تماس با ما خانه
RSS

سنگ کیسه صفرا ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش است که می‌توان با رعایت یک رژیم غذایی مملو از فیبرهای محلول در آب و مصرف نکردن غذاهای چرب از تشکیل آن پیشگیری کرد.
کیسه صفرا اندامی کوچک و گلابی شکل در سمت راست شکم و زیر کبد است. کیسه صفرا حاوی مایعی گوارشی بوده که به آن صفرا، زرداب و یا زهره گفته می‌شود که کیسه صفرا آن را به روده کوچک ترشح می‌کند.

hhh1337
سنگ‌های کیسه صفرا در اندازه های مختلفی هستند و می‌توانند به کوچکی یک شن یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. سنگ کیسه صفرا می‌تواند مجاری صفرا را مسدود و سبب ایجاد درد، التهاب و عفونت شود. با وجود اینکه بسیاری از عوامل از جمله سن، وزن و نژاد می‌تواند در تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا نقش داشته باشد اما می‌توان با رعایت یک رژیم غذایی سالم مملو از فیبرهای محلول از تشکیل آن پیشگیری کرد. در این میان پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب نیز کمک کننده است. در این مطلب دستورالعمل های بهداشتی در خصوص پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا ذکر شده است.

 

 

مصرف میوه ها با فیبر بالا در پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا مفید است

 

افزایش مصرف روزانه میوه
بهترین میوه هایی که برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا باید مصرف کرد سیب، گلابی، گریپ فروت، لیمو و هندوانه است. این میوه ها فیبرهای بالایی دارند که می‌توانند به کاهش کلسترول و پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک کنند.

سبزیجات آبدار مصرف کنید
مصرف سبزیجات آبدار از دیگر راهکارهای پیشگیری طبیعی از ابتلا به سنگ کیسه صفرا است که در این میان می‌توان به هویج، کرفس، کنگر، چغندر و اسفناج اشاره کرد. کلم بروکلی، رازیانه، تربچه و شاه بلوط نیز از دیگر گیاهان آبداری هستند که می‌توانند کلسترول را کاهش و از تشکیل سنگ کیسه صفرا پیشگیری کنند.

 

 

روغن زیتون در پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا مفید است

 

از روغن زیتون به جای سایر چربی ها استفاده کنید
روغن زیتون روغن سالم تری تلقی می‌شود زیرا نسبت به سایر روغن‌ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد. همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.

 

به غذا سیر و ترب کوهی اضافه کنید
افزودن رایحه بیشتر به غذا با سیر و ترب کوهی از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا است زیرا سیر و ترب کوهی بطور طبیعی موجب کاهش کلسترول می‌شوند.

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید
روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. آب بر اثر هیدارته شدن، اکسیژن آزاد و سموم را از بدن خارج می‌کند.

 

بیشتر غلات سبوس دار مصرف کنید
مصرف بیشتر غلات سبوس دار نیز می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می‌شود اما با این حال مصرف گندم سبوس دار نیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

 

 

برای پیشگیری از ابتلا به سنگ صفرا از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید

 

از مصرف غذاهای مملو از چربی اشباع پرهیز کنید
پرهیز از مصرف غذاهای مملو از چربی اشباع شده به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. بسیاری از محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ، پنیر و گوشت های فراوری شده می‌توانند کلسترول را افزایش دهند و سنگ صفرا ایجاد کنند.

از مصرف غذاهای تند و چرب پرهیز کنید
پرهیز از مصرف غذاهای تند و چرب نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. تصور می‌شود که این غذاها موجب افزایش تولید صفرا شود که به التهاب منجر می‌شود.

از مصرف گیاهان نشاسته دار پرهیز کنید
پرهیز از مصرف گیاهان نشاسته دار مانند ذرت و لوبیا نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه کمک می‌کند. این غذاها می‌توانند به مرور زمان منجر به ایجاد سنگ کیسه صفرا شوند.

 

از نوشیدن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید
مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار می‌تواند سبب تشکیل سنگ کیسه صفرا شود.

 

روزانه یک مکمل ویتامین مصرف کنید
مصرف روزانه یک مکمل ویتامین نیز از دیگر راهکاری پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا است؛ مصرف روزانه یک مکمل ویتامین می‌تواند به تقویت گردش خون و دستگاه گوارش کمک کند.

 

 

ورزش باعث کاهش کلسترول و پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا می شود

 

سعی کنید روزانه ورزش کنید
ورزش منظم به کاهش کلسترول و حفظ گردش منظم جریان خون کمک می‌کند. شنا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری از ورزش‌های استقامتی بهتر است.

 

اضطراب و استرس را کاهش دهید
کاهش استرس نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. استرس را از روش‌های مختلفی می‌توان کاهش داد. سرگرمی‌ها از بزرگترین عوامل کاهش استرس هستند. مدیتیشن، ماساژ و آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز به کاهش استرس کمک می‌کند

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین