تماس با ما خانه
RSS

 ۲۳ هفته بارداری کار ساده‌ای نیست. می‌دانیم که لبخند بر لب دارید. ۶ ماه است که باردار هستید. روزهای اول بارداری را به یاد می‌آورید چه روزهای سخت و پر استرسی بود. برگردید و یاد روزهای اول بارداریتان بیفتید احتمالا به آن روزها می‌خندید. امروز احساس می‌کنید همه روزهای سخت رفته و حالا شما در سراشیبی بارداری هستید هرچند که هنوز هم زایمان روزی که شما روی فرش قرمز راه خواهید رفت شما را می‌ترساند.

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری
جنین نسبت به هفته‌های گذشته حسابی شیطنت می‌کند و دربرابر واکنش‌هایی که می‌بیند عکس العمل نشان می‌دهد. ‌‌‌‌او اگر صدای بلندی بشنود یا اینکه احساس کند کسی شکم مادرش را لمس می‌کند فوری واکنش نشان می‌دهد.

خب! این کوچولوی حساس با شنیدن صداها بالا می پرد یا لگد جانانه می‌زد تا نشان دهد که او هم توانایی اعمال قدرت دارد.  اگر چه او هر روز بخشی از مایع آمنیوتیک را می‌خورد با این حال ممکن است اولین مدفوعش را بعد از تولد دفع کند البته این امکان هم وجود دارد که مدفدع را در مایع آمنیون دفع کند. گاهی بلعیدن مایع آمینون برای شما و خودش هم دردسر ساز می‌شود.

او شروع می‌کند به سکسکه، شما با هر بار سکسکه او انقباضاتی را حس خواهید کرد. چشم هایش رشد کافی را داشته است، اما عنبیه او هنوز رنگدانه های خود را ندارد. با این حال در این هفته چشم هایش باز می شود و او پلک می‌زند. خوب این هفته حس لامسه اش تکامل شده و منتظر شیطنت‌های بیشتری از او باشید. جنین شما تقریبا یک نوزاد واقعی است از این بعد رشد او هر روز تکامل بیشتری می‌یابد.

قد: ۳۵٫۵ سانتی متر
وزن: ۷۱۷ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری
خوب شکم شما به طور کامل بزرگ شده این را می‌دانید که بیشتر از ۳ ماه دیگر باقی نمانده است باور می‌کنید که تنها یک سوم از بارداری شما باقی مانده است طبیعتا نه. ولی شکم بزرگتان شما را لو می‌دهد و هر کجا بروید احتمالا مردم با محبت بیشتری با شما برخورد می‌کنند. اما برویم سراغ تغییراتی که در این دوران خواهید داشت.

آیا تاکنون خط تیره موسوم به نیگرا روی شکمتان ایجاد شده، اگر چنین اتفاقی نیفته ممکن است در این ماه‌ها شاهد آن باشید. لکه‌های پوستی نیز شما را رها نخواهید کرد و روی پوست صورتتان و شکمتان ممکن است این لکه‌ها خودشان را نشان دهند. اما یادتان باشد در دوران باردای ممکن است با علائم مختلفی رو به رو شوید در ماه ششم بارداری با علائمی مثل  قرمز شدن پوست کف دست، کبودی پا و جوش را در بدنتان ببیند که جای نگرانی نیست.

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

مراقبت های بارداری در هفته بیست و سوم بارداری
بواسیر یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار است. اگرچه این بیماری در میان دختران مجرد و زنانی که باردار نیستند نیز شایع است با این حال معمولا حاملگی موجب تشدید این مشکل می‌شود. علت ایجاد چنین مشکلی بزرگ شدن رگ‌های خونی در انتهای روده بزرگ و معقد است. افزایش جریان خون در نواحی اطراف رحم و لگن به علت فشار رحم موجب گشاد شدن عروق می‌شود. معمولا شدت این عارضه در انتهای دوره بارداری بیشتر می‌شود و در حاملگی های بعد نیز افزایش می‌یابد.

علایم بواسیر عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهی خون ریزی بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن و زور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفی بر روی رگ‌های خونی می‌آورد که باعث بزرگ شدن و احتمالا بیرون زدن آنها از مقعد می‌شود و بعد از اجابت مزاج ممکن است، موجب خون ریزی و خارش شود. این خون ریزی، آسیبی به بارداری نمی‌رساند، اما در صورت تداوم می‌تواند خطرناک باشد.

اگر بواسیر شما بسیار دردناک است بهتر است به یک متخصص روده و مقعد یا یک جراح عمومی مراجعه کنید. زور زدن در مرحله دوم زایمان موجب تشدید بواسیر یا به وجود آمدن آن می شود؛ ولی در اکثر مواقع بواسیر بعد از زایمان از بین می‌رود.

نشستن در آب گرم: لگن یا وان را پر از آب گرم کرده و روزی چند بار در آن بنشینید.

قطره گیاهان قابض: یک تکه پنبه تمیز را به قطره یکی از گیاهان قابض مانند هاماملیس یا MG آغشته کرده و به منطقه مقعد بمالید. مرتب پنبه را عوض کنید . قطره MG و گاه هاماملیس در غالب داروخانه ها موجود است و بدون نسخه عرضه می‌شود.

استفاده از یخ:برای تسکین تورم ، روزی چند مرتبه کیسه یخ یا کمپرس سرد روی مقعد بگذارید.

منطقه مقعد را پاکیزه نگاه دارید: استفاده از کاغذ توالت های مرطوب، راحت تر از کاغذ توالت های خشک است. از انواعی استفاده کنید که معطر نبوده یا دارای الکل نیستند یا از باندهای طبی استفاده نمائید که اختصاصاً برای افراد دچار هموروئید تهیه شده اند.

پرهیز از نشستن به مدت طولانی: نشستن سبب وارد آمدن فشار بر وریدی‌های مقعد و راست روده می‌گردد. اگر می‌توانید به پهلو دراز بکشید یا بایستید. در صورتی که باید بنشینید، مرتب بین فاصله‌های نشستن بایستید.

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری
از آنجا که تغییرات زیادی در هفته ۲۳ بارداری خود، مانند بسیاری از زنان دیگر می بینید، وزن بارداری یکی دیگر از گزینه ها است که احتمالا برای شما بسیار مهم است.

این وزن اضافی به رشد کودک کمک می‌کند و انرژی لازم را برای دوران شیردهی شما نیز فراهم می‌کند.

طبق آمار پزشکی، در هفته ۲۳ بارداری بیشتر زنانی که وزن نرمال دارند، هفته‌ای ۴۵۳ گرم بر وزن‌شان اضافه می‌شود. این اضافه وزن بارداری در طول سه ماه دوم و سوم بارداری رخ می‌دهد.

میزان کالری دریافتی:
سه ماه اول بارداری: پزشکان توصیه می‌کنند که میزان کالری مصرفی قبل از بارداری(۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰) را ادامه دهید. اگر چه مقدار کالری مورد نیاز جنین در سه ماه اول بارداری کم است، احتیاج او برای مواد مغذی زیاد است.

 سه ماه دوم بارداری: پزشکان پیشنهاد می‌کنند که ۳۴۰ کالری در روز دریافت کنید که برابر با یک فنجان شیر بدون چربی و یک برش نان گندمی با ۱ تا ½ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و ۱ قاشق غذاخوری شیره انگور است.

 سه ماه سوم بارداری: پزشکان ۴۵۰ کالری در روز را پیشنهاد می‌کنند که برابر با یک فنجان ماست وانیلی کم چرب، ½ فنجان مخلوط میوه و ۱/۳ فنجان گرانولای کم چرب است.

منبع: niniban.com

.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین