تماس با ما خانه
RSS

131076_1

نکته هایی بسیار ضروری در مورد نگهداری زیورآلات وجود دارد که برخی از مصرف کنندگان طلا و جواهر با اینکه سال هاست از آنها استفاده می کنند ، اما به دلیل عدم توجه به ظرایف کار از آن بی اطلاع اند .

اگر زیورآلات ساخته شده را به دو قسمت تقسیم کنیم و آنهایی که تنها از طلا ساخته شده اند زیورآلات طلایی و آن دسته که با سنگ های مختلف گران قیمت و یا مصنوعی تزئین یافته اند به عنوان جواهرات بخوانیم ، به این گونه آن دو را از هم مجزا ساخته ایم . طلا یکی از فلزات گران قیمتی است که با علامت اختصاری ( Au) همیشه در بورس های بین المللی جهان مورد معامله قرار می گیرد .
این فلز کمیاب و خوش رنگ از دیرباز مورد توجه مردم زمان خود بوده و هراز چندگاهی تحت تاثیر اقتصاد جهانی ، قیمت آن با نوساناتی رو به رو می شود . ولی همان طور که می دانید ، طلا همیشه طلاست و جایگاه خودش را حفظ کرده است .

اما همین که سنگ های اصل و یا مصنوعی ( Syntactic) را به روی طلای ساخته شده نصب می کنند و به نام جواهر می خوانند ، در قیمت آن تاثیر می گذارد . این افزایش قیمت گذشته از اجرت ساخت ، به طور معمول ناشی از سنگ های اصل آن است که بر روی آن قطعات تعبیه می گردد . سنگ هایی چون الماس ، زمرد ، یاقوت ، فیروزه ، توپاس ، آماتیس ، آکومارین و غیره که از دل معادن استخراج می شوند ،به علت طبیعی بودن کمتر اتفاق می افتد که با هم از همه لحاظ قرینه باشند .

سنگ های راف ( Rough) امتیازاتی مانند بزرگی سنگ ، پاکی داخل سنگ ، تلالو در رنگ و جلا ، آن بسیار با اهمیت می باشد .
اما وقتی به کارخانه های برش می رسند و به ابعاد مختلف برش داده می شوند آن وقت است که ویژگی نوع تراش ، قطر سنگ از سطح رو ( Table) تا سندانچه ( Pavilion) و شعاع میدان سنگ و بسیاری از عوامل دیگر، می تواند موجب اختلاف قیمت زیاد سنگ ها با هم گروه خود گردد . این تمایزات به قدری حساس و نزدیک به هم است که گاه با یک پرده رنگ روشن و یا سیرتر در سنگ موجب چند برابر شدن ارزش آن سنگ جواهر با سنگ مشابه اش خواهد شد . گاهی خبرگان این حرفه برای ارزشیابی دقیق سنگی، آن را با سنگ مشابه اش زیر ذره بین در زمان های مختلف به مقایسه می گذارند ، تا بتوانند به پاکی و رنگ واقعی آن سنگ پی برند .

الف ـ توصیه می شود وقتی جنس جواهری را از مغازه دار مورد اعتماد خود با فاکتور و مشخصات دقیق آن خریداری می کنید ، به مغازه دار دیگری برای ارزیابی نشان ندهید . چرا که منطقی نیست با توجه به نکات فوق و پیچیدگی صفات سنگ ، آن فرد بتواند با یک نگاه سطحی کوتاه ، قیمت واقعی آن جنس را اعلام نماید . طبیعی است این تضادگویی همکاران آرامش شما را بر هم خواهد زد و احیاناً از نظر روحی شما را نسبت به مغازه دار مورد اعتمادتان بدبین می سازد .

ب ـ جواهرات خود را حداقل سالی یک بار برای تمیز کردن و آب کاری به خصوص بازدید سنگ هایش به نزد جواهرفروش خود ببرید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید .

ج ـ توجه داشته باشید اجناسی که با سنگ های زمرد تزئین یافته ، هرگز با بنزین و یا آب گرم شستشو ندهید ، زیرا احتمال ترک خوردگی آن زیاد است .

د ـ دقت فرمایید سنگ فیروزه اصل که متعلق به نیشابور می باشد ، هرگز با کرم و یا روغن (چربی ) تماس نیابد ، تا موجب دو رنگ شدن و به اصطلاح مردن سنگ نگردد .

ح ـ توجه نمایید جواهراتی که تخمه های آن در کاسه سوار گردیده چون الماس ، هرگز به داخل آب نبرید زیرا راه خروجی آب در آنها تعبیه نگردیده است . ماندن آب در کاسه موجب کدر شدن سنگ خواهد شد

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین