تماس با ما خانه
RSS

همیشه یکسری نکات و فوت و فن هایی برای پخت و پز وجود دارد که قطعا هر آشپزی روزی به آن ها نیاز پیدا می کند. نکاتی که آشپزی را برای عاشقانش دوست داشتنی تر و دل چسب تر می کند.

فوت و فن هایی که در این مطلب می خوانید، مواردی است که سرآشپزهای باتجربه از کشورهای مختلف گفته اند. این سرآشپزها، بهترین سرآشپزهای دنیا محسوب می شوند.

  hou14009

برای مهمانی های خاص سعی کنید تمام مواد آشپزی را از روز قبل آماده کنید

۱- به خاطر داشته باش. همه آنچه می خواهم بگویم درباره آماده کردن مقدمات پخت و پز است. برای رهایی از استرس موقع آشپزی در مهمانی های خاص، حتما از یک روز قبل مقدمات آشپزی تان را فراهم کنید تا موقع پخت و سرو غذا مانند یک ستاره بدرخشید. پائولادین (Pauala Deen)

۲- هرچه ماده مورد نظر برای پخت کوچک تر باشد، دمان پخت بیشتر می شود. برای مثال تافی های شکلاتی کوچک را با دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد تنها در چهار دقیقه می پزم! جیم لاهی (Jim Lahey)

۳- ادویه جات را در جای خشک، سرد و تاریک نگهداری کنید. آن ها را در قفسه بالای اجاق گاز قرار ندهید. رطوبت، نور و گرما باعث می شود که عطر و طعمشان را از دست بدهند. ریک ترامونتو (Rick Tramonto)

۴- همیشه آب مرغ یا گوشت باقی مانده از غذا را داخل ظروف پلاستیکی فریز کنید. با این کار، وقتی می خواهید یک سوپ یا یک خوراک خوشمزه درست کنید، ظرف را سریع از فریزر در می آورید و از آن استفاده کنید. چارلی تروتر (Charlie Trotter)

۵- اگر قرار است برای شخص مهمی آشپزی کنید- چه آن شخص رییستان باشد و چه برای یک تاریخ مهم می خواهید آشپزی کنید- هیچ وقت یک دستور جدید یا حتی یک ماده جدید را امتحان نکنید! مارکوس ساموئلسون (Marcus Samuelsson)

۶- همیشه پاستا را یک دقیقه کم تر از زمان پختی که روی بسته بندی آن نوشته شده بپزید. آن یک دقیقه را هم بگذارید برای زمانی که پاستا با سسش داخل تابه قرار است بپزد. ماریو باتالی (Mario Batali)

۷- بعد از اینکه کارتان با سیر تمام شد، قبل از اینکه دستانتان را بشویید، آن ها را به مدت ۳۰ ثانیه به یکی از ظروف استیلی که در آشپزخانه دارید، بمالید، سپس آن ها را بشویید. این کار باعث می شود بوی سیر از بین برود. جرارد کرافت (Gerard Craft)

۸- آب نمک! بله فقط آب نمک. مرغ را داخل آب نمک بخوابانید تا طعم بی نظیرش را تجربه کنید. گای فیِه ری (Guy Fieri)

۹- اگر موقع سرخ کردن متوجه شدید که به روغن بیشتری نیاز دارید، روغن را از لبه های تابه اضافه کنید. با این کار وقتی روغن به مواد داخل تابه که در حال سرخ شدن هستند می رسد، گرم شده است. آنیتا لو (Anita Lo)

مرغ را داخل آب نمک بخوابانید تا طعم بی نظیرش را تجربه کنید

۱۰- زمانی که قرار است چیزی را زیاد سرخ کنید، آن را با یک انبر دسته بلند به مدت پنج ثانیه داخل روغن داغ تابه نگه دارید. این کار باعث می شود که آن غذا شکل ظاهری اش را از دست ندهد و به کف تابه یا به غذاهای دیگری که در تابه هستند نچسبد. مایکل سیلاکیس (Micheal Psilakis)

۱۱- برای داشتن یک سس غنی، کرمی شکل و سالم، نیمی از مقدار سس مایونز موجود در دستور تهیه را با ماست چکیده جایگزین کنید. الی کریگر (Eli Krieger)

۱۲- زمانی که می خواهید سبزی خرد کنید، مقداری نمک روی سطح کارتان بریزید. این عمل باعث می شود موقع ریزکردن، سبزی ها به اطراف پراکنده نشوند و به پرواز درنیایند. جوان چانگ (Joanne Chang)

۱۳- برای درست کردن یک ساندویچ همه چیز تمام، سس مایونز را روی نان ساندویچ از یک گوشه تا گوشه دیگر آن بمالید. به عبارت دیگر سس را روی همه قسمت های نان بمالید. بعضی ها سس را فقط وسط نان می مالند. در صورتی که هر لقمه از ساندویچ باید حاوی سس باشد تا بشود آن را یک ساندویچ واقعی به حساب آورد. روی چوی (Roy Choy)

۱۴- همیشه گوشت قرمز و گوشت ماهی را به طور یکنواخت طعم دار کنید. به عنوان مثال، نمک و فلفل را با نمکدان به طور یکنواخت همه جای آن ها بریزید. این کار از تجمع بیش از اندازه طعم دهنده ها در قسمتی از گوشت و فقدان آن ها در قسمت های دیگر جلوگیری می کند. ماری دامونت (Mary Dumont)

۱۵- برای گرفتن نتیجه بهتر در پخت و پز، کره و تخم مرغ را یک شبانه روز قبل از پخت، از یخچال درآورید تا به دمای محیط برسند. اینا گارتن (Ina Garten)

۱۶- برای درست کردن یک شام راحت و سریع، سس هایی را که از غذاهایتان باقی می ماند، داخل قالب یخ بریزید و آن ها را فریز کنید. قالب های سس، ره راحتی داخل تابه روی حرارت تبدیل به یک سس خوشمزه می شوند. دیوید بورک (David Burke)

۱۷- وقتی که می خواهید کوفته یا کوکو درست کنید، خیلی مهم است که بدانید طعم آن بعد از پخت چطور خواهدشد؛ بنابراین، مقداری از آن را در یک تابه کوچک بپزید و سپس بچشید تا مطمئن شوید، طعمش همانی است که می خواهید. ایساک بکر (Issac Becker)

۱۸- به جای اینکه مرغ را کباب کنید، چند عدد پیاز را به صورت تکه های بزرگ خرد کنید و آن ها را داخل یک تابه یا قابلمه با مقداری روغن قرار دهید، سپس مرغ را روی آن ها بگذارید. با این کار، پیاز جذب آب مرغ می شود. بعد از سرخ شدن مرغ، آن را از قابلمه یا تابه خارج کنید. مقداری آب مرغ یا آب، داخل قابلمه بریزید و با حرارت بالا به مدت سه دقیقه یک سس خوشمزه برای سرو کردن همراه مرغ آماده کنید. دونالد لینک (Donald Link)

همیشه به اندازه کافی زمان بگذارید و دستور تهیه غذا را قبل از آماده کردنش به دقت بخوانید

۱۹- بعد از اینکه دانه های ذرت را از بلال پخته جدا کردید، با پشت چاقو، دوباره روی بلال بکشید تا شیر باقیمانده در بالا خارج شود و طعم بی نظیری به غذاش شما بدهد. بلال را روی سطح کار قرار داده و با یک چاقوی تیز به صورت افقی دانه های آن را جدا کنید. حالا پشت چاقو را روی بلال روی قسمت های بدون دانه آن بکشید تا شیر داخل آن ها خارج شود. کری سیمون (Kerry Simon)

۲۰- همیشه به اندازه کافی زمان بگذارید و دستور تهیه غذا را قبل از آماده کردنش به دقت بخوانید. جان بِش (Jhon Besh)

۲۱- دستورات غذا فقط یک راهنما هستند. کتاب مقدس که نیستند! پس با خیال راحت مواد لازم آن ها را با مواد ساده تری که خودتان دوست دارید، عوض کنید. اگر عاشق آویشن هستید و از نعنا خوشتان نمی آید، خب از آویشن استفاده کنید!  الکس سیدل (Alex Seidel)

۲۲- وقتی میهمانی بزرگی دارید، سس را روی سالادتان نریزید. آن را کنار سالاد قرار دهید تا میهمانان خودشان آن را روی سالادشان بریزند. یک بار به خاطر همین موضوع کلی سالاد سسی روی دستم ماند و مجبور شدم آن ها را دور بریزم! مارک فورجیون (Marc Forgion)

۲۳- همیشه به آشپزهایی که در منزل آشپزی می کنند نصیحت می کنم که اگر فکر می کنید مقدار کافی نمک به غذا اضافه کرده اید، مقدارش را دو برابر کنید! گراند آچاتز (Grand Achatz)

۲۴- برای له کردن سیر، آن را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و با پشت چاقو آن را له کنید. این کار باعث می شود که میز کار و چاقویتان بوی سیر نگیرند. لونت توروندل (Laurent Tourondel)

۲۵- تا جایی که می توانید آشپزی کنید احتیاج نیست درباره اش کتاب بخوانید و مطالعه کنید. فقط زیاد بپزید تا تجربه کسب کنید. ماساهارو موریموتو (Masaharu Morimoto)

۲۶- مِرینت کردن (مزه دار کردن) گوشت با مرکبات باعث می شود که کاملا ترد و خوشمزه شوند. اگر مرکبات دوست دارید، همراه کردن مقداری آب لیمو یا آب پرتقال، همیشه بهترین راه برای داشتن یک بشقاب غذای گوشتی خوشمزه است. تیم لاو (Tim Love)

۲۷- برای درست کردن سس سالاد، ابتدا نمک را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید. این کار باعث می شود زمانی که به آن سرکه اضافه می کنید، سس شما ترد بماند. پل لیبرانت (Paul liebrandt)

زمانی که می خواهید سبزی خرد کنید، مقداری نمک روی سطح کارتان بریزید

۲۸- بعد از اینکه سبزیجات را از آب داغ بیرون آوردید، آن ها را داخل آب یخ فرو کنید. این کار باعث می شود سبزیجات تغییر رنگ ندهند. ماریا هینس (Maria Hines)

۲۹- پدربزرگم این نکته را به من یاد داد: بعد از اینکه پاستا را آبکشی کردید، همان طور که داغ است مقداری پنیز پارمسان رنده شده را همراه با سس مورد نظرتان روی آن بریزید. این عمل باعث می شود سس به پاستان بچسبد و طعم بی نظیری پیدا کند. جیادا دِ لورنتیس (Giada De Laurentiis)

۳۰- اگر ریحان تازه را مانند گُل داخل آب قرار دهید، بهتر، سرحال تر و در مدت زمان بیشتری در خانه می ماند. الیزابت پروت (Elisabeth Prueitt)

۳۱- قبل از اینکه غذا را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید، حتما آن را بچشید. خیلی تعجب می کنم وقتی می بینم بعضی ها طبق دستور، غذا را درست می کنند ولی قبل از سرو، آن را نمی چشند که ببینند آیا نمک، فلفل یا ترشی غذایشان اندازه است یا نه! برد فارمری (Brad Farmerie)

۳۲- ماهی را خیلی ساده طعم دار کنید. آن را با احترام بپزید! طعم ماهی باید همانی باشد که شما می خواهید. وقتی آن را سرخ کردید، مقداری لیموی تازه روی آن بریزید و سرو کنید. طعم بهشتی لیمو و ماهی در کنار هم غیرقابل انکار است. ریک مون (Rick Moonen)

۳۳- اگر می خواهید گل کلم بپزید، مقداری شیر و نمک به آب آن اضافه کنید تا همچنان سفید باقی بماند، سپس آن را داخل آب یخ فرو کنید تا پختش متوقف شود. مایکل وایت (Micheal White)

۳۴- با یک فهرست بلندبالا به خرید نروید! بهتر است وارد فروشگاه یا مغازه شوید و ببینید کدام مواد خوب به نظر می رسند و دوست دارید آن ها را تهیه کنید، سپس فهرستتان را آماده کنید. الکس گارناچلی (Alex Guarnaschelli)

۳۵- وقتی می خواهید کباب درست کنید، یک ساعت قبل گوشت را از فریزر بیرون آورید تا به دمای محیط برسد. جفری زاکاریان (Geoffrey Zakarian)

۳۶- همیشه چیزی را که می خواهید بپزید، اندازه بگیرید. مخصوصا برای تهیه خمیر کیک و شیرینی. این قضیه یکی از اساسی ترین نکات آشپزی است. فرانسوا پایارد (Francois Payard)

۳۷- اگر زمان کافی برای خواباندن مرغ در آب نمک ندارید، یک راه ساده و سریع پیشنهاد می کنم: یک ساعت قبل از پختن مرغ، مقدار زیادی نمک روی مرغ و داخل مرغ بمالید، سپس با دقت آن را خشک کرده و کباب کنید. این کار، برشته شدن پوست مرغ و طعم خوب آن را بعد از پخت تضمین می کند. دیوید میرس (David Myres)

۳۸- همان طور که برای اطمینان از پختن کیک، یک خلال دندان وسط آن فرو می برید، برای ماهی، انواع گوشت و سبزیجات هم همین کار را انجام دهید. خلال دندان، اسلحه سری من است! آن را در آشپزخانه ام برای اطمینان از پخت هر چیزی که می پزم، استفاده می کنم. دانیل هام (Daniel Humm)

۳۹- نکاتی برای سرو کردن کیک:
۱- صبر کنید کیک به دمای محیط برسد، سپس آن را سرو کنید.

۲- هرگز کیک را تا بیست دقیقه بعد از آماده شدنش، برش نزنید. این کار باعث می شود کیک به سرعت خشک شود.

۳- لزوما نباید خمیر فوندانت (یک نوع خمیر مخصوص شیرینی پزی) را بخورید.خمیر فوندانت واقعا زیباست، اما اگر می خواهید یک لقمه شکرخالص بخورید، خمیر را کنار بزنید و کیک را بدون آن بخورید. داف گلدمن (Duff Goldman)

۴۰- برای اینکه تا آنجایی که امکان دارد آب لیمو را بگیرید، یک دقیقه قبل از آب گیری، آن را در کف دستتان بگیرید و فشار دهید. (نگویید من گفتم، ولی ۱۵- ۱۰ ثانیه آن را داخل مایکروفر قرار دهید!) پاتریشیا یو (Patricia Yo)

۴۱- برای درست کردن یک سوپ سبزیجات عالی، قبل از اضافه کردن هر نوع مایعاتی، داخل سوپ، هویج، پیاز، فلفل و گوجه فرنگی را در مقداری کره یا روغن تفت دهید. این کار طعم سوپ را فوق العاده می کند. شان هرگات (Shaun Hergatt)

۴۲- وقتی آشپزی تان تمام شد، اول ظرف ها و محیط کارتان را تمیز کنید، بعد بگذارید و بروید. (شاید به نظر خیلی مهم نباشد، ولی واقعا مفید است.) ریک بِیلس (Rick Bayless)

۴۳- یک لباس راحت بپوشید، موسیقی مورد علاقه تان را بگذارید و از زمانی که در آشپزخانه در حال آشپزی می گذرانید، لذت ببرید. کِلِر رابینسون (Claire Robinson)

هنگام آشپزی لباس راحت بپوشید، موسیقی مورد علاقه تان را بگذارید تا از آشپزی کردن لذت ببرید

۴۴- زیاد به خودتان سخت نگیرید. اشتباهاتی که در حین آشپزی رخ می دهند، می توانند به بهترین دستورهای غذایی تبدیل شوند. آسان بگیرید! سانی اندرسون (Sunny Anderson)

۴۵- نیمرو را به روش اسپانیایی درست کنید:
مقداری روغن زیتون باکیفیت داخل تابه بریزید تا داغ شود. قبل از اینکه تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید، کفگیر را داخل روغن قرار دهید تا داغ شود (البته اگر کفگیر فلزی باشد). این کار باعث می شود تخم مرغ به کفگیر نچسبد، سپس تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید تا لبه آن برشته شود. کفگیر فلزی را داخل روغن داغ تابه قرار دهید تا داغ شود. تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید تا لبه آن برشته شود، سپس آن را با کفگیر داغ از تابه خارج کنید. ژوزه اندرس (Jose Andres)

۴۶- وقتی دستور غذا یا دسر، از شما پوست لیموی رنده شده می خواهد، به جای اینکه پوست لیمو را در یک کاسه جداگانه رنده کنید، رنده را روی رف موادتان قرار داده و همان جا پوست لیمو را روی مواد رنده کنید. بوی خوش مرکبات که داخل ظرف پخش می شود، عطر و طعم دلپذیری به غذا یا دسر می دهد. پیچت اونگ (Pichet Ong)

۴۷- همیشه از روغن خوب و باکیفیت در پخت و پز استفاده کنید. قبل از مصرف روغن، آن را بچشید و بو کنید. اگر روغن به تنهایی مزه خوبی نداشته باشد، قطعا در غذا هم طعم خوبی پیدا نخواهدکرد. میل برنستین (Michelle Bernstein)

۴۸- با کسانی آشپزی کنید که دوست دارند آشپزی یاد بگیرند یا بلدند چطور آشپزی کنند. لورنت گرس (Laurent Gras)

۴۹- برای له کردن سیر، آن را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و با پشت چاقو آن را له کنید. این کار باعث می شود که میز کار و چاقویتان بوی سیر نگیرند. لورنت توروندل (Laurent Tourondel)

۵۰- موقع آشپزی دقت کنید که دسته تابه را از خودتان دور نگه دارید که در حین پخت و پز به آن ضربه نزنید، چون باعث می شود مقداری از غذا روی اجاق گاز بریزد. این اتفاق بارها رخ داده است. جاناتان وکسمن (Jonathan Waxman)

۵۱- برای ایمنی بیشتر، یک عدد چوب پنبه روی نوک تیز چاقو فرو کنید، سپس آن ها را داخل کشو یا کمد قرار دهید. جوزپه تنتوری (Giuseppe Tentori)

۵۲- برای اینکه پوست ماهی موقع سرخ شدن برشته شود، تکه های ماهی را به مدت چند دقیقه روی حوله کاغذی قرار دهید، طوری که طرف دارای پوست آن روی حوله قرار بگیرد. (حوله کاغذی رطوبت پوست ماهی را می گیرد)، سپس آن را ابتدا از قسمت پوست دارش داخل تابه حاوی روغن یا کره با حرارت متوسط سرخ کنید. گوویند آرمسترانگ (Govind Armstrong)

۵۳- پیاز را داخل یک تابه بدون روغن روی حرارت متوسط خیلی سریع سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. با این روش، پیاز هم خیلی سریع و هم خیلی زیبا سرخ خواهدشد. مایکل مینا (Michael Mina)

۵۴- برای اینکه موقع خردکردن پیاز، تکه های آن از هم جدا نشود، ریشه پیاز را جدا نکنید. ابتدا سر پیاز را جدا کرده و سپس آن را پوست بگیرید. به صورت افقی دو تا سه برش روی پیاز بزنید. حالا به صورت عمودی چند برش روی آن بزنید. ریشه پیاز را با دست نگه دارید، سپس آن را خرد کنید. جین رابرت دِ کاول (Jean- Robert de Cavel)

همیشه پاستا را یک دقیقه کم تر از زمان پختی که روی بسته بندی آن نوشته شده بپزید

۵۵- زمانی که می خواهید پاستا بپزید، همیشه حدود ۱٫۴ یا ۱٫۳ پیمانه از آب پاستا را درست قبل از اینکه آن را آب کشی کنید، نگه دارید. وقتی که سس مورد نظرتان را به پاستا اضافه کردید، آب پاستایی را هم که کنار گذاشته بودید، اضافه کنید. این کار باعث می شود سس با پاستا آمیخته شود و نشاسته داخل آب پاستا حالت کرمی شکلی به پاستا بدهد. این نکته را یکی از دوستان ایتالیایی ام به من گفته بود و من از آن روز تا به حال هیچ وقت این عمل را نادیده نگرفته ام. این کار باعث می شود پاستای شما با پاستاهای دیگر متفاوت باشد. نایجلا لاسون (Nigella Lawson)

۵۶- همیشه آشپزی تان را با یک تابه داغ شروع کنید. کَت کورا (Cat Cora)

۵۷- اگر قرار است سیر را سرخ کرده و تفت دهید، بهتر است آن را خرد کرده تا اینکه رنده کنید. با این کار احتمال سوختنش کمتر می شود. آرتی سکورا (Aarti Sequeira)

۵۸- اگر از فلفل برای تند کردن طعم غذایتان استفاده می کنید، برای کم کردن تندی آی که فلفل به غذایتان می دهد، دانه های داخل آن را با چهار حرکت جدا کنید:

از سمت راست فلفل شروع کنید و با چاقو به صورت افقی قسمت کناری آن را جدا کنید. دقت کنید که ریشه فلفل و دانه های داخل آن دست نخورده باقی بمانند. فلفل را بچرخانید و همین کار را با قسمت دیگر آن انجام دهید. وقتی چهار طرف فلفل را جدا کردید، ریشه و دانه های آن را دور بریزید. دین فیه رینگ (Dean Fearing)

۵۹- برای پختن استیک اول آن قسمتی را که لایه نازکی از چربی دارد، سرخ کنید. این کار باعث می شود طعم خوب چربی گوشت تا انتهای پخت به خورد استیک برود.

از گوشتی استفاده کنید که یک لایه نازک چربی اطراف یکی از لبه هایش داشته باشد. گوشت را از قسمتی که چربی دارد، با یک انبر داخل تابه قرار دهید. وقتی چربی آب شد، گوشت را به طور کامل داخل تابه قرار داده و سرخ کنید. آلِن دوکاس (Alain Ducasse)

منبع : ماهنامه همشهری تندرستی

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین