تماس با ما خانه
RSS

به نظر می رسد زندگی در سن و سال پایین بدون آنکه نقش زیادی در آن داشته باشیم برایمان اتفاق می افتد. اما کم کم مسئولیت زندگی از والدین به ما منتقل می شود و از این نقطه به بعد، تصمیمات و شرایط خودمان است که بر زندگی ما تسلط پیدا می کند. این دو با رابطه ی تنگاتنگی که با یکدیگر دارند، عامل تعیین کننده ی بسیاری از اتفاقاتی هستند که در زندگی ما رقم می خورند.

ra4-5242

ما اغلب می بینیم افراد موفق چگونه شانس خودشان را رقم می زنند. آنها در واقع وقتی کار به ریسک پذیری و خلق و بهره برداری از فرصت ها به میان می آید تصمیمات هوشمندانه تری می گیرند. به این ترتیب می توان گفت موفقیت شما در زندگی شخصی و شغلی، در درجه ی اول تابع تصمیمات هوشمندانه ای است که در زندگی خود اتخاذ می کنید.

هر تصمیمی که می گیرید تماماً بر اساس افکار و احساسات خود شماست؛ اینکه مغزتان تجربیات، رویدادها و اطلاعاتی که از منابع مختلف دریافت می کند را برای نتیجه گیری چگونه پردازش می کند. به این ترتیب پیدا کردن شیوه هایی که با استفاده از آنها می توانید تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید چندان هم پیچیده نیست. نحوه ی کار از این قرار است:

حواستان متوجه لحظه باشد
خیلی از خاطرات همه ی ما به لحظاتی مربوط می شود که تأثیر زیادی روی روند زندگی ما گذاشته اند. در زندگی هر کسی چندین تجربه شبیه این می تواند وجود داشته باشد. اگر فرد در این لحظات حواسش متوجه همان لحظه نباشد، فرصت ها از کنارش رد می شوند و او حتی ممکن است هیچ وقت متوجه فرصتی که از دست داده است نشود. اگر در لحظه های سرنوشت ساز زندگی خود، فرصت را از دست داده بودید الان کجا بودید؟ این سؤال تفکر بر انگیزی است.

به شم درونی خود اعتماد کنید
در همان نمونه ی بالا، اگر در چنین لحظاتی به حس درونی خودتان در مورد انتخابی که داشته اید اعتماد نمی کردید چه اتفاقی می افتاد؟ اگر بدون اتلاف وقت از این فرصت استفاده نمی کردید امروز کجا بودید؟

وقتی پای تصمیم گیری به میان می آید، به حرف انسان های باهوش و آگاهی که می شناسید گوش دهید، اما در نهایت، این خود شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید. اگر یاد بگیرید به احساس درونی خودتان اعتماد کنید، وقتی چیزی که می شنوید به نظرتان درست می رسد دیگر وقت را تلف نخواهید کرد. و اگر دچار تردید شدید می توانید بفهمید چیزی که شنیده اید درست نیست.

افراد باهوش تفکر انتقادی دارند

تفکر انتقادی داشته باشید
هرچه اجازه دهید بیش از اندازه اطلاعات وارد ذهن شما شود، ارتباطات فعالیت هایتان را با وقفه مواجه کنند، و عوامل مختلف حواستان را پرت کنند، وقت و توجه کمتری برای تمرکز روی نکات مهم پیش روی خود خواهید داشت و کمتر در مورد دقت، کارایی و کاربردپذیری آنچه مشغول یادگیری و تجربه اش هستید فکر خواهید کرد.

به بیان دیگر، شما با ارجحیت دادن به کمیت اطلاعات، ارتباطات و دارایی های خود به جای کیفیت آنها، داشتن درکی عمیق نسبت به موضوع از طریق استدلال منطقی را قربانی جواهرات، یک پست پر بیننده و یا دیگر مواردی خواهید کرد که تنها کاربردشان یک حس خوب موقتی است. هر چه می گذرد بازه ی توجه شما با این کار تنگ تر می شود. شاید باورتان نشود این کار (ارجحیت دادن به کمیت به جای کیفیت) چقدر هوش شما را تحلیل می برد. بدون ساختار های منطقی مثل استدلال استنتاجی و روش علمی، جامعه ی ما هیچ گاه به هیچ پیشرفتی دست پیدا نمی کرد.

فناوری هیچ گاه خلق نمی شد و ما هنوز در همان قرون تاریک گذشته به سر می بردیم. یک لحظه تأمل کنید و به این موضوع فکر کنید، البته اگر بتوانید از موبایلتان فاصله بگیرید.

حواستان را جمع نگه دارید

تمام تبلیغات و شعار های تبلیغاتی بی اساسی که در مورد قرص های کاهش وزن، ویتامین یا مکمل های غذایی جادویی می شنویم که قرار است ما را به نحوی سحرآمیز لاغرتر، باهوش تر یا قدبلند تر کنند دروغ هستند. هیچ یک از آنها قادر به چنین کارهایی نیستند و تماماً با هدف پول سازی از فرهنگ ما به خوردمان داده می شوند؛ فرهنگی که دوست دارد یک شبه و بدون زحمت راه صد ساله را برود.

اما مغز بخشی از بدن همه ی ماست. از آن استفاده کنید. کافی است به اندازه ی نیاز مجموعه ای از مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید، در خوردن زیاده روی نکنید، یک یا دو بار در هفته از خانه بیرون بروید و ورزش کنید، تا سلامت بمانید. اگر تندرستی خود را حفظ کنید، ذهنتان نیز در وضعیت خوبی قرار می گیرد و انعطاف پذیری خود را در گذر زمان حفظ خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین