تماس با ما خانه
RSS

اگر گردش خون در رگ‌ها با اختلال مواجه شود، اتفاقات نامطلوبی در بدن رخ می‌دهد؛ مانند سردی دست و پا، تورم در پاها بخصوص قوزک پا، کرامپ‌های شبانه و… از همه مهم‌تر این‌که جریان خون مناسب از بروز انسداد عروق ناشی از تجمع کلسترول یا فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. بی‌شک می‌دانید که تجمع کلسترول و فشار خون بالا باعث انسداد جزیی یا کامل یک یا چند رگ می‌شود. خوشبختانه می‌شود با تغذیه مناسب و رعایت اصولی ساده از این مشکلات پیشگیری کرد و جریان خون را بهبود داد.

 he3280

غذاهای تند و پرادویه میل کنید
ادویه‌ها جزو منابع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارند. این طعم‌دهنده‌های پرخاصیت جایگزین مناسبی برای تمام چاشنی‌های پرخاصیت و مهم‌تر از همه نمک است که یکی از عوامل افزایش‌دهنده فشار خون محسوب می‌شود. به تمام غذاهایتان ادویه و بخصوص فلفل بزنید. طرز تهیه چند غذای هندی، مکزیکی یا تایلندی را یاد بگیرید و از طعم تند آنها برای بهبود جریان خونتان استفاده کنید.

    حبوبات در اولویت
حبوبات حاوی میزان اندکی چربی‌های اشباع ‌شده‌اند و در عوض سرشار از فیبرهای غذایی هستند. در نتیجه کمک زیادی به کاهش میزان کلسترول و جلوگیری از رسوب پلاک‌های خون می‌کنند.

حتما می‌دانید که رسوب پلاک‌ها باعث انسداد و بسته ‌شدن عروق خونی می‌شود. برای پیشگیری از این مشکلات نخود، عدس، لوبیاهای قرمز، سیاه و سفید را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. اگر دنبال راهی برای کاهش مصرف گوشت قرمز هستید نیز می‌توانید به حبوبات اعتماد کنید.

دانه‌ها و مغزهای روغنی به‌عنوان میان‌وعده
چربی‌های اشباع‌ نشده موجود در آجیل‌ها برخلاف چربی‌های اشباع‌ شده برای کاهش کلسترول خون مفید هستند. مصرف دانه‌ها و مغزهای روغنی به ‌صورت روغن، کره یا آجیل انتخاب خوبی برای ارتقای سطح سلامت عمومی بدن است. این دانه‌ها و مغزها جزو منابع خوب پروتئین‌های گیاهی و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامت قلب فوق‌العاده‌اند. می‌توانید یک مشت کوچک آجیل را به‌عنوان میان‌وعده میل کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید. البته حواستان باشد افراط نکنید.

 

   ماهی‌های چرب و امگا3
اسیدهای چرب امگا3 که در غذاهای دریایی وجود دارند، برای بهبود جریان خون، کاهش میزان تری‌گلیسیرید، کاهش فشار خون و ممانعت از تشکیل پلاکت‌های خونی موثرند. ماهی ساردین، ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی و… جزو منابع خوب امگا3ها هستند.

 

سیر را دریابید
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد پتانسیلی که سیر به دلیل داشتن آلیسین برای کاهش فشار و کلسترول خون دارد و همچنین میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، برای سلامت قلب فوق‌العاده است.

 تنها مشکل موجود، میزان مصرف آن برای بهره‌مندی از تمام این خواص است. به عقیده محققان آمریکایی می‌شود با مصرف مکمل سیر به جذب حداکثری خواص آن دست یافت. بهتر است برای خوش‌عطری و خوش‌طعمی غذاها و همچنین جلوگیری از مصرف نمک بیشتر به غذاهایتان سیر بزنید. این کار به کاهش فشار خونتان کمک زیادی می‌کند.

 

غلات کامل در اولویت
غلات کامل (نان و پاستاهای تهیه ‌شده از آرد کامل و غلات صبحانه) حاوی فیبرهای غذایی هستند که علاوه بر بهبود عملکرد روده‌ها باعث ایجاد احساس سیری سریع و طولانی‌مدت می‌شوند. فیبرهای موجود در این مواد غذایی کمک زیادی به کاهش میزان کلسترول و قند خون می‌کنند.

 

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم
سیب‌زمینی با پوست، گوجه‌‌فرنگی، کدو و موز جزو منابع فوق‌العاده پتاسیم هستند. این ماده معدنی به کاهش فشار خون شهرت دارد. از آنجایی که تغذیه بیشتر افراد حاوی سدیم بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری است، در نتیجه فشار خون‌شان نیز بالاتر است. برای مقابله با این مشکل باید تعادلی بین نسبت سدیم و پتاسیم بدن باشد. هرچه میزان پتاسیم بدن را بالاتر ببرید فشار خون و در نتیجه جریان خونتان بیشتر کنترل‌ می‌شود و قلب‌تان سالم‌تر می‌ماند.

 

ورزش کنید
زمانی که ورزش می‌کنید جریان خون به‌طور قابل‌توجهی فعال‌تر و روان‌تر می‌شود. علاوه بر این ورزش‌ کردن باعث کاهش استرس، تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول و قند خون می‌شود. در نتیجه لازم است برای بهبود جریان خون و افزایش سلامت قلب و عروق‌تان از فعالیت‌های جسمی غافل نشوید.

 

سیگار را ترک کنید
حرف‌ زدن از مضرات مصرف دخانیات تکرار مکررات است، اما بهتر است تاکید کنیم که سیگار یکی از عوامل اصلی رسوب پلاک‌ها در رگ‌هاست و خطر ایجاد لخته‌های خونی را بالا می‌برد. همچنین باید بدانید که مصرف دخانیات حمل اکسیژن از طریق خون به سلول‌های بدن را با اختلال جدی روبه‌رو می‌کند. به عقیده متخصصان سیگار باعث افزایش فشار خون نیز می‌شود. همین امروز پاکت سیگارتان را روانه سطل زباله بکنید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین