تماس با ما خانه
RSS

اگر تاکنون تجربه ناخوشایند سوزش سردل را داشته‌اید – وقتی که غذا و اسید معده درست وارد عمل نشده و احساس سوزش در مری ایجاد می‌شود_ می‌دانید که مانند چیزی که از نامش پیداست عذاب آور است.

عواقب سوزش معده، ناخوشایند و آزاردهنده است مانند بوی بد دهان و حتی سرطان حلق. اما خوشبختانه کارهایی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از سوزش معده در همان ابتدا انجام دهید.

hhh1575

√ غذاهایی را که دشمن‌تان هستند بشناسید
غذاهای فراوانی هستند که می‌توانند برانگیزاننده مشکلات گوارشی باشند: غذاهای تند و پر ادویه، شکلات، نعناع فلفلی، انواع مرکبات، غذاهایی بر پایه گوجه فرنگی، خردل، فلفل قرمز، و پیاز خام همگی به‌عنوان محرک لایه مری شناخته می‌شوند. اما عامل اصلی در تغذیه که موجب ریفلاکس می‌شود چیست؟ ” خوردن وعده‌های سنگین و پرچرب”، زیرا چربی، عضلات مری را که مسئول باز و بسته کردن بخش پایین مری است نرم می‌کند و در نتیجه اسید معده می‌تواند به مری وارد شود.

√ با نوشیدن آب سوزش معده را کاهش دهید
نوشیدن آب فراوان، خصوصا همراه با غذا، به شستن اسیدهای معده از سطح مری و برگرداندن آن به معده کمک می‌کند.

√ وزن کم کنید
افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات گوارشی و سوزش معده هستند. افزایش شاخص توده بدنی، مخصوصا داشتن شکم بزرگ، به افزایش ریفلاکس مربوط است. بهترین سبک زندگی که می‌توانید در پیش بگیرید این است که غذاهای پرچرب را کنار گذاشته و وزن کم کنید. ورزش کردن مهم است اما ورزش‌های خاصی مانند دوچرخه سواری که خم و راست کردن ناحیه شکم را می‌طلبد، ریفلاکس را تشدید می‌نماید. به‌گونه‌ای ورزش کنید که احساس راحتی داشته باشید.

√ خواب‌تان را مدیریت کنید
بدترین زمان برای خواب چیست؟ دقیقا بعد از یک غذای سنگین و حجیم. احتمال سوزش معده در افراد بعد از پرخوری و دراز کشیدن بیشتر است. دست‌کم، دوساعت قبل از خواب غذا بخورید، یا شب‌هایی که دیروقت غذا خورده‌اید، یک مهارکننده هیستامین ۲ پیش از رفتن به رختخواب میل نمایید. اگر سوزش معده، اغلب اذیت‌تان می‌کند، همچنین می‌توانید موقع خواب زیر سرتان یک تکه چوب یا یک چیز سفت قرار دهید تا روی یک سطح شیب‌دار بخوابید و سرتان بالا باشد. با بالا آوردن سرتان تا حدود سه سانتیمتر، جریان اسید معده به سمت بالا سخت می‌شود.

√ برخی نوشیدنی ها باعث سوزش معده میشوند
نوشیدنی‌ها گازدار، آب میوه‌ها، الکل، و حتی قهوه صبحگاهی‌تان می‌تواند عاملی برای سوزش معده شما باشد. کافئین هم عضلات مری را شل می‌کند و به اسید معده اجازه ورود به حلق را می‌دهد. ببینید چه نوشیدنی‌هایی روی شما تاثیر می‌گذارند، یادداشت بردارید یا در یک فایل در گوشی همراه یا کامپیوترتان نگه دارید.

√ برای سوزش معده دارو مصرف کنید
اگر می‌دانید که سوزش سردل دارید، منتظر نمانید تا علائم آشکار از راه برسند و بعد قرص بخورید. مهارکننده‌های پروتون پمپ که بعضی از آنها در دسترس هستند مانند Prilosec OTC، قوی‌ترین بازدارنده‌های اسید هستد، اما مدتی طول می‌کشد تا اثر کنند. این‌ها داروهایی هستند که برای پیشگیری از ریفلاکس کاربرد دارند. برای تسکین سریع‌تر، آنتی اسیدهایی مانند Maalox و Tums که بدون نسخه هم می‌توانید آنها را تهیه کنید، را برای حایل شدن میان اسید و مری‌تان مصرف کنید اما این‌ها تنها برای چند دقیقه دوام دارند. مهارکننده‌های هیستامین۲ مانند Zantak و Pepcid، بعد از بیست دقیقه اسید را مهار می‌کنند و می‌توانند اسید را از ۶ تا ۱۲ ساعت سرکوب نمایند. Tum را همراه با یک Pepcid برای کنترل سریع این حالت مصرف کنید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین