تماس با ما خانه
RSS

برای برخی از افراد مهم نیست شب ها کامل و درست نخوابند. اما این روند در طولانی مدت موجب بروز بدخوابی و بی خوابی هایی می شود  که در زندگی روزانه آنها تاثیر منفی دارد. این مشکل در اصطلاح روانشناسی «محرومیت از خواب» نامیده می شود. خوابیدن درست به خلاقیت و خوش‌خلقی و انرژی بیشتر افراد کمک می کند.

برخی از نشانه های محرومیت از خواب را در ادامه نام برده ایم. اگر این موارد را دارید، در ساعات و کیفیت خواب خود تجدید نظر کنید.

 hhh1095

نداشتن توانایی برای مدیریت استرس
محرومیت از خواب بر آستانه تحمل شما تاثیر مستقیم دارد. هر چه قدر کمتر خوابیده باشید، تحمل شما در برابر مشکلات و هیجانات منفی در طول روز کمتر خواهد بود. با کوچک ترین تحریکاتی واکنش منفی نشان می دهید و این بر فشار زندگی و فشار مشکلات می افزاید. جالب است که خودِ استرس هم موجب بی خوابی می شود.

حافظه تان درست کار نمی کند
پس از یک شب بی خوابی، نمی توانید از حافظه خود به درستی استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، خواب عمیق و درست ارتباط و اتصال عصب ها به سلول ها را تسهیل می کند. هر چه کمتر بخوابید اتصال کمتری میان سلول ها برقرار خواهد بود.

نداشتن توانایی برای تمرکز
اگر درست نخوابید، نمی توانید حتی روی مسایل ساده و عادی هم تمرکز کنید. آنهایی که شب امتحان بیدار می مانند باید بدانند بزرگ ترین ظلم را در حق خود انجام می دهند زیرا عدم تمرکز موجب می شود نتوانند از همه دانش خود به درستی استفاده کنند.

داشتن احساس گرسنگی دایمی
در بدن افرادی که شب درست نمی خوابند، هورمون حس گرسنگی بیشتر ترشح و باعث می شود تا بیشتر زمان خود را به خوردن سپری کنند. حتی هورمونی که احساس سیری را به آنها القا می  کند نیز بسیار کمتر در بدنشان ترشح می شود. افرادی که دچار «محرومیت از خواب» هستند به غذاهای شور یا خیلی شیرین بیشتر تمایل دارند.

عدم توان برای تعیین چشم‌انداز (هدف)
«محرومیت از خواب» در تصمیم گیری ها و آینده نگری افراد نیز تاثیر منفی دارد. محققان ادعا می کنند نورون های عصبی افرادی که از این مشکل خواب رنج می برند، رویدادهای زندگی را به طور کامل و درست به مغز فرد منتقل نمی کنند و همین موجب می شود تا دیدگاه  او و چشم اندازی که باید برای آینده اش داشته باشد، منطقی و اساسی نباشد.

عدم توان برای تصمیم گیری
REM کمک می کند تا مغز، اطلاعاتی که در طول  روز کسب کرده است را در ذهن پردازش کند و این پروسه برای بازسازی نورون های مغز لازم هستند. هنگامی که درست نمی خوابید و از محرومیت خواب رنج می برید، نورون های عصبی در کورتکس مغز آسیب می بینند. این قسمت از مغز مسوول تصمیم گیری و کنترل امیال و خواسته ها است.

عدم توانایی در کشف مهارت ها
دانشمندان اعلام کرده اند کسی که یک شب نخوابد همانند کسی است که مخدر یا الکل مصرف کرده است. نمی تواند از همه مهارت و بهره هوشی خود استفاده کند. حتی سرعت واکنش های او نیز کاهش پیدا می کند.

مشکل پیدا کردن در ارتباط با آدم ها
کسی که محرومیت از خواب دارد، علاوه بر عدم تمرکز، حافظه پراکنده و  استرس های دایمی، نمی تواند با دیگران هم ارتباط درستی برقرار کند و دایم از یک احساس به احساس دیگر تغییر موضع می دهد. این آدم ها به اصطلاح، مودی هستند و این مساله نه تنها برای خودشان که برای اطرافیان نیز ناراحت کننده خواهد بود.

بروز مشکلات پزشکی
محرومیت از خواب نه تنها در زندگی و روحیه و اعصاب انسان تاثیر منفی می گذارد، بلکه موجب بالا رفتن فشار خون، کاهش دمای بدن و تپش های دایمی قلب می شود. حتی شاید بیمار نتواند میزان قند خون خود را نیز مداوا کند.

عصبانیت های ناگهانی و بزرگ جلوه دادن مشکلات
افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند در برابر مشکلات واکنش های افراطی نشان می دهند. آنها خیلی سریع برافروخته می شوند و حتی مسایل ساده هم می تواند تا حد مرگ آنها را عصبانی کند. این افراد به افسردگی و گوشه نشینی تمایل بسیاری دارند و نمی توانند به راحتی دیگران را درک و با آنها همدردی کنند.

میگرن
افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند احتمال زیادی دارد که به میگرن مبتلا شوند.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین