تماس با ما خانه
RSS

حسن‌يوسف همان‌طور كه از نامش پيداست، گلي خوش رو و زيبا در رنگ‌ها و شكل‌هاي متفاوت و جذاب است. حتما دقت كرده‌ايد كه اين گياه اسم فارسي خودش را از نام حضرت يوسف(ع) كه به زيبارويي مشهور بود، گرفته است. حسن‌يوسف از خانواده نعناعيان است. گل‌هايش مثل گل‌هاي نعناع و پونه‌هاي كنار جوي آب‌ها در يك سنبله جاي گرفته است اما برگ‌هايش در زيبايي، از گل‌ها پيشي گرفته‌اند.

hhs2342
البته اين گل در بيشتر كشورهاي غربي با نام «ملكه‌اي با دنباله‌هاي قرمز» شهرت دارد. شايد در نگاه اول حسن‌يوسف خيلي شبيه به اجداد وحشي‌اش كه همان گزنه‌ها هستند، به نظر برسد اما خوشبختانه آنچنان خودش را با شرايط باغچه و آپارتمان همراه كرده كه نه‌تنها آسيبي به بدن نمي‌رساند، بلكه مي‌تواند به‌عنوان يك گل آپارتماني بسيار محبوب انتخاب خوبي براي نگهداري باشد.

 

   هرس کردن رشد گل حسن یوسف را بهتر می کند

حسن‌يوسف از آن دسته گل‌هاست كه شما را به‌شدت قيچي به دست مي‌كند. به‌خصوص در فصل‌هاي گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبي داشته باشد، شاخه‌ها خيلي سريع سر به بالا مي‌كشند و شما را مجبور مي‌كنند براي حفظ شكل اصلي گلدان، هر دو هفته يك‌بار آن را هرس كنيد. جالب اينكه هرس براي اين گياه بسيار هم ضروري است و رشد آن را بهتر و بيشتر مي‌كند. گل‌هاي حسن‌يوسف جذابيت چنداني ندارند و هرس سرگل‌ها مي‌تواند برگ‌ها را به رشد بيشتر راغب كند.

از جاي بريده شده جوانه‌هاي جانبي شروع به رشد و نمو مي‌كنند و گلدان‌تان هميشه سر حال و در شكل و فرم متقارن و زيبا باقي مي‌ماند. شاخه‌هاي بريده شده به سرعت ريشه مي‌دهند. آنها را در گلدان‌هاي كوچك‌تر بكاريد و به دوستان‌تان هديه بدهيد. چه هديه‌اي بهتر از يك گلدان كوچك حسن‌يوسف!

 

معمولا يك روز درميان گل حسن یوسف به آب نیاز دارد
اگر گلدان حسن‌يوسف را در خانه نگهداري مي‌كنيد و گياه خيلي جوان است، معمولا يك روز درميان بايد به آن آب بدهيد. البته يادتان باشد خاك سبك باعث رشد بهتر و بيشتر گياه مي‌شود و در عوض گياه زود به زود تشنه مي‌شود و خاك سنگين رشدش را كند‌تر مي‌كند و شايد حتي به سه روز يك‌بار آبياري نياز داشته باشد. در هر حال تصميم با شماست. معمولا وقتي حسن‌يوسف تشنه مي‌شود، برگ‌هايش آويزان و بي‌حال مي‌شوند و به محض آبياري دوباره جان مي‌گيرند و شاداب و سرحال در گلدان خودي نشان مي‌دهند.

 

 

معمولا وقتي حسن‌يوسف تشنه مي‌شود، برگ‌هايش آويزان و بي‌حال مي‌شوند

 

نحوه تکثیر گل حسن یوسف چگونه است؟

حسن‌يوسف با بذر خيلي راحت تكثير مي‌شود. بذرها را در هر موقعي از سال مي‌توانيد بكاريد. بهتر است بذرها را در يك سيني كم عمق و در يك لايه خاك مرطوب بكاريد و روي آن يك لايه نازك از خاك خيلي سبك بريزيد.

 

پس از مدت كمي جوانه‌هاي ريز از زير خاك سر بر مي‌آورند. كمي كه گذشت، مي‌توانيد هر كدام از آنها را از خاك جدا كرده و داخل يك گلدان كوچك بكاريد اما تكثير گیاه حسن یوسف از طريق قلمه ساقه هم خيلي سريع گلدان زيبايي به شما هديه مي‌دهد ضمن اينكه با اين روش از رنگ دلخواه‌تان هم مي‌توانيد قلمه تهيه كنيد. حسن‌يوسف از خاك‌هاي سنگين بيزار است. مي‌توانيد مخلوطي از كوكوپيت يا پرليت به خاك اضافه كنيد. ريشه‌ها در خاك سبك خيلي راحت‌تر رشد مي‌كنند و رشد گياه به طرز شگفت انگيزي بيشتر مي‌شود.

حسن یوسف گلی متنوع، ارزان، صبور
وقتي گل حسن‌يوسف را با خود به خانه برديد، مي‌تواند خيال‌تان راحت باشد كه يك گل دايمي و هميشگي در خانه خواهيد داشت. اين گل با رنگ برگ‌هاي متنوعي كه دارد، از زمره متنوع‌ترين طرح و رنگ‌هاي گياهان آپارتماني و باغچه‌اي است كه نگهداري آن هم چندان مشكل نيست. كساني كه حسن‌يوسف را براي فروش پرورش مي‌دهند، از بذر استفاده مي‌كنند ولي اين گياه قابليت آن را دارد كه خيلي راحت در خانه تكثير شود. حسن‌يوسف بايد يا در باغچه‌اي روشن و با نور غير مستقيم خورشيد باشد يا در گلدان در تراس شمالي آپارتمان.

 

حسن‌يوسف نسبت به سرماي زمستان حساس است
این گیاه چون برگ‌هاي لطيف و پهني دارد، نور مستقيم خورشيد مي‌تواند به‌شدت سطح برگ‌ها را بسوزاند اما به هر حال گونه‌هايي از حسن‌يوسف هم هستند كه در مقابل نور شديد خورشيد تاب مي‌آورند اما به نسبت اينكه در سايه و نور كم باشند يا در نور مستقيم آفتاب، رنگ برگ‌هاي‌شان كاملا متفاوت مي‌شود. غالبا برگ‌ها در نور كم و سايه، پررنگ‌تر مي‌شوند و در نور خورشيد رنگ‌ها روشن‌تر خواهد شد. گونه‌هاي جديدي كه با رنگ‌هاي صورتي روشن، سبز و قهوه‌اي تيره وارد بازار شده و برگ‌هاي لطيف و پهني دارند، به‌شدت سايه‌پسند هستند اما اين به آن معنا نيست كه اصلا به نور احتياج ندارند.

 

 

شپشك آردآلود بزرگ‌ترين دشمن حسن‌يوسف در آپارتمان است

 

اين يك اصل كلي براي همه حسن‌يوسف‌هاست كه نور بايد برايش تامين باشد تا به خوبي رشد كند. بعضي گونه‌هاي آن‌كه كمتر رشد مي‌كنند و قد كوتاهي دارند، مي‌توانند براي حاشيه‌بندي‌هاي باغچه انتخاب خوبي باشند و انواع ديگر كه پر رشد و قد بلند هستند، مي‌توانند جلوه و جلاي زيبايي به باغچه بدهند. يادتان باشد كه حسن‌يوسف نسبت به سرماي زمستان حساس است و نبايد سرما ببيند. در ضمن در زمستان حتما بايد در اتاق يا گلخانه نگهداري شود.

 

آفت گل حسن یوسف
شپشك آردآلود بزرگ‌ترين دشمن حسن‌يوسف در آپارتمان است. البته در گل‌هايي كه در حياط كاشته مي‌شوند، گاهي شته‌ها هم مشكل ايجاد مي‌كنند. اگر فقط چند جاي گياه‌تان حالت آردي به خودش گرفت و متوجه شديد كه حشره‌هاي خيلي ريز و سمج به ساقه‌ها و برگ‌ها چسبيده‌اند، مي‌توانيد برگ‌ها را زير آب ولرم بشوييد تا اين آفت‌ها از ساقه جدا شوند. اگر جدا نمي‌شوند به كمك يك گوش پاك كن كه روي آن مايع ظرفشويي ماليده‌ايد، اين حشرات را جدا كنيد و سپس ساقه را با آب شست‌وشو دهيد.

 

اگر در نهايت شپشك‌ها با تعداد زياد حمله و خيلي روي گياه رشد و توسعه پيدا كرده‌اند، شك نكنيد و خيلي سريع همه ساقه‌ها و برگ‌ها را تا سطح خاك هرس كنيد. برگ‌ها و شاخه‌هاي جديد ديگر آفت نخواهند داشت. حسن‌يوسف نسبت به هرس شديد، مقاوم است.

 

خودتان باغباني كنيد
حسن‌يوسف آب و هواي مرطوب گلخانه‌ها را دوست دارد و به‌شدت با اين شرايط سازگار مي‌شود اما يادتان باشد اگر گلداني را از شرايط گلخانه‌اي به اتاق يا تراس آپارتمان منتقل كرديد، چند هفته‌اي به آن زمان بدهيد تا بتواند خود را با شرايط جديد وفق دهد. بد نيست براي اينكه گلدان سرحالي داشته باشيد، از همان ابتدا شروع به گرفتن قلمه از گلدان اصلي كنيد و تعدادي گلدان فرعي را خودتان بسازيد. اين گلدان‌هاي فرعي معمولا چون در آب و هواي اتاق يا تراس آپارتمان رشد و پرورش پيدا كرده‌اند، دوام بهتري هم خواهند داشت.

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین