تماس با ما خانه
RSS

Treatment by acupuncture

یکی از شاخه های طب سنتی ، سوزن درمانی است. سالیان زیادی است که این روش مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های اخیر به این طب توجه بسیاری شده و در بسیاری از کشور های اروپایی نیز از این روش برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود.

سوزن درمانی متکی به این اصل است که نوعی ارتباط عصبی بین اندام های بدن و سطح خارجی بدن هست. آن گاه که اندامی بیمار یا عضوی دردناک می شود مکان هایی خاص روی سطح خارجی بدن یا به واقع زیر پوست بدن که آن ها را نقاط سوزنی می نامند حساس تر می شوند . سوزن درمانی آن نقاط سوزنی را با سوزن هایی خاص تحریک می کند و این تحریک به شکلی صورت می گیرد که فعالیت آن نقاط را تعدیل کند و از این طریق اندام بیمار شده را شفا دهد، یا درد بیمار را تسکین دهد، یا او را بیهوش کند، یا آثار مطلوب دیگر تولید کند.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

سوزن درمانی بر این اصل کار می کند که در همه بیماری ها، خواه جسمی یا ذهنی روانی، نقاطی حساس شده روی سطح بدن جلوه می کنند و با بهبود یا درمان بیماری ناپدید می شوند. این نقاط حساس شده در بیماری را نقاط سوزنی می نامند.

این روش چگونه عمل می کند؟

… فشار بر نقاطی خاص از بدن با الگوهای خاص درد پیوند دارد، و تحریک کوتاه و شدید آن نقاط با سوزن ها رهایی طویل مدت از درد تولید می کند.مغز انسان در واکنش به سوزن درمانی گروهی مواد طبیعی تسکین دهنده درد که به آن ها اندورفین می گویند تولید می کند.یک بخش دیگر از طب سنتی چین که جزیی از سوزن درمانی است تشخیص نبض است. حس کردن نبض بیمار به واقع اساس تشخیص در همه رشته های طب سنتی چین است. عمل تشخیص نبض یا نبض گیری در طب سنتی چین چنان گسترده و حساس و دقیق است که می تواند حتی بیماری های پیشین شخص بیمار را صحیح بگوید.در نبض مچ دست یا رگ گردن شخص بیمار ممکن است تا چهارده نوع حالات متفاوت قابل حس کردن وجود داشته باشند، ولی بسیاری از درمانگران سوزن درمانی فکر می کنند که پنج یا شش نوع نبض متفاوت کل رقمی است که در یک جلسه کوتاه معاینه می توان یافت.

روش اجرا چگونه است؟

نقاط سوزنی را معمولاً با سوزن های خاص تحریک می کنند بیشتر درمانگران با تجربه چینی می گویند که بهترین نتایج درمانی را تحریک سوزنی تولید می کند. متون کهن چینی حدود پنجاه راه گوناگون فرو کردن سوزن را شرح می دهند، ولی آن گاه که سوزن در نقطه صحیح فرو شده تنها شش اصل هستند که در مؤثر بودن تحریک سوزنی نقش دارند:

۱ تیزی نوک سوزن

۲ زاویه نفوذ سوزن

۳ عمقی که سوزن فرومی رود

۴ مقدار حرکت (لرزش) سوزن در نقطه

۵ طول زمانی که سوزن در نقطه می ماند

۶ تعداد جلسات درمان

آن گاه که درمانگر مکان نقطه را دقیقاً مشخص کرده است، او سوزن را در آن فرو می کند و از چند ثانیه تا چند دقیقه در آن باقی می گذارد .

بیماری های شفاگیر از سوزن درمانی

این روش برای رفع سنگ کلیه یا آرتروز پیشرفته ،سردرد، بیماری های حاد دستگاه تنفس، روماتیسم حاد، مشکلات قاعدگی زنانه، مشکلات اندام های هضم غذا، اختلال های گوناگون دستگاه عصبی، و دردهای گوناگون کاربرد دارد.اگر شرایط زیربنایی مولد علایم یک بیماری غیرقابل علاج باشند درمان سوزنی او بی فایده خواهد بود.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین