تماس با ما خانه
RSS

گیاهان می توانند اشتها را کاهش دهند. البته برخی گیاهان دارای عوارض جانبی هستند و برخی را باید بااحتیاط مصرف نمود. ولی مصرف گیاهان برای اهداف دارویی به نسبت مصرف داروهای شیمیایی مطمئن تر است. برای دست یابی به اهداف کاهش وزن و تناسب اندام مصرف گیاهان دارویی به تنهایی مؤثر نمی باشد و حتماً باید به همراه رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باشد. گیاهان دارویی را می توان به صورت قرص های مکمل (تهیه شده از عصاره گیاهان)، جوشانده، دمنوش و… استفاده کرد.

گیاهان از ترکیباتی مانند گزانتین و سمپاتومیمتیک ها تشکیل شده اند که میزان متابولیسم پایه را افزایش می دهند. و باعث سوخته شدن چربی ها و مصرف کالری می شوند. در نتیجه اشتها را سرکوب می کنند و به ذهن این پیام را القا می کنند که معده پر است.

گیاهان دارویی که برای کاهش وزن استفاده می شوند، به چهار صورت عمل می کنند:
۱٫ سرکوب گرهای اشتها: به وسیله گسترده شدن در معده، متعادل کردن خلق و خو و ایجاد طعم های رضایت بخش باعث سرکوب اشتها می شوند.

۲٫ دیورتیک ها: گیاهانی هستند که مدر هستند یعنی دفع آب از طریق ادرار را افزایش می دهند.

۳٫ مسهل ها: باعث تخلیه روده، کاهش مصرف کالری و ممانعت از هضم و جذب کامل مواد غذایی در روده می شوند.

۴٫ محرک ها: باعث تحریک بدن برای سوزاندن میزان بیشتری از کالری می گردند.

در زیر چند نمونه از گیاهان دارویی که اثرات کاهش اشتها و کاهش وزن آنها به اثبات رسیده است را ذکر می کنیم.

گزنه، سرکوبگر هوس های غذایی
گزنه گیاهی است که باعث غذارسانی عمیق به سلول ها، کاهش هوس، سم زدایی بدن و کاهش وزن می شود. دمنوش گزنه برای کاهش اشتها و هوس بی نظیر است. گزنه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، آهن، سیلیکا و پتاسیم می باشد که برای شکستگی استخوان، جراحات تاندون‌ها و دردهای عضلانی نیز مفید است.

دمنوش گزنه برای کاهش اشتها و هوس بی نظیر است

یونجه، کاهنده طبیعی اشتها
یونجه به عنوان یک دیورتیک و کمک کننده به هضم می باشد. برگ‌های یونجه از فلاوون ها، ایزو فلاوون ها و استرول ها تشکیل یافته است. ترکیبات مؤثر موجود در یونجه شامل ساپونین ها می باشد که باعث محلول تر شدن چربی ها می شود. در نتیجه علاوه بر اثرات کاهش وزن سلامتی رگ‌های خونی را نیز تضمین می کند.

یونجه، کاهنده طبیعی اشتها می باشد

ریشه شیرین بیان، کاهش میل به شیرینی ها
ریشه شیرین بیان، هوس نسبت به شیرینی ها را برطرف می کند و از مصرف میان وعده های پر کالری مثل انواع شیرینی ها و شکلات ها جلوگیری می کند. با توجه به اینکه گیاهان و دمنوش های تهیه شده از آنها کالری ندارد، می توانید ۱- ۲ چوب از آن را در یک لیتر آب دم کنید و در طی روز و مابین وعده های غذایی استفاده کنید.

ریشه شیرین بیان، هوس نسبت به شیرینی ها را برطرف می کندو باعث کاهش وزن می شود

آلوئه ورا، دفع کننده چربی ها
مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی باعث اثرات مسهلی می شود، حرکات روده را تشدید می نماید و به عنوان یک پاک کننده داخلی در سیستم گوارشی شناخته شده است. در نتیجه جذب چربی ها کاهش می یابد و برای کاهش وزن مؤثر می باشد.

آلوئه ورا، جذب چربی ها را کاهشمی دهد و برای کاهش وزن مؤثر می باشد

علف مرغ، تجزیه کننده چربی ها
علف مرغ یا حشیشه القزاز باعث شکسته شدن چربی ها می شود. دمنوش علف مرغ راه خوبی برای کاهش هوس و اشتها، کمک به هضم و کاهش وزن است. علف مرغ را می توانید با قاصدک، گل پامچال، گزنه، بارهنگ، خرفه و ریشه باباآدم مخلوط کنید. سپس آنها را بجوشانید و به عنوان جوشانده استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد این مواد می توانند باعث شکسته شدن چربی ها شوند.

دمنوش علف مرغ راه خوبی برای کاهش هوس و اشتها  و کاهش وزن است

چای سبز، افزایش متابولیسم
چای سبز به عنوان یک محرک طبیعی است و مانند قهوه عمل می کند و باعث افزایش متابولیسم چربی ها و افزایش انرژی می شود و نیز دارای ویتامین c و آنتی اکسیدان است.

چای سبز به صورت کپسول هم قابل استفاده است. اما به صورت مایع (دمنوش و جوشانده) عملکرد بهتری در بدن دارد. مطالعه ای که در دانشگاه جنوا در سوییس انجام شد نشان داد که مصرف چای سبز باعث افزایش نرخ متابولیسم و تسریع اکسیداسیون چربی ها می شود. در این مطالعه محققان مصرف انرژی ۲۴ ساعته را برای ۱۰ مرد سالم اندازه گیری نمودند. آنها به گروه مورد آزمایش کافئین (۵۰ میلی گرم) و عصاره چای سبز (۵۰ میلی گرم کافئین و ۹۰ میلی گرم اپیگالوکاتچین) دادند و به گروه شاهد دارونما داده شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که ۴ درصد افزایش معنادار در مصرف انرژی افرادی که چای سبز مصرف می کردند به نسبت گروه شاهد وجود داشت.

چای سبز باعث افزایش متابولیسم چربی ها و افزایش انرژی می شود

بابا آدم، افزایش سوخت و ساز چربی ها
باباآدم از جمله گیاهان دارویی پرخاصیت است. این گیاه متابولیسم چربی ها را بهبود می بخشد و به عنوان یک دیورتیک عمل می کند و یک گیاه عالی برای تصفیه خون می باشد که سیستم لنفوسیتی و خون را سم زدایی می کند.

بابا آدم سرشار از آهن است و به ساخته شدن خون در زمانی که هموگلوبین کم می باشد کمک می کند. بابا آدم همچنین یک لاگزتیو ملایم است و اسید اوریک را کاهش می دهد. ترکیبات فعال موجود در آن اینولین، پلی فنولیک اسید و اسیدهای غیر هیدروکسی می باشد. ریشه باباآدم همچنین برای کاهش احساس گرسنگی و هوس مفید است و باعث کاهش وزن می شود.

باباآدم متابولیسم چربی ها را بهبود می بخشد و برای گیاه کاهش وزن مناسب است

طرز تهیه جوشانده باباآدم:
بهترین روش برای تهیه ریشه بابا آدم برای اهداف کاهش وزن استفاده از جوشانده این گیاه است. بگذارید آب به جوش آید، سپس ۳۰ گرم از ریشه باباآدم خشک شده را به آن بیفزایید و بگذارید برای مدت ۱۰-۲۰ دقیقه بجوشد. سپس بگذارید سرد شود و در بین وعده های غذایی از آن استفاده کنید.

رازیانه، کاهنده احساس گرسنگی
رازیانه دیورتیکی است که گرسنگی را کاهش و انرژی را افزایش می دهد. جوشانده تهیه شده از تخم رازیانه و برگ گزنه ترکیب خوبی برای کاهش وزن است. برای این منظور می توانید یک قاشق چای خوری تخم رازیانه و دو قاشق چای خوری برگ گزنه را در سه فنجان آب بجوشانید. سپس بگذارید خنک شود. بعد میل نمایید.

رازیانه دیورتیکی است که گرسنگی را کاهش و انرژی را افزایش می دهد

طرز تهیه دمنوش تخم رازیانه:
۴ قاشق چای خوری از تخم رازیانه را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و بگذارید برای مدت ۵ دقیقه بجوشد. سپس صاف کنید و برای مدت ۱۵ دقیقه درپوش آن را بگذارید. ۳-۴ بار در روز، هر بار یک فنجان از این جوشانده مصرف کنید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین