تماس با ما خانه
RSS

استخوان‌ها مهم‌ترین و ضروری‌ترین اعضای بدن هستند چرا که هرچه قوی‌تر باشند، سلامت، تندرستی و تناسب اندام‌های بدن بیشتر تامین می‌شود. کارشناسان بهداشت و سلامت عمومی تاکید دارند که علاوه بر مصرف مقادیر کافی کلسیم در طول روز از طریق رژیم غذایی، راه‌ها و توصیه‌های دیگری نیز برای تقویت بافت استخوانی و بهبود سلامت این اعضای مهم وجود دارد.

 hhh1248

 5 گیاه مؤثر برای تقویت استخوان‌ها
1- اسفناج
با مصرف اسفناج از بیماری‌هایی از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان روده و بیماری‌های مفصلی می‌‌توان پیشگیری کرد‌. اسفناج یکی از گیاهانی است که ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای پیشگیری ابتلا به سرطان به سلطان گیاهان معروف است و طبق تحقیقات دانشمندان‌ در کاهش سرطان کولون، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان پروستات، سرطان حنجره حلق، سرطان مخاط رحم و سرطان گردن، سرطان مری و به ویژه سرطان ریه نقش والایی دارد‌.

 

اسفناج شامل مقدار زیادی کلسیم است که برای رشد و سلامت استخوان‌ها لازم است و از بروز پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و از این رو در دوران بارداری، شیردهی و خصوصاً در خانم‌های یائسه مفید است. اسفناج همچنین دارای انرژی بسیار پایینی است، به طوری که هر 100 گرم آن حاوی 10 کیلوکالری انرژی است. میزان فیبر خوراکی آن نیز 8.5 گرم در هر 100 گرم است که هم فیبر محلول و نامحلول دارد، بنابراین می‌تواند برای افراد با قند و چربی بالا مناسب باشد. اسفناج به خاطر برگ‌های تیره‌اش دارای چندین فایتوکمیکال مهم از جمله لیپوئیک است که به بازسازی آنتی اکسیدان ویتامین E و C می پردازد و به خاطر نقش مهمش در تولید انرژی می‌تواند عاملی موثر برای تنظیم قند خون باشد.

برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج وجود دارد، نباید آن را آب‌پز کرد‌. قرار دادن این سبزی هنگام شست و شو درون آب یا پختن آن به وسیله آب، موجب از بین رفتن خواص مفید و ویتامین‌های آن می‌شود، بنابراین بهترین راه حل آن است که اسفناج را تفت دهید‌.

2-تخم کتان
دانه‌های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌شوند.
تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

 

 
 

3- بادام
بادام محتوي مقدار زيادي چربي غير اشباع و بسياري از مواد مغذي است، از جمله: کلسيم و منيزيم. اين عناصر براي استحکام استخوان‌ها استفاده مي‌شوند. مقدار کلسيم در 25-20 عدد بادام بيشتر از 4/1 فنجان شير است. پس براي جلوگيري از پوکي استخوان يک منبع غني مي‌باشد. به طور کلي، بادام غني‌ترين منبع غير حيواني کلسيم است. استخوان‌ها و دندان‌هايتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقويت کنيد.

 

4- کلم بروکلی
کلسیم موجود در بروکلی به میزان کلسیم موجود در شیر است. در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند یا کمبود کلسیم دارند بسیار مفید است. با وجود این بدلیل وجود ویتامین D در شیر برای بیماران پوکی استخوان شیر منبع کلسیم بهتری است.کلم بروکلی غنی ترین منبع آهن در میان گیاهان بشمار می رود.

5- کنجد
کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم‌های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری‌های آرتریت روماتوئید دارد. علاوه بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل مهم هستند.

کلسیم نیز از املاح معدنی مهم موجود در کنجد است. نقش موثر کلسیم در کنجد باعث پیشگیری از کاهش توده‌ی استخوانی که در یائسگی یا بیماری‌های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می‌شود می‌گردد.

 

 
 

10 پیشنهاد مفید و موثر که رعایت آنها به تقویت استخوانها و حفظ سلامت این بافت در طولانی مدت کمک می‌کند. این 10 توصیه مفید عبارتند از:
• از مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی که دارای برگهایی به رنگ سبز تیره هستند و همچنین فرآورده‌های لبنی غافل نشوید چون این مواد غذایی سرشار از ویتامین D هستند و به طور شگفت آوری به تقویت استخوانها کمک می‌کنند.

• سیر و پیاز نیز منبع غنی از عنصر سولفور هستند که مصرف آن به استحکام استخوانها کمک می‌کند.

• از مصرف نوشیدنی‌های گازدار جدا پرهیز کنید. این نوشابه‌ها حاوی فسفر زیاد هستند و فسفر باعث می‌شود بدن کلسیم از دست بدهد بنابراین نوشابه‌های گازدار بیشتر به تضعیف بافت‌های استخوانی کمک می‌کنند.

• از مصرف مواد غذایی حیوانی و غنی از پروتئین به مقدار زیاد نیز خودداری کنید. این مواد غذایی نیز در کاهش سطح کلسیم در بدن نقش دارند و باعث می‌شوند بدن کلسیم از دست بدهد.

• مصرف قهوه و چای را کاهش دهید و در عوض یک لیوان شیر بنوشید. شیر غنی از کلسیم و سایر املاح تقویت کننده بافت استخوانی مانند ویتامین D، پروتئین مفید و پتاسیم است که به استحکام استخوانها کمک می‌کند.

• حتما به هر شکلی که می‌توانید فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید. بالا رفتن از پله‌ها، دویدن، بالا و پایین پریدن و انجام تمرینات ورزشی شبیه به وزنه برداری در تقویت استخوانها موثر است.

• اگر در طول روز به اندازه کافی از مواد غذایی حاوی املاح مفید برای استخوانها استفاده نمی‌کنید، مکمل‌ها را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید. قبل از مصرف هر مکمل یا ترکیب گیاهی حتما با یک متخصص مشورت کنید.

• هیچ وقت برای انجام بازی‌های ورزشی دیر نیست. فوتبال، بدمینتون و بسکتبال همگی به افزایش حجم عضلات و در نهایت به تقویت و سلامت استخوانها کمک می‌کنند. با این حال اگر این بازی‌های ورزشی شادی بخش را از جوانی آغاز کنید هرگز به پوکی استخوان مبتلا نخواهید شد.

• می‌توانید از گیاهان استخوان ساز در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. گیاه آلفا آلفا، علف جو، ریشه گیاه قاصدک، گزنه، جعفری از این گونه هستند.

• سحرخیز باشید و صبح روز حداقل 15 دقیقه در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار بگیرید تا ویتامین D به اندازه کافی در بدنتان تولید شود.

• سیگار و الکل را فراموش کنید چون هر دو در افت تراکم استخوانی و کاهش استخوانها نقش دارند.

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین