تماس با ما خانه
RSS

آیا سیگار کشیدن از استرس داشتن شما کم می کند و می تواند مشکلات روانی و اضطراب شما را کاهش دهد ؟پاسخ این سوالات را در ادامه مطلب بخوانید.
تا مدت‌های طولانی، تصور می‌شد که افراد پراسترس‌تر برای آرام کردن خود، تمایل به سیگار کشیدن دارند. امروزه همه می‌دانند که این تصور کاملاً اشتباه است. احتمال مشکلات اضطرابی در بین سیگاری‌ها بیشتر است، احتمال بروز اضطراب بین سیگاری‌ها ۵. ۵ برابر (۵۵۰% برابر) دیگران و احتمال بروز عارضۀ وحشت در بین آن‌ها ۱۵ برابر (۱۵۰۰% برابر) دیگران است، در نتیجه، سیگار افراد را مضطرب می‌کند!

hhh1307
بنابراین به نظر می‌رسد، اینکه گفته می‌شود نیکوتین سیگار باعث آرامش و آسودگی می‌شود، دامی بیش نیست! اگر شما هم احساس می‌کنید که دخانیات استرستان را افزایش می‌دهند، از این به بعد دیگر سراغ این مواد نروید و شیوۀ آرام شدنتان را تغییر دهید.

 

– علت سیگار کشیدن در زمان‌های استرس را تشخیص دهید
به طور مثال، در دوران امتحانات، به عنوان بهانه‌ای برای استراحت سیگار می‌کشید. چرا نوع دیگری از استراحت را برای خود در نظر نمی‌گیرد؟ مثلاً یک چای بنوشید یا از خانه بیرون بروید و هوایی بخورید، گل‌ها را آب بدهید، چند صفحه داستان طنز بخوانید و…

اگر زمانی که رئیستان به شما فشار می‌آورد، استرس دارید، شاید بتوانید با یکی از همکارانتان صحبت کنید، سئوالات بیشتری بپرسید، یا حتی برایش توضیح دهید که رئیستان چگونه با شما حرف زده است… زمانی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، به طور خودکار دنبال راه حل دیگری جایگزین سیگار بگردید.

 

– روش دیگری برای رفع استرس بیابید، دخانیات کمکی به شما نمی‌کنند!
سیگار کشیدن، بعضی اوقات، یک سری چیز‌ها را از بین می‌برد. شاید به نظر برسد که سیگار کشیدن گاهی اوقات خشونت را هدایت می‌کند. بنابراین می‌توانید به جای سیگار کشیدن خمیر نان را در دستتان ورز بدهید و یا یک آدامس بجوید و … . پس می‌بینید که به جای سیگار کشیدن می‌توان با روش‌های دیگر هم برخی معضلات را از بین برد. برخی اوقات افراد به خاطر تنهایی سیگار می‌کشند. بنابراین وقتی که تنها هستید به جای سیگار کشیدن به یکی از دوستانتان تلفن کنید. با این کار احساس تنهایی کمتری می‌کنید و روش مناسب تری را هم برگزیده‌اید.

 

 

با ترک سیگار، افسردگی کاهش می‌یابد.

 

– سیگار کشیدن، آرامش بخش است؟
گوش دادن یک موسیقی ۲ یا ۳ دقیقه‌ای هم می‌تواند شما را آرام کند… پس چرا سیگار؟ هر کسی می‌تواند دنبال چیزی بگردد که متناسب با شخصیت و روحیات اوست. مثلاً آلیس وقتی که عصبی است، یک توپ خمیری را در دستانش ورز می‌دهد. خودش می‌گوید: خنده دار است، اما این کار حس خوبی به من می‌دهد.

هلن دندان‌هایش را مسواک می‌زند! او در این باره می‌گوید: سر کار، زمانی که دلم می‌خواهد سیگار بکشم، زمانی را به مسواک زدن دندان‌هایم اختصاص می‌دهم. این کار باعث خوشبو‌تر شدن دهانم نسبت به زمانی که سیگار بکشم، می‌شود! حداقل ۴ بار در روز این کار را انجام می‌دهم، این کار باعث کم شدن دفعات سیگار کشیدن خواهد شد.

– برای کمتر مضطرب بودن، سیگار کشیدن را متوقف کنید!
کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند، کمتر از سیگاری‌ها مضطرب هستند. بنابراین اگر سیگار را ترک کنید، خیلی سریع متوجه فوایدش خواهید شد. این فواید زمانی بیشتر خواهد شد که یاد بگیرید اضطرابتان را بشناسید و قبل از ترک سیگار راه حل‌های دیگری برای آن بیابید. برای اینکه کمک بیشتری به خودتان بکنید، می‌توانید به مشاورانی که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه نمایید. بعد از حدود ۴ هفته پس از ترک سیگار، متوجه خواهید شد که اضطرابتان نسبت به قبل کاهش چشم گیری داشته است.

– آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن می‌تواند شما را افسرده کند؟
مشاهده شده در افرادی که سیگاری‌های قهاری هستند و میزان مصرفشان بالا است، نیکوتین احتمال ابتلا به افسردگی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در موارد ترک سیگار، افسردگی کاهش می‌یابد.

احتمال خودکشی در بین سیگاری‌ها بالا‌تر از دیگران است. احتمال تمایل به خودکشی در بین سیگاری‌هایی که کمتر از ۲۵ نخ سیگار در روز می‌کشند دو برابر دیگران و بین کسانی که بیشتر از ۲۵ نخ می‌کشند، ۴ برابر بقیۀ افراد است. در موارد ترک سیگار، افسردگی بین ۳ هفته تا ۳ ماه کاهش می‌یابد و سقوط قابل توجهی در میزان آن مشاهده می‌شود.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین