تماس با ما خانه
RSS

موهاي شما هر چقدر هم كه بلند و پرپشت باشد اما اگر ظاهري سالم و زيبا نداشته باشد بي‌فايده است. هيچ كس موهاي درهم تنيده و كدر را زيبا نمي‌بيند. البته اين موها به خودي خود به اين روز درنيامده‌اند؛ تار به تار آن در سال‌هاي كودكي و نوجواني درخشان، سالم و يكدست بودند و مشكل دقيقا از جايي شروع شد كه رنگ‌هاي شيميايي، دكلره كردن و استفاده از حالت‌دهنده‌هاي حرارتي را شناختيم و سوختن و كدر شدن و ريزش شروع شد.

ar4-5088

اما اين مشكل راه‌حل‌هاي خودش را دارد. فقط كافي است كمي اراده داشته باشيم و براي مدتي به جاي اصرار و استفاده از مواد و وسايل آسيب‌رسان به فكر تقويت و باز گرداندن موها به روزهاي اوج خود باشيم. در اين مطلب با راهنمايي‌هاي دكتر ملك‌زاده، متخصص پوست و مو با راهكارهايي براي ترميم موهاي آسيب ديده آشنا مي‌شویم.

اين مو ديگر مو نمي‌شود !
موهاي ما از سه لايه تشكيل شده است. داخلي‌ترين لايه آن كه منبع فيبررساني و كمك به رشد و تقويت مو است مدولا نام دارد. لايه مياني كورتكس است كه وظيفه محافظت از لايه داخلي را بر عهده دارد و در نهايت لايه سطحي و مهم‌ترين بخش براي آسيب نديدن موها كوتيكول ناميده مي‌شود. مهم‌ترين بخشي كه در اثر تغييرات رنگ و دكلره و فر كردن آسيب مي‌بيند قسمت كوتيكول است كه در نهايت باعث از بين رفتن درخشندگي و سلامت موها مي‌شود.

از طرفي گاهي اين آسيب‌ها با نشانه‌هايي مثل موخوره، خارش سر، سوختگي پايين موها و وز شدن نمايان مي‌شود كه گاهي حالت دادن و شانه كردن‌هاي عادي مو را هم دچار مشكل مي‌كند. در فرآيند تغيير رنگ موها كوتيكول براي اينكه رنگ را به لايه‌هاي داخلي برساند خود را بالا كشيده و مواد شيميايي داخل رنگ به سرعت خود را در لايه‌هاي زيرين مو پخش مي‌كند و با نفوذ در آن شروع به روشن يا تيره شدن مي‌كند.

اما در همين حين ممكن است رنگ و مواد مورد استفاده ما آن قدر تركيبات آسيب رسان در خود داشته باشد كه در همان ابتداي كار كوتيكول را بسازد تا همين لايه نتواند وظيفه محافظتي خود را به درستي انجام دهد و در نهايت موها بعد از يك بار شستن سوخته، وز و كدر به نظر برسند. فر كردن و حالت دادن به موها با وسايلي مانند اتو و بابیليس هم در بلندمدت به كوتيكول موها آسيب مي‌رساند و این باعث می‌شود در انجام وظيفه خود دچار مشكل ‌شود.

نسخه موهاي شما دست ماست
از تمام اين حرف‌ها كه بگذريم بايد به قسمت راه‌حل برسيم. در مرحله اول بايد بدانيم كه در شروع مسير، تغذيه، حرف اول را مي‌زند. پيرو همان جمله معروف شما همان هستيد كه مي‌خوريد، بايد اضافه كنيم كه تغذيه ما از منابعي كه سرشار از ويتامين‌ها و پروتئين‌هاي مفيد براي تقويت موهاست، نقشي به مراتب پررنگ‌تر از ديگر روش‌ها دارد؛ پس در برنامه‌اي كه براي سالم‌سازي موهاي آسيب‌ديده خود تدارك ديده‌ايم نباید خوردن اين خوراكي‌ها را فراموش کنیم.

– ويتامين A: این ویتامین در رده‌بندي تاثير خوراكي‌ها در سلامت و زيبايي مو رتبه اول را دارد؛ پس با مصرف به اندازه اسفناج، هويج، فلفل دلمه‌اي، كدو حلوايي و گردو اين منبع موثر را فراموش نكنيد.

– غذاهاي دريايي: خوردن ماهي و ميگو براي موهاي آسيب‌ديده معجزه مي‌كند. اينها منابع سرشار از امگا3، آهن و ويتامين12 B هستند که در تقويت و رشد مجدد موهاي از دست رفته بسيار موثرند. خواص ماهي سالمون در ترميم موهاي آسيب‌ديده از ديگر ماهي‌ها بيشتر است.

– آش و حليم: خوردن غذاهايي كه با حبوبات و سبزي‌هاي مفيد تهيه شده است نقش بي‌نظيري در سلامت موهاي شما ايفا مي‌كند. حليم به خاطر گندم فراوان و آش‌هاي مختلف به دليل آميخته شدن با تمام خواص در مدت كوتاهي تاثيرات عجيبي باقي مي‌گذارد.

– سالاد: تا مي‌توانيد از اين خوردني خوشمزه با انواع چاشني‌ها استفاده كنيد. سالاد درست شده از برگ‌هاي سبز كاهو، اسفناج يا هر سبزي با برگ‌هاي سبز به علاوه ذرت و نخود سبز موهاي شما را از نو مي‌سازد. ويتامين‌های A و C اين سبزي‌ها در كنار آهن فراواني كه دارند معجزه خواهد كرد.

– پروتئين: اگر گياهخوار نباشيد نبايد منابع سرشار از پروتئين مانند گوشت قرمز و تخم‌مرغ را فراموش كنيد. اين غذا هر آنچه را که براي تقويت موهاي آسيب ديده خود لازم داريد مثل ويتامين وپروتئين  در خود دارد.

– چاي سبز: بيشتر ما به خوردن چاي سبز عادت نداريم؛ در حالي كه خواص آن در سالم نگه داشتن پوست و لايه‌هاي مهم تشكيل‌دهنده موهاي سر بسيار كمك مي‌كند. از طرفي درخشندگي و سلامت تارهاي موي شما هم تضمين خواهد شد.

 

آسيب‌های مو با نشانه‌هايي مثل موخوره، خارش سر، سوختگي پايين موها و وز شدن نمايان مي‌شود

 

اين ماسك‌ها را از دست ندهيد
حالا بعد از تغذيه، براي برگرداندن سلامت موها نوبت به خوراك آنهاست. در اين بخش با خوردني‌هاي ساده در منزل ماسك‌هايي معجزه‌گر از طبيعت تهيه كنيد و براي درمان موهاي آسيب‌ديده به كار ببريد.

– عسل و سركه سيب: براي تهيه اين ماسك يك چهارم فنجان عسل را با 10 قاشق غذاخوري سركه سيب مخلوط كنيد. قبل از رفتن به حمام ماسك را مانند شامپو روي موها ماساژ دهيد و بعد از گذشت 20 دقيقه موها را با آب گرم بشوييد.

– عسل و روغن‌زيتون: يك دوم فنجان عسل را با يك چهارم فنجان روغن تازه و خالص زيتون مخلوط كنيد. بهتر است ماسك به دست آمده را كمي با حرارت كتري یا  روي حرارت غيرمستقيم گرم كنيد تا تركيبات حسابي آميخته شوند. ماسك را به موها بزنيد و بعد از نيم ساعت با آب ولرم و شامپو خوب بشوييد.

– معجون موز و ماست: موز سرشار از روغن‌ها و موادي است كه براي سلامت موها مفید به نظر مي‌رسد. پس براي اين ماسك يك موز را بعد از حلقه حلقه كردن با پشت قاشق خوب له كنيد سپس يك چهارم ليوان ماست و يك قاشق روغن زيتون و عسل به آن اضافه كنيد و بعد از مخلوط شدن به مدت 30 دقيقه روي موهاي‌تان بگذاريد. اين ماسك را با شامپو و آب ولرم از روي موهاي خود پاك كنيد و استفاده از آن را هفته‌اي يك بار در برنامه خود قرار دهيد.

– شير و نارگيل: روغن نارگيل به تنهايي يا با مخلوط شدن در هر تركيبي براي ترميم موهاي آسيب ديده  با رنگ و ديگر اتفاق‌ها بسيار توصيه شده است. در تهيه اين ماسك هم نصف فنجان شير را با دو قاشق غذاخوري روغن نارگيل مخلوط كنيد و بعد از چند ثانيه گرم كردن آن روي بخار كتري، روي موها ريخته و بعد از 20 دقيقه خوب آبكشي كنيد.

– زيتون و تخم‌مرغ: دو ماده حيرت‌انگيز در ترميم و تقويت بافت موها كه در صورت استفاده مرتب از آن نتايج ماندگار و موثري از آن خواهيد ديد. 2 عدد تخم‌مرغ را با 4 قاشق روغن زيتون تركيب كنيد و روي موها خوب ماساژ دهيد. بعد از 30 دقيقه موها را با شامپو و آب گرم خوب آبكشي كنيد.

دست از سر اين موهاي زبان‌بسته ‌برداريد
از قديم مي‌گويند مشكلي نيست كه آسان نشود اما در مسير رسيدن به هر هدفي كه داريم بايد به اندازه كافي آگاهي و تجربه داشته باشيم. تمام بلاهايي كه بر سر موهاي سالم هر كدام از ما مي‌آيد دليلي جز استفاده از همين روش‌هاي غيرطبيعي و شيميايي براي رنگ و حالت دادن به آنها نيست.

 دكلره‌اي كه قرار است موها را از طبيعي‌ترين حالت و رنگ خود خارج كند، رنگي كه با تمام تركيبات شيميايي و آمونياك خود گاهي تا يك ساعت روي سر ما جا خوش مي‌كند، فرآيند فر كردن دائمي موهاي صاف كه با استفاده از مواد قوي انجام مي‌شود و از همه رايج‌تر استفاده از وسايل حرارتي مانند اتوهاي مو كه براي حالت دادن هر روزه موهاي ما روشن و خاموش مي‌شوند، تمامی اینها به موهای ما صدمه و آسیب وارد می‌کنند.

اگر نگاهي مختصر به تمام كارهايي كه در اين چند وقت با موهاي خود كرده‌ایم، بيندازيم متوجه مي‌شويم كه روش‌هاي مراقبتي و تقويتي ما يك دهم بلاهايي كه سر موهاي‌مان آورده‌ايم، نيست. موي طبيعي براي اينكه بتواند با تغييرات آني و مداوم كنار بيايد بايد از هر لحاظ تغذيه و تقويت شده باشد.

 

منبع:مجله سیب سبز

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین