تماس با ما خانه
RSS

برقراری تعادل در زندگی خانوادگی به نوعی هنر قلمداد می‌شود به خصوص ارتباط با فرزندان که نیازمند دانش روانشناختی است ، بیایید در این مورد بیشتر بدانیم .
ra4-4811
در اینجا به ۱۰مهارتی که اعتقاد ما ن می‌تواند روابط شما را با فرزندانتان متحول کند، اشاره می‌کنیم:

۱. نقاط قوت فرزند خود را بازشناسید.
از آنها بهره ببرید تا احساس ارزشمند بودن در او شکل گیرد که در نهایت به او کمک می‌کند تا اعتماد به نفسش تقویت شود و موانع زندگی را پشت سر بگذارد. چنانچه شایستگی‌های کودک مد نظر گرفته شود و آسیب نبیند، پیش از پیش مشتاق شنیدن و درک توصیه‌های شما خواهند بود.

۲. تاثیر تنبیه هرگز به پای تشویق و پاداش نمی‌رسد.
به جای آنکه بر نقاط ضعف فرزندتان متمرکز شوید، زمینه‌ی بروز و پرورش استعدادهای بالقوه‌ی او را فراهم آورید. هنگامی که فرزندتان را تشویق می‌کنید، او را در جهت کشف استعدادهایی که می‌تواند کمبودهایش را جبران سازد، سوق داده‌اید.

۳. از واکنش‌های احساسی منفی به شدت اجتناب کنید.
واکنش‌های احساسی منفی همانند خشم، سرزنش و تمسخر ، چنانچه فرزندتان مشکلی در کنترل خود دارد، منفی‌نگری‌های شما بر وخامت اوضاع می‌افزاید. برای تذکر از پیشنهادات کوچک و لحن ملایم استفاده کنید.

۴.فرزندانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید.
چنانچه کودکی تصور کند خواهر یا برادرش بر او ارجحیت دارند، چنان حس رقابتی در او پدید می‌آید که تا آخر عمر گریبانگیرش خواهد بود و مشکلات عدیده‌‌ایی را در خانواده پدید خواهد آورد. این احساس را در فرزندانتان پدید آورید که عشق یکسانی به همه‌ی آنها دارید.

۵. در صورت لزوم طلب یاری نمائید.
زندگی با فرزند پیچ و خم های فراوانی دارد. درک جنبه‌های منفی شیوه‌های پرورش فرزند و طلب توصیه‌های حرفه‌ایی در صورت لزوم مؤید و متضمن سلامت روانی شماست و کمک می‌کند تا از تجربه‌ی بزرگ‌کردن فرزندتان لذت ببرید.

 

فرزندان نیازمند توجهات مثبت هستند.

 

۶. فرزندان نیازمند توجهات مثبت هستند.
چنانچه فرد از خانواده توجهات مثبت دریافت نکند، درصدد دریافت توجهات منفی بر خواهد آمد. زیرا به هر جهت، توجه توجه است، حتی توجه منفی و البته هر توجهی بهتر از نادیده انگاشته شدن است. به یاد داشته باشید که با فرزند خود ارتباط برقرار کنید. عشق و توجه فوق‌العاده‌ترین مرهم هستند.

۷. بر استفاده‌ی فرزندتان از اینترنت نظارت داشته باشید.
دسترسی کودکان به محیط‌های مجازی گاه می‌تواند خطرآفرین باشد. برنامه‌هایی که اجازه‌ی مشاهده‌ی سایت‌های بازدید شده یا نظارت بر چت‌های صورت پذیرفته را به والدین می‌دهد، بر روی کامپیوتر او نصب کنید.

۸. بپذیرید که زمانه عوض شده است.
استراحت‌ها و تنبلی‌های صبح‌ روزهای تعطیلِ شما جای خود را به بازی فوتبال و تک‌نوازی‌های هنرمندانه داده‌اند. با این وجود به خاطر داشته باشید که باید زمانی را نیز با یکدیگر سپری کنید، قرارهای شبانه یا آخر هفته با خانواده برای حفظ روابط از اهمیت ویژه‌ایی برخوردارند.

۹. یک مثال و نمونه‌ی خوب باشد.
تصور کنید که فرزندان شما یک دستگاه کپی کوچک هستند که هر آنچه شما انجام می‌دهید عینا تقلید خواهند کرد. چنانچه رفتار نامناسبی از خود نشان دهید، به آنها اجازه می‌دهید که همانند شما رفتار کنند. رفتارهای خودتان را بازبینی و مرور کنید اما نه در مقابل فرزندانتان.

۱۰. هرگز، فرزند خود را رها نکنید!
تمام مشکلات فرزند شما با خوش خلقی، حسن نیت و پشتکار قابل حل است. حتی سرکش‌ترین نوجوانان نیز با حمایت‌های والدین می‌توانند به فوق‌العاده ترین و موفق‌ترین افراد بدل شوند.
رمز و رازهای آینده‌ی فرزندتان و چگونگی تاثیر شما بر آنها تمام ماهیت زندگی خانوادگی را تشکیل می‌دهد. تمام توان خود را به کار گیرید، آرامش خود را حفظ کنید و از میدان بازی خارج نشوید. نتیجه و لذتی که به دست خواهد آمد، متحیرتان می‌کند و پاداش شماست.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین