن و صرف غذا) میکروب‌ها در موادغذایی رشد می‌کنند. پس غذا را در حد داغ شدن حرارت دهید، تا کاملا میکروب‌های آن از بین بروند.
در صورتی که در طول سفر مشغول پختن غذا هستید، سعی کنید زمان پخت همه غذاها کامل شود. غذاهای نیمه‌پز خصوصا تخم مرغ عسلی در طول سفر ممکن است خطرناک باشد. در ضمن از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌های بین راهی پرهیز کنید.

 

بهداشت را رعایت کنید
قبل از خوردن غذا حتما دست‌های خود را بشویید. ظروف و وسایل پخت و پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید، تا در طول سفر آلوده نشوند. ضمنا موقع ظرف شستن هم مطلقا ظروف خود را در آب رودخانه یا جوی‌های آب کنار جاده تمیز نکنید، این آب‌ها معمولا آلودگی را تشدید می‌کنند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین