تماس با ما خانه
RSS
از نظر پیشگیری و درمان، مهم‌ترین اقدامی که می توانید انجام دهید، حفظ سطوح قند خون در محدوده هدف سالم است.

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا باشید، تردیدی وجود ندارد که با عوارض ناشی از سطوح بالای قند خون آشنا هستید. یکی از این عوارض رتینوپاتی دیابتی است.

پیشگیری از نابینایی دیابتی

رتینوپاتی به واسطه آسیب دیدن شبکیه چشم رخ می دهد و شایع‌ترین دلیل نابینایی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می شود.

از نظر پیشگیری و درمان، مهم‌ترین اقدامی که می توانید انجام دهید، حفظ سطوح قند خون در محدوده هدف سالم است. اما فراتر از آن، پژوهش ها نشان داده اند که چند اقدام دیگر می توانند محافظت هرچه بیشتر را امکانپذیر کنند.

تاورین

تاورین (Taurine) فراوان‌ترین اسید آمینه در شبکیه چشم است و پژوهشگران بر این باورند که کمبود آن به انحطاط گیرنده نور منجر می شود. بدن می تواند این اسید آمینه را تولید کند، از این رو هرگز به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته نشده است.

با این وجود، پژوهشگران کشف کرده اند که سطوح بالای قند خون به صورت مزمن موجب تهی شدن از تاورین در افراد مبتلا به دیابت های نوع ۱، نوع ۲، و بارداری می شود.

رتینوپاتی به واسطه آسیب دیدن شبکیه چشم رخ می دهد

چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده اند که تاورین آهنگ توسعه رتینوپاتی را کند می کند، واکنش های منفی که در سلول های شبکیه رخ می دهند را تضعیف می کند و از انحطاط سلول های شبکیه پیشگیری می کند.

در این مرحله، حداقل از نظر رتینوپاتی هیچ گونه مطالعه انسانی صورت نگرفته است. اما خبر خوب این است که تامین تاورین مورد نیاز در بیماران مبتلا به دیابت نشان داده است که سوخت و ساز گلوکز و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، از این رو می تواند روشی برد/برد برای شما باشد.

دوز پیشنهاد شده برای استفاده از مکمل از ۱٫۵ تا ۳ گرم در روز بوده است.

لوتئین و زاکسنتین

آسیب اکسیداتیو بخش مرکزی شکل گیری و پیشرفت رتینوپاتی محسوب می شود و این زمانی است که دو آنتی اکسیدان لوتئین و زاکسنتین برخی فواید جالب توجه خود را ارائه می کنند.

طی یک مطالعه مشخص شد بیماران مبتلا به دیابت که روزانه و به مدت ۳۶ هفته ۱۰ میلی گرم مکمل لوتئین دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی بهبود قدرت بینایی خود را تجربه کردند. در مطالعه ای دیگر، به بیماران ترکیبی از ۶ میلی گرم لوتئین و ۰٫۵ میلی گرم زاکسنتین داده شد و در نهایت نتایج مثبت مشابهی کسب شد: برخی جنبه های بینایی بهبود یافت.

این آنتی اکسیدان ها نه تنها به روند درمان کمک می کنند، بلکه برخی آزمایشات نشان داده اند که در درجه نخست می توانند از ابتلا به رتینوپاتی پیشگیری کنند.

آنتی اکسیدان های ترکیبی/ کوآنزیم Q10

طی یک مطالعه پژوهشگران به بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی یک مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی حاوی پیکنوگنول ۵۰ میلی گرم، ویتامین E 30 میلی گرم و کوآنزیم Q10 20 میلی گرم، به شکل یک قرص در روز و طی شش ماه دادند. و نتایج امیدبخش بودند…

هم استرس اکسیداتیو و هم ضخامت ماکولای مرکزی به طور قابل توجهی کاهش یافته و قدرت بینایی کلی بیماران بهبود یافت.

مطالعه ای دیگر با حضور سه گروه از بیماران مبتلا به دیابت که به صورت تصادفی دسته بندی شده بودند، انجام شد. به گروه اول روزانه کوانزیم Q10 400 میلی گرم داده می شد؛ به گروه دوم یک مکمل آنتی اکسیدان ترکیبی (لوتئین، ویتامین C، زاکسنتین، ویتامین E، روی) داده می شد و گروه سوم دارونما دریافت می کردند. بار دیگر نتایج امیدبخش بودند…

دو گروهی که کوآنزیم Q10 و مکمل ترکیبی مصرف کرده بودند بهبود قابل توجه در توانایی سرکوب استرس اکسیداتیو و عادی سازی وضعیت آنتی اکسیدانی را نشان دادند، که به معنای دستیابی به تعادل اکسیدان ها/آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از آسیب بیشتر بود.

منبع:asriran.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین